Jak na dovolené jen být a přitom se dobře najíst :-)

Plavu si pod březnovým sluncem ve vodě o teplotě 35°C a přemýšlím, jak je úžasné koncem března vnímat ve vodě sluneční paprsky a postupně pozorovat stmívání i ve středoevropském regionu. Střih. Výborné těstoviny, jako dezert melouny. Venkovní teploty nad 30°C, mořská voda na příjemných teplotách kolem 24°C. Konec června, chorvatský apartmán a pohoda.

Co má vše tohle společného? Krátkou dovolenou a ubytování v apartmánu s vlastní kuchyňkou. Pokud taky řešíte nedostatek času a netrváte na ubytování all inclusive, případně máte děti a chcete jim i sobě dopřát kvalitní jídlo, neutratit při tom majlant a přitom si odpočinout, mám pro vás pár tipů, jak si takovou dovolenou užít.

1. Jednoduše „buďte“

Ono to zní jednoduše, ale umíte prožívat přítomnou chvíli naplno? Jestli ano, rovnou přeskočte k dalšímu bodu. Jestli ne, můžete se to naučit. Nemusíte čekat na dovolenou, která bude trvat alespoň týden, ideálně dva nebo tři. Můžete si užít i tu krátkou třeba pětidenní dovolenou o to víc s tím, že si vědomě a taky cíleně vychutnáte ty hlavní aktivity, pro které jste na tuhle (byť krátkou) dovolenou přijeli.

Dám příklad u sebe. Při cestování miluji kombinaci odpočinku, poznávání nových míst a koupání. Často se pak o dovolené zastavuji a nechám na sebe plynout ty okamžiky „ano, teď jsem tu a je to tak správně“.

Když jsem si tak plavala v termálním bazénu na konci března v Dunajské Stredě, nasávala téměř jarní atmosféru, úplně hmatatelně jsem vnímala krásu pro mě neobvyklého okamžiku. Obzvlášť, když zapadalo slunce, vykukovaly první hvězdičky a já jsem plavala takhle brzy z jara pod širým nebem. Vůbec nevadilo, že jsme se s manželem museli střídat, aby vždy jeden z nás byl se synem a druhý si mohl zaplavat a užít si chvilku pro sebe. O to víc jsem si ty chvilky „pro sebe“ vychutnala.

A o to snadněji jsem se pak zase dokázala přepnout do módu matky a prožívat zase dětské vnímání neobvyklého koupání a výletu na jih Slovenska. Ale ty chvíle pro sebe, okamžiky plynutí a přijímání „nicnedělání běžných dní“, mě psychicky osvěžily na několik dní a možná i týdnů dopředu.

2. Volte jídlo, které vám vyhovuje

Pokud víte, že se nechcete starat o každé denní jídlo, zvolte ubytování třeba se snídaní a na oběd nebo večeři si někam zajděte. Buďme ale upřímní… když není v ceně ubytování zahrnuté stravování a není tam kuchyňka, může se taková dovolená značně prodražit a je jedno, jestli jste v Čechách nebo kdekoliv jinde po světě. Proto je ideální si pronajmout apartmán, obzvlášť, když cestujete s dětmi a děti vám ledasco nejedí.

Co se mi při cestování do apartmánu osvědčilo vzít sebou:

  • základní potraviny: sůl, pepř, cukr, kmín (případně jiné koření), cibule, česnek, olej, máslo (klidně i v podobě ghí másla namísto oleje, na kterém orestujete a usmažíte vše), těstoviny, kuskus, vajíčka, ovesné vločky nebo pohanku lámanku (především na synovy kaše), případně brambory, rýži, ovoce a zeleninu na cestu (a případně mrkev a petržel… dále uvidíte proč)
  • „pochutiny“: oříšky, rozinky, kvalitní slané tyčinky, müsli (ideálně domácí), dobré sušenky a Caro (pro manžela kávu) plus do Chorvatska ještě sáčky na led na ledovou „kávu“

Většinu dalších potravin jako je pečivo, mléčné výrobky, čerstvé ovoce a zeleninu dokoupíte téměř v každé vesničce. Ze základu a dokoupených věcí pak vytvoříte snadné a hlavně rychlé kvalitní jídlo, aniž byste museli spoléhat na to, jestli najdete dobrou restauraci za rozumné ceny. Když pak to vaření prokombinujete třeba s večeří v restauraci, piknikem na pláži nebo obloženým studeným talířem (zelenina, šunka, sýry, vajíčko) a prostřídáte se v mytí nádobí, užijete si dovolenou celá rodina.

Co třeba ještě můžete uvařit? Bramborové placky, těstoviny s rajčaty a houbami (máte-li kde je pořídit, buď v supermarketu nebo sběrem), rizoto, míchaná vajíčka, orestované maso s rýží, obilné kaše do sladka.

Obzvlášť teď v Chorvatsku jsem si jídlo skutečně užila. Kromě melounu a skvělého paški sýru (typický sýr a produkt chorvatského ostrova Pag) jsem objevila jednu vychytávku, která nám ve stravě velmi bodla…

3. Ideální polévka a upečené maso

Při plánování jídla na cestu mi pomohla maminka. Noc před odjezdem jsme spali u mých rodičů a moje mamka nám na cestu upekla vepřové maso. Jemně je osolila, okmínovala a my jsme tak měli namísto typických řízků plátky masa nejen na cestu, ale i kus masa vcelku na další dva dny. Navíc nám k tomu přibalila jako bonus domácí kyselé okurky 🙂

Samozřejmostí by na takové delší cesty měla být cestovní lednička (chladící taška) s namraženými chladícími vložkami, kde jídlo, které potřebuje chlad, přežije bez úhony. Třeba jako to naše maso, které jsme pak použili ještě do těstovin i k rýži.

Druhou vychytávku jsem si vymyslela sama. Do cestovní ledničky jsem přibalila ještě hovězí morkovou kost z mrazáku. Hned po příjezdu na ubytování, jsem vzala velký hrnec (modlila jsem se, aby ve výbavě kuchyně byl 😉 ) a šupla jsem do něj kost, studenou vodu a nechala postupně ohřát. Kost jsem vařila několik hodin, k tomu jsem na poslední hodinu přidala ještě cibuli, mrkev a petržel. Po uvaření a slití polévky jsem získala čistý vývar pro nás tři až na tři dny.

Měla jsem sebou nudle do polévky, proto jsem je následující dny zavařila do čistého vývaru, přidala kousky zeleniny, a základ pro oběd jsem měla hotový. Takový vývar však nemusí být jen masokostní, můžete si vzít sebou i nejrůznější zeleninu a udělat si čistý vývar ze zeleniny. Jen počítejte s tím, že masokostní polévka obsahuje navíc živočišné bílkoviny.

Z vývarů však získáte základ nejen na polévky, ale třeba i na rizoto nebo dochucení kuskusu a uplatníte je snadno také na dovolené.

Tip pro vás: Jak správně uvařit výborný zeleninový vývar popisuje Kuchařka pro dceru v tomto článku.

Díky vývarům, na poslední dva dny jsme měli zeleninový, ze kterého jsem navíc udělala bramboračku, jsme tak měli obědy o dvou chodech, které zasytí výrazně víc a snižují pak poobědové chutě na sladké.

A co ještě navrch?

K cestování patří také únava a okamžiky, kdy byste omlátili svým blízkým nejraději něco o hlavu. Věřte ale, že cestování a třeba i krátká dovolená vás mohou skutečně obohatit. O zážitky, ty milé i ty horší, o nové poznání i zkušenosti.

Jen je důležité přijímat cestu jako vlnky v moři, nahoru a dolů. Nezapomeňte, že i v tomto případě platí, že důležitější je právě ta „cesta“, nikoliv cíl. Nejezděte na dovolenou s cílem, že tohle musí být ta nejhezčí dovolená, co jste kdy zažili. Čím víc se totiž někdy snažíme, tím hůř to může dopadnout. Lepší je to nechat tzv. plynout a přijímat zákruty cesty tak, jak přichází a prožívat okamžiky tady a teď.

Pokud se chcete letně pobavit, pusťte si starší český film Svatební cesta do Jiljí a na letní čtení si pořidťe hladivé a krásně čtivé příběhy o jídle z mojí dílny 🙂

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *