Máslo – superpotravina, lahůdka nebo cholesterolový zabiják?

Naši předkové nevěděli nic o cholesterolu a nasycených mastných kyselinách v živočišných tucích. Nejedli margaríny, rostlinných olejů moc neměli. Používali převážně máslo a sádlo, údajné cholesterolové „zabijáky“. Přesto běžné vrstvy netrpěly na obezitu a kardiovaskulární choroby v podobě, jaké je známe my.

Čím to?

Máslo je tuk, bohatý na všechny vitamíny rozpustné v tucích. Obsahuje nasycené mastné kyseliny, nějakou tu kalorii a trochu cholesterolu… V posledních letech zažívá renesanci. A je to dobře.

Velká část výživových poradců už pár měsíců (možná i let) tuší, že nasycené mastné kyseliny ani cholesterol nejsou takovými strašáky. Osobně mám podezření, že silné lobby společností vyrábějících margaríny nás všechny uvrhlo (v Česku především po revoluci) do náruče margarínů, které až do roku 2005 a déle obsahovaly vysoké množství zdraví škodlivých trans mastných kyselin. Narozdíl od másla.

  • Trans mastné kyseliny ve vyšší míře jsou však mnohem horší strašák než nasycené mastné kyseliny spojované s údajnou škodlivostí živočišných tuků.
  • Ani cholesterol není již v posledních letech takovou hrozbou… zjistilo se, že jen málo osob, kteří nasadili striktní bezcholesterolovou dietu mívá odpovídající výsledky se snížením množství cholesterolu i v krvi…

Množství cholesterolu a tuku v krvi ovlivňuje něco jiného

Tím je celková životospráva a životní styl než to, jestli si dáte nebo nedáte každý den přiměřené množství másla (nebo dokonce sádla).

Co obsahuje máslo?

  • všechny vitamíny rozpustné v tucích, tudíž i protisrážlivý vitamín K (podílí se na „ředění krve“, je ale zastoupen v malém množství)
  • máslo z mléka volně pasoucího skotu obsahuje určité množství prospěšných omega-3 mastných kyselin
  • obsahuje kyselinu laurovou – nasycenou mastnou kyselinu s protivirovými protiplísňovými, protikvasinkovými účinky (údajně působí i proti chlamydiím), její velké množství naleznete v kokosovém oleji, nebo mateřském mléce.

Kdy může být máslo nevhodné?

  • u těch, co jí celkově vysoké množství tuků
  • nevhodné je též u lidí s akutní jaterní, pankreatickou nebo žlučníkovou dietou

Proč by mělo být máslo superpotravinou?

Problematice nasycených a nenasycených mastných kyselin se důkladně věnuju v e-knize 10 klíčů k tajemství potravin aneb jak nesednout na lep potravinářskému průmyslu. Ale moc se tam nezmiňuji, proč považuji máslo za superpotravinu, o které jsem psala pro změnu v e-knize 21 příběhů českých superpotravin aneb když jídlo mluví.

Důvodů mám pro to hned několik:

  • Máslo je výborným zdrojem přírodního vitamínu A. Vitamín A podporuje kvalitu sliznic, kostí, krvetvorbu i zrání a vývoj pohlavních buněk (spermií, vajíček). Aktivuje imunitní systém a uplatňuje se při léčbě akné a kožních zánětů.

  • V podobě přepuštěného másla, alias ghí, může být všelékem. Alespoň to tvrdí indická medicína a některé další lidové zkušenosti po celém světě. Ghí je prý zdrojem životní energie, podporuje plodnost i trávení a může se používat na nejrůznější vyrážky, jizvy i chronické bolesti hlavy.

Tímto jsem vám tedy odpověděla, proč považuji máslo za superpotravinu a také lahůdku.

Už jste si někdy koupili opravdu čerstvé máslo – od farmáře, z pobočky sítě Gran Moravia nebo jinde? Jestli ne, běžte a vyzkoušejte. Je to jiná lahůdka než stolní máslo ze supermarketu. Proč? To se dozvíte v e-knize 10 klíčů k tajemství potravin.

Naši předci profitovali možná i ze skrytých energií másla…

  • Máslo nám přináší energii a chuť do života! Je životadárnou esencí, která dokáže pohladit naše zažívání. V podobě přepuštěného másla se navíc může podílet na zlepšení imunity.
  • Přepuštěné máslo má hojivé účinky.
  • Máslo (v té původní přirozené podobě) bývá lehce nahořklé. Doplňuje a spojuje tak ostatní chutě a přináší nám do života nejen vyváženost chutí, ale i života.

Dobrou chuť a hurá na čerstvé máslo! 🙂 Navíc díky máslu snadno upečeme lahodné vánočky, dezerty a buchty. Rozhodně lahodnější než ty s pokrmový tuky. Na zajímavé recepty zajděte SEM >>>

Líbil se vám článek? Posdílejte ho svým přátelům na facebook. Chcete mít přehled o nových článcích i zamyšleních na téma Vědomé výživy? Zaregistrujte se zdarma do E-mailového klubu Vědomé výživy TADY >>>

Za fotografie děkuji šikovné fotografce a kamarádce Gabriele Pausa.

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *