Co jíst a pít při (po) střevní chřipce aneb příležitost k restartu

„Blééé,“ upím držíc před sebou kyblík. Přitom ještě navíc sedím na záchodě. Klasika… těším se po pár letech na ples a chytnu od syna virózu. Jen nevím, která je horší, jestli taková ta s rýmou nebo tahle „blicí a sr..í“. Taky to znáte?

Já si tuhle chuťovku prožila loni v lednu. Do roka a do dne jsem si bohužel tenhle „příjemný zážitek“ zopakovala. Naštěstí s lehčím průběhem a tentokrát bez zklamání z toho, že jsem nemohla jít na ples. Nebyl totiž v plánu 🙂

Aktuálně si totiž užívám kojící a dvojnásobné mateřské radosti, takže jít na ples na dvě tři hodiny fakt smysl nemá.

Z loňské i letošní zkušenosti jsem však vytěžila pro sebe i pro vás několik zajímavých tipů, jak začít jíst a pít po této nepříjemné nemoci a taky, jak ji pojmout jako příležitost k restartu.

Střevní chřipka – smůla nebo příležitost?

Je to nepříjemná, naštěstí obvykle krátkodobá viróza. Nicméně přiznávám, že se střevní chřipky kvůli chronickému zánětu tlustého střeva dost bojím. Pro nás lidi s tzv. IBD to může také znamenat zhoršení zdravotního stavu nejen na pár hodin či den. Na druhou stranu se člověk „vyčistí“ a s čistým zažíváním a možná i myslí může vykročit dál. Ale o tom víc závěrem.

Pijte…

Tak tohle je věta do pranice. Ani výživová poradkyně nemůže pít, když je střevní chřipka v té nejakutnější fázi. Loni jsem si po prvním ataku šla nakapat bylinné „dezinfekční“ kapičky obsahující latexovou pryskyřici s téměř zázračnými účinky s tím, že tělu trochu ulevím. Jsou hořké, a když jdou dovnitř, moc si na nich nepochutnáte. Když jdou pak brzy poté zase ven, jsou ještě hnusnější, navíc napěněné 🙂

Ale jinak je využívám jako vnitřní dezinfekci (namísto alkoholu) moc ráda. S ohledem na svoje zažívací obtíže a kolitidu si totiž netroufnu dezinfikovat své trávení slivovicí.

Ve chvíli, kdy už v sobě něco udržíte a neletí to vše ven, začněte pít.

Někdo radí kolové nápoje (kvůli obsahu kofeinu, kyseliny fosforečné a cukru – takže žádnou light colu!). Já osobně upřednostňuji silný černý čaj.

Obměny pitného režimu

1. Černý čaj si můžete dát neoslazený nebo naopak s medem a citrónem. Med vám dodá energii a ještě poslouží jako „všelék“. Víc o něm najdete v článku Med aneb když jídlo mluví.

2. Loni jsem vyzkoušela černý čaj s borůvkami – ne s umělým aroma (víc o éčkách si přečtěte v e-book zdarma 5 rad, jak chytře nakupovat a jíst), ale se skutečnými borůvkami. Sice nebyly sušené, které se doporučují při průjmech, ale mražené, nicméně svůj účel splnily.

Borůvky umí vyčistit zažívání a navíc mají tajemné vzkazy…tajuplné ovoce aneb když borůvky mluví.

3. Mátový  nebo řepíkový čaj – raději ze sušených bylin než ze sáčku. Obě byliny mají uklidňující charakter na zažívání. Pokud vám však třeba máta nevoní, nenuťte se do ní.

4. Převařená voda  – nemusí být ani horká, i když já osobně ráda piju i horkou čistou vodu. Převařená voda má úplně jinou energii než studená kohoutková! Prostě doplňuje nejen vodu do těla, ale i jakousi jemně zahřívající a povzbuzující energii.

5. Nápoj s koloidními minerály

Tohle je můj objev roku 🙂 Teda, on není můj. Ale když mě bolela na podzim hlava (od přetížených svalů kolem páteře), moje mamka si vzpomněla na radu „dodejte tělu minerální látky“. Byla jsem těhotná a nechtěla si dávat žádné léky od bolesti. Ani na klasickou masáž zad, která mi obvykle pomáhá, jsem zajít nemohla.

Proto jsem si nakapala koloidní minerály do vody. Světe div se, bolest hlavy poměrně rychle ustoupila.

Teď mě v důsledku lehké dehydratace v noci po ataku střevní chřipky a také kvůli intenzivnímu kojení dcerky opět rozbolela hlava. Nechtěla jsem se minerály předávkovat, ale při každém nočním kojení nebo návštěvě záchodu jsem si dala skleničku vody s několika kapkami potravního doplňku Fytomineral a ráno nebylo po bolesti hlavy ani památky.

Koloidní minerály totiž snadno a rychle doplní virózou ztracené minerály. Převařená voda s přidaným roztokem koloidních minerálů je pak až zázračným nápojem 🙂

A co jídlo?

Všichni víme, že by se mělo začít šetřící dietou – polévky a vývary, nějaká ta rýže a pro ne-bezlepkáře třeba i výjimečně bílé rohlíky.

  • Masokostní vývar by však měl být základem – kvůli bílkovinám i minerálním látkám z kostí.
  • Do vývarů určitě přidejte miso. Miso je skvělým pomocníkem – jedná se o fermentovanou potravinu, která doplňuje vitamíny skupiny B a prospěšné enzymy a také minerály do našich střev.

Až vám v břiše přestanou „běhat žížalky“, určitě využijte sílu probiotik. Ať už kupovaných nebo lépe domácích. Třeba v podobě kysaného zelí nebo pickles. Ne nadarmo je kysané zelí naše česká superpotravina.

Udělejte si  několikadenní (ideálně alespoň čtrnáct dnů) probiotickou kúru.

Střevní chřipka jako restart?

Ano. Pojměte ji jako restart v jídelníčku i v mysli. Málokdy se nám podaří se dostat do tak „vymytého“ stavu 🙂

Při střevní chřipce se ale často vyčistíme „ze shora“ i „ze spoda“. Sice určitě existují příjemnější očisty, ale když už nás skolí taková ta pravá střevní a zůstaneme kromě přesunů do oné místnůstky jen ležet, můžeme pak už jen „plynout“.

Proto využijme tuhle příležitost pro zastavení, zpomalení a následnému zlepšení jídelníčku nebo hektického stylu života.

Můžete si k tomu zastavení se a jen tak ležení pustit třeba i nějaké meditace tak, jak jsem to loni udělala i já. Letos jsem díky mateřství výrazně pomalejší a proto i tahle letošní chřipka nebyla tak výrazně „rychlá“ a prudká jako ta loňská a nemusela mě tolik zpomalovat 🙂

Pokud vás zajímá, kterými potravinami si pomůžete k lepšímu zdraví, nejen při střevní chřipce – pořiďte si e-knihu 21 příběhů českých superpotravin i s konzultací! Dozvíte se tam vše důležité a zajímavé o potravinách, která si v Česku snadno opatříte.

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *