Všelék od dob našich prababiček (včetně videonávodu)

Jezte vývar, jezte vývar, jezte vývar. Už si přijdu jako kolovrátek. Jenže jsem teď měla na telefonu a na konzultacích několik kamarádek. Těhotné, kojící nebo s různými zdravotními obtížemi. Všem jsem řekla to samé.

Uvař si masokostní vývar, snídej ho a používej jako základ do polévek a omáček. Bude ti líp, nebudou tě honit chutě na sladké a vyvaruješ se nejen „bílého sexu“.

Polévka je grunt. To víme všichni!

Ale proč toho vlastně nevyužíváme? Už naše pra-pra-prababičky věděly, že masokostní vývar je všelék.

Funguje:

  • Jako skvělý dobíječ energie a síly nejen po porodu. V případě porodu je ideální vývar ze slepice.
  • Jako nejlepší zdroj bílkovin. Bílkoviny z masového vývaru strávíme mnohem lépe než z jinak upravovaného masa, mléčných výrobků a luštěnin.
  • Jako minerální potravní doplněk.
  • Na „opičku“ (ne, tu ze zoo 🙂 ), na únavu i jako rekonvalescence po nemoci.

Vývary zachraňují

Například i dobrý jídelníček mého syna (respektive obsah bílkovin v jeho stravě), který odmítá jíst maso, sýry, luštěniny i šunku. Třeba zachrání i ten váš.

Škoda, že se stále v našich nemocnicích a porodnicích nepřišlo na tuhle jednoduchou pravdu a nepodávají se tam vývary jako ozdravný postup 🙁

„Pod naším kotlem“ nezatopí ani káva

Po ránu potřebujeme svému tělu takzvaně zatopit pod kotlem. Nepomáhá ani káva, natož oblíbený a doporučovaný jogurt jako zdravá snídaně. O prasárně jménem „studený jogurt k snídani“ vám ještě brzy napíšu víc.

Příjemně slaný vývar ale můžete jíst nejen k obědu, ale i ke snídani:

  • buď v podobě klasické polévky,
  • nebo jen čistý vývar namísto „kafe“, horké vody nebo čaje.

Teprve pak, třeba až za půl hodiny nebo hodinu, snězte svoji klasickou snídani. I když se hned po vývaru přimlouvám za snídani typu: obilné kaše nebo vajíčka na tisíc způsobů. Případně za kvalitní kvasový chléb s dobrým sýrem nebo 90% masovou šunkou.

Vývar jako ideální začátek snídaně

Já vím, pro někoho to může být neskutečně odporná představa snídat polévku, ale když vám řeknu, že:

  • vás rychle zbaví chutí na sladké,
  • dodá nejen těhotným a kojícím kvalitní bílkoviny a také energii,
  • vás zahřeje a povzbudí na podstatnou část dne,
  • pomáhá lidem nemocným, s cukrovkou i střevními záněty.

Tak už to nezní tak divně.

Prostě si udělejte masokostní vývar

Slijte ho přes sítko a čistý uložte do lednice. Pak ho odebírejte na snídani i jako základ polévek a omáček k obědu. Já nejčastěji vařím vývar z hovězí oháňky a morkové kosti nebo třeba hovězího hrudí. Vařím si klidně 3 litry a čistý vývar uložím na 3-4 dny do lednice, odkud ho postupně odebírám k snídani nebo k obědu. Občas i k večeři.

V návodném videu objevíte informace, jak takový vývar uvařit, jíst a také již zmíněné proč ho vařit:

  • Pod video nebo sem do komentářů mi pak napište, co říkáte na vývarovou snídani a zda jste to už někdy vyzkoušeli.
  • Sdílejte, ať se šíří tenhle jednoduchý návod na všelék dál.

Zeleninový vývar jako možnost číslo dvě

V létě se vám asi nebude chtít vařit vývar 4-6 hodin. Proto můžete jíst a snídat namísto masokostních vývarů zeleninové. Skvělý návod na jejich přípravu najdete na webu Kuchařky pro dceru.

Pokud však potřebujete další jednoduché rady, jak si zlepšit své zdraví za pomoci jídla, pořiďte si ročního průvodce stravou v podobě 21 příběhů českých superpotravin >>>

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře
  1. Saša napsal:

    Veru, vývary u nás také jedou a hodně. Jíš polévku tedy úplně samotnou bez zeleniny – tzn. je tam vyvařená a pak jíš jen vodu? Já ji vařím také se zeleninou, tu pak vyhodím a na kousky hodím novou.
    Někdy taky udělám vývar třeba na týden a pak každý den tam jen hodím čerstvou zeleninu a pokaždé je polévka jiná a velmi chutná a výživná.
    Prosím tě, jak se díváš na ohřívání ? Osobně vývar klidně ohřeju, polévka je podle mě hodnotná i když je v tom zelenina na kousky…čistě zeleninovou bez vývaru nerada ohřívám, už tam vidím ten okyselovací efekt…Super ty vývary, přímo je zbožnuju, zítra udělám hovězí! k snídani jsem ještě nezkusila, ale možná zkusím:-)

    • Ano, k snídani piju „vývarovou vodu“. K obědům už si zavařuji třeba nudle nebo čerstvou zeleninu. Ohřívám na plotýnce, nikoliv v mikrovlnce a nebojím se ohřívání, ale jen čistého vývaru do doby max. 5 dní od uvaření. Když ale nechávám v jakémkoliv vývaru nebo polévce zeleninu, tak max. 2 dny. A dobrou chuť k snídani 😉

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *