NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

1. den - dech

 

Ještě jednou vás vítám v naší 4denní výzvě. Protože já samotná raději čtu, rozhodla jsem se podobným jako jsem já umožnit projít všemi 4 dny i s textovými informacemi, nejen s videy. Občas ale bude vhodné video, protože právě v něm bude ukázáno něco týkající se dechu anebo pohybu. To vám v textu také napíšu.

Cílem této výzvy je vás povzbudit a dát vám inspiraci, díky které by se vám měla navracet chuť a radost do života a také energie.

Dny na sebe nijak výrazně nenavazují, takže když jeden den nestihnete, můžete ten další pokračovat v aktuálním tématu nebo se k tomu předchozímu vrátit.

Pozn.: Vše bude dostupné do pondělí 12. 4.

Úkol č. 1 - vnímejte svůj dech

Je vcelku jedno, jestli už znáte nějaké metody "správného dýchání" nebo si je přečtete tady. Důležité je, abyste dneska pozorovali svůj dech a to, jak dýcháte. Jestli často nezadržujete dech, nedýcháte příliš rychle nebo se váš dech nějak odlišuje od "standardu".

  • Možná zjistíte stejně jako kdysi já (a občas mi to zůstává jako zlozvyk), že dýcháte mělce a rozhodně ne vědomě. 

Samozřejmě, že vědomě nejde dýchat 24 hodin denně, ale je možné se vědomě nadýchnout, vydýchnout a opakovat to několikrát za den. Taky je ideální se přitom narovnat a už jen změnou postoje přivést do těla víc vzduchu. A je jedno, jestli sedíte nebo stojíte, "srovnat" se můžete kdykoliv. (ve videu budu ukazovat to "srovnání")

Klidně k tomu přidejte i vědomý úsměv. Hned budete mít lepší den. :)

Dýcháme, abychom mohli žít

Dech. Nedá se bez něj žít. Je to základní životní esence, kterou naše moudrá těla přitom tvoří a zpracovávají většinou bez našeho vědomého zásahu.

Dýcháme někdy povrchně a někdy hodně hluboce, ale většinu života dýcháme zcela automaticky. Správně bychom měli dýchat při zapojení bránice a "do břicha", ale většina nás to v průběhu života tak nějak "zapomněla". Brániční dýchání se dá ale znovu naučit. 

Jak jsem to měla dřív já

V době, kdy mě trápily největší zdravotní potíže, zánět tlustého střeva, jsem dýchala velmi zvláštně. Špatně se nadechovala, dýchala povrchově a rodiče mě napomínali, že dýchám mělce a rychle. Tradiční čínská medicína (TČM) má pro tohle vysvětlení. Tlusté střevo je podle TČM orgán, který je spojen s plícemi, orgánem dechu. Tlusté střevo mi téměř nefungovalo a odnášel to i dech.

Od dětství jsem trpěla pro změnu na chronickou bronchitidu a alergie, to taky souvisí s dechem a plícemi. Když se ale kouknete na hodně obézní lidi, astmatiky a mnoho dalších, asi si u některých z nich vybavíte, jak třeba lapají po dechu a to nejen při fyzickém výkonu....

Z dětství si z alergologie pamatuji, jak paní doktorka říkala rodičům, ať hraju na zobcovou flétnu, že je to skvělá podpora proti chronické bronchitidě, kterou jsem trpěla. Dnes už chápu, na jakém principu to funguje. Hra na flétnu a dechové nástroje je o vědomé práci s dechem a to dokáže dělat zázraky.

V průběhu let jsem na sobě vyzkoušela hodně seberozvojových metod a to právě kvůli mnoha diagnózám a zdravotním problémům. Mimo jiné jsem se také naučila pracovat se svým dechem. A zjistila jsem, že je to zároveň nejjednodušší a nejlevnější nástroj, jak si rychle pomoci. Psychicky i fyzicky.

  • Těch možností je mnoho a v tuto chvíli tu není prostor vše sdílet, ale dám vám k práci s dechem alespoň základní tipy.

Vědomá práce s dechem

Správné dýchání se podílí na tom, že máte nejen správně okysličené tělo a jste méně unavení, ale třeba i na uzdravení z nejrůznějších nemocí a dokonce i zranění.

Jednoduché a především vědomé dýchání

A nemusí to být dýchaní podle pana Wim Hofa, které je čím dál víc známé. Vědomé dýchání může být totiž úplně jednoduché. Vypadá takto:

  • Přirozený nádech, přirozený výdech a krátká zádrž dechu do chvíle, kdy ještě nepotřebujete lapat po dechu kvůli dalšímu nádechu. A takhle opakovaně a vědomě dýchat. Nadechujete se i vydechujete ideálně nosem.

Vyzkoušejte to taky. Stačí po chvilkách. Když třeba budete jako spolujezdec v autě nebo jen tak půjdete na procházku. Případně takhle dýchejte třeba i na záchodě. ;) Prostě využijte chvíle a časy, které každý z nás má "volné".

Tohle jednoduché vědomé dýchání není o velkém a hlubokém dýchání a neměli byste se dostat do tzv. hyperventilovat. Je ale o tom, že pomůže nastartovat sebeozdravné mechanismy a rozproudit energii. Ideální pomocník pro téměř jakékoliv situace. ;)

Samozřejmě můžete vyzkoušet i hluboký nádech výdech, když se něco děje a potřebujete akutně něco prodýchat. Moje rady k tomu jsou tyto:

  • Prodýchávejte situace, které vás zatěžují nebo bolí. Zkuste si na dýchání vzpomenout i třeba při sezení u počítače nebo u televize. Třeba si jen tak párkrát vědomě vydechněte a nadechněte nebo naopak dýchejte jemně a jednoduše podle výše zmíněného doporučení. Ne nadarmo se říká: "Musím to vydýchat."
  • Jak radí můj kamarád, fyzioterapeut Erik Palko - ale ani s vědomým dýcháním to nepřehánějte. Pokud budete dýchat moc intenzivně a hluboce, může se vám zatočit hlava nebo udělat až špatně (zmíněná hyperventilace). Proto každý dechový trénink dělejte ze začátku na 70 %. To ale neplatí pro Wim-hofovo dýchání, které je naopak na tzv. hyperventilaci založeno.

Při večerním vysílání vám ukážu, jak se můžete zklidnit a pracovat s dechem i při mluvení. Je to i výborný psychoterapeutický nástroj. ;)