NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

2. den - pohyb

 

Jak jste včera zvládli vnímat svůj dech? Vyzkoušeli jste jednoduché dýchání - normální nádech-výdech-krátká zádrž dechu (aniž byste lapali po dechu)? Nebo jste si vzpomněli na nějakou jinou dýchací techniku a znovu s ní začali?

Dneska přejdeme ke druhé důležité životní esenci.

Bez pohybu totiž podle mého není také život

Kdybychom se váleli jen po posteli, brzy by nám atrofovaly svaly a nebavil by nás život. Ano, existují lidé, kteří po nejrůznějších haváriích nebo nemocech jsou upoutáni na lůžko, ale často se udržují v kondici silou vůle a třeba taky mentálním tréninkem. Ten často zahrnuje i představu pohybu.

Je taky známé, že pokud si třeba myšlenkou představujete pohyb nohy, kterou máte zrovna v sádře, svaly v průběhu fixace neatrofují tolik. Takže i v případě pohybu má velkou sílu myšlenka. Ne nadarmo sportovci před významnými závody absolvují i mentální trénink a mají alespoň v mysli svůj závod předem proběhnutý nebo absolvovaný.

Základní esencí v oblasti pohybu je vědomý pohyb. A nejlépe po ránu. Moje babička byla vitální do svých 87 let, kdy ji selhalo srdíčko stářím. Mimo jiné se vždycky pěkně oblékla a po ránu vyrazila na nákup do obchodu, i když už v důchodu byla 30 let. Dlouho luštila křížovky a do poslední chvíle si téměř každý den po obědě stírala v kuchyni a chodbách podlahu. Ale hlavně cvičila po ránu.

Nedělala nic složitého. Jen vleže prohýbala a protočila ruce, nohy i chodidla a protáhla se. Naše společná masérka ji naučila, jak si má masírovat klouby na rukou a to také dělávala. Nevím, jestli si ty klouby masírovala po ránu nebo večer, ale starala se o sebe. Vím, že je to něco jiného, když měla už čas, byla dlouhá léta v důchodu, ale inspiraci u ní nalézt můžeme. 

Úkol č. 2 - zatancujte si nebo si dopřejte chůzi, běh nebo jiný trochu intenzivnější pohyb

Pokud nemáte dnes opravdu žádný čas, tak zítra si vzpomeňte hned po ránu a ještě v posteli si "zacvičte". Vzpomeňte si na moji babičku a prohýbejte si ruce, klouby, nohy. ;) Babička se jmenovala Božena, takže heslo zní Božena.

Nicméně, co se mi velmi osvědčilo, je tanec. Spontánní neřízený tanec. Ideální je rozproudit energii tancem každý den. Tanec pomáhá vyplavit hormony dobré nálady, endorfiny a to se hodí kdykoliv. Nejen teď.

  • Stačí třeba pět nebo i deset minut. Někdy samozřejmě nebudete mít náladu nebo chuť na rychlý a intenzivní tanec, tak třeba zvolte pomalou nebo relaxační hudbu. Plujte a něžně se opečujte jemným pohybem a třeba i tím, že sama sebe obejmete.

Někdy zase budete potřebovat vybít emoce... prostě zvolte, co potřebujete právě teď. Klidně to může být intenzivní chůze, běh nebo jiný váš oblíbený pohyb. Já vám sem dávám tip na svoji oblíbenou "taneční" písničku od Ewy Farné a navrhuji následovné: 

  • Dejte do naší FB skupiny tip na svoji oblíbenou písničku. Buď pod můj dnešní příspěvek do komentářů nebo klidně samostatně.

Není nutné, i když by to bylo milé, sdílet do skupiny fotku nebo video z vašeho dnešního úkolu. Ale samozřejmě stačí nasdílet i písničku, na kterou jste si zatancovali. Ale samozřejmě bod navíc za odvahu, když fotku nebo svoje video nasdílíte. 

PROČ TANEC?

  • Je to pohyb!
  • Rychle se vyplaví hormony dobré nálady a rozproudí energie
  • Tohle může dělat každý :)
  • Nestojí ani korunu (domácí tanec)

A ještě jeden tip na pohyb: rychlou energetizující rozcvičku z čchi-kungu

Je to rozcvička podle mojí dlouholeté lektorky čchi-kungu (qi-gong) Markéty Hrdé. Natočila jsem ji už v roce 2018 pro bývalý klub Harmonický život, dokonce ve dvou podáních. Jedno je i s vysvětlením, jak konkrétně to cvičím a druhé jen cvičení.

Doporučuji vyzkoušet - je skvělá na rychlé protažení i pro zvýšení energie. Já ji klidně cvičím třeba na dětském hřišti nebo před naším domem, když si děti hrají venku a já jen "dozoruji".