ČESKÉ POTRAVINY, POHYB A JARO (21denní výzva)

8. úkol - 15. 4.

Velikonoce se nesly v duchu téměř letního počasí. Teď se nám trochu ochladilo, takže venku se nám bude úkol plnit hůř, ale určitě i to půjde. Ale předtím, než prozradím přesné zadání úkolu, vám povím příběh.

Jak jsem před 18 lety běhala

Když mi bylo asi tak devatenáct, šla jsem si se svým tehdejším přítelem zaběhat. Jenže jsem se nechala vyhecovat a druhý den se nemohla pohnout. Bolely mě nejen všechny svaly, ale hlavně záda. O několik měsíců později jsem se dozvěděla, že k ulcerózní kolitidě (chronickému zánětu tlustého střeva) mám ještě Bechtěrevovu nemoc. To je zánětlivé onemocnění páteře a kloubů, kdy postupně tuhnou klouby a páteř se stává méně a méně ohebnou. Říká se jí taky "bechtěrev" anebo správněji spondylartritida. 

Tehdy mi na revmatologii vysvětlili, že jediné, co se se s tím dá dělat, je se hýbat. Ale šetrné pohyby, spíše protahování, fyzioterapie, jóga, čchi-kung a další. A taky mi řekli, že bechtěrev a kolitida jsou stejná skupina nemocí a tudíž se mi ten geneticky potvrzený zánětlivý faktor asi projevuje spíš v zažívacím traktu než na páteři. Přesto jsem si odnesla jedno přesvědčení potvrzené právě tím během. Že už bych neměla sportovat ve stylu běhu, hraní tenisu nebo aerobiku, kdy jsou docela silné otřesy. Například tenis mi přihoršoval krvácení ze střeva v době aktivní ulcerózní kolitidy.

Jenže letos jsem díky karanténě začala běhat. Potřeba toho si odpočinout od rodiny z našeho 2kk bytečku aspoň na čtvrt hodiny, mě přivedla k nápadu, že začnu chodit běhat. Bydlíme na kraji Prahy, téměř už v polích s výhledem na Český ráj, Ještěd a když je hodně hezká viditelnost vidíme dokonce Krkonoše. Takže podmínky na běh ideální. Manžel dokonce vylezl i s dětmi na balkón, aby se podívali, jestli skutečně budu běhat. Nechtěl tomu věřit, protože za dobu, co jsme spolu (a už to bude 13 let) jsem zarputile tvrdila, že prostě neběhám a běhat už nikdy nebudu. :)

Nikdy neříkej nikdy

A tak jsem první den běžela tzv. indiánský běh. To znamená, že jsem kousek běžela (asi se tomu říká jogging) a pak rychlou chůzí šla a tak jsem to na zhruba 2,5 km udělala několikrát. Tak moc se mi to ale zalíbilo, že jsem začala běhat téměř každý den. Při čtvrtém vyběhnutí do polí už jsem celý okruh oběhla bez zastavení a zadýchání a postupně si budu délku prodlužovat. Dokonce se na to těším.

Proč tomu tak je? Protože jsem pochopila, že není nutné běhat a sportovat na výkon. Protože už konečně naslouchám svému tělu a nejdu přes sílu. Protože jsem zjistila, že je to lepší psychohygiena než cvičení doma s dětmi, které se v lepším případě u mého cvičení kolem mě honí nebo chtějí cvičit se mnou. V tom horším prudí, perou se a nechtějí mě nechat cvičit. :)

Proto dnešní výzva zní jasně:

Zacvič si, zaběhej si, rozhýbej se. ;)

Fotka od congerdesignPixabay

Zadání 8. úkolu:

Nemusíte dělat žádné složité úkony, uhnat se nebo trhat rekordy. Stačí, když si zacvičíte, půjdete na rychlejší procházku nebo jinak zařadíte pohyb. Ideálně nad rámec svého běžného pohybu, aby to byla aspoň trochu výzva. ;) 

Zopakování "překvapení" ;)

Někteří z vás už ví, že jsem napsala knihu Příběhy českých superpotravin. Je taky věnovaná potravinám v průběhu roku, ale zaměřená spíš na naše české a slovenské potraviny, které se taky můžou honosit přezdívkou superpotraviny. Třeba na takový med, česnek, cibuli, lněná a konopná semínka a oleje, červenou řepu, ocet, borůvky, maliny a další.

Možná už ji dokonce máte nebo přemýšlíte nad její koupí. Do soboty 11. 4. jsem knížku měla za cenu rovnou té předprodejové. Akce už skončila, ale rozhodla jsem se vám předprodejovou cenu 399 Kč ponechat. Pokud si tedy budete chtít knížku objednat, mám pro vás slevový kód na 50 Kč, který můžete uplatnit až do 29. dubna, kdy bude výzva končit.

Do ČR zní takto: JARO-50
Na Slovensko: JARO-2-EURA

Při objednávce stačí vyplnit pole Slevový kód a dát ho uplatnit. Částka 50 Kč (příp. 2 eura) se automaticky odečte z ceny objednávky. 

Jak zdokumentovat splnění 8. úkolu?

Nechám to opět na vás, jak splnění úkolu vyfotíte nebo třeba krátce natočíte na video. Budu moc ráda, když se o fotku nebo videjko podělíte, i pokud neplánujete se zúčastnit slosování o hodinu výživově-emoční konzultace. Pokud chcete i "soutěžit", je potřeba do půlnoci 15. 4. fotku nasdílet buď:

  • do naší skupiny na Fb - České potraviny, pohyb a jaro (21denní skupina)
  • na svůj osobní FB profil - prosím tam pak označte skupiny České potraviny, pohyb a jaro (21 denní skupina) - nejsnáz to jde dát @ a pak začít psát název skupiny, FB už by pak měl skupinu k označení nabídnout
  • na Instagram - prosím o označení hashtagem #ceskepotravinypohybjaro a současně můj profil @pribehyzivota_vedomavyziva