NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

3. den - strava podle ročních období (základ + jarní strava)

Jak se vám líbilo včerejší téma? Zvládli jste si zatancovat? A vyzkoušeli jste čchi-kungovou rozcvičku pro rychlé dobití a hlavně rozproudění energie? 

  • Možná to znáte sami od sebe - že se nám kolikrát nic nechce a pak se přece jen donutíme vyrazit ven a trošku se rozhýbat a... svět má hned jiné barvy.

Právě proto jsem zařadila téma pohybu jak do téhle výzvy, tak i do svého 6 týdenního online programu, který volně navazuje na tuhle výzvu. Nejen svým názvem, ale i tématy. A právě pohybu a nejrůznějším jednoduchým technikám se tam budeme věnovat 1, 5 týdne.

  • V programu jsou totiž připraveny další zajímavé techniky a cvičení, které pomáhají dobít baterky a jdou snadno zařadit do denního nebo týdenní rozvrhu.

Stejně tak se budeme ještě v této výzvě i v programu zabývat třetí důležitou životní esencí a tou je strava. V online programu se budeme stravě věnovat rovnou celé 2 týdny.

Strava podle ročních období

Dneska si budeme povídat právě o ní a o stravě na jaře. Zítra budeme pokračovat zbývajícími ročními obdobími.

Na úvod bych chtěla podotknout, že každý jsme jiný. Někdo je zimomřivý a někdo spíš horkokrevný. Někdo preferuje víc maso a živočišné bílkoviny a jiný spíš obiloviny a tíhne mnohem víc k vegetariánství. Nic z toho není špatně ani dobře.

  • Je totiž nezpochybnitelnou pravdou, že každý z nás má svůj jedinečný metabolismus a energii a každému tak může sedět úplně něco jiného. Nejen ve stravě. 

Proto příliš neuznávám jednostranné výživové směry anebo spíš jejich urputné až dogmatické zastánce, kteří mají pocit, že jen ten jejich směr je jediný správný. Já si to nemyslím, stále platí, že jednomu může dělat skvěle nízkosacharidová strava, jinému úplně opačná. Například makrobiotika, která je hodně založená na konzumaci naopak zdravých a průmyslově nezpracovaných polysacharidů.

Zatím nejlepší systém, který jsem objevila, je právě strava inspirovaná ročními období. Vždyť je to strava našich předků. Takže úplně jednodušeme můžeme říct, že:

  • na jaře jíme podobně jako naši předci (inspirace velikonočním půstem, zelené potraviny),
  • v létě více ovoce a zeleniny a méně teplých jídel,
  • v babím létě a na podzim nám do jídelníčku začnou přibývat sezónní potraviny, kořenová zelenina i polévky a déle připravovaná jídla
  • a v zimě se nemusíme bát tučnějších jídel, polévek, vývarů i klidně dlouze pečené kachny a husy.

Strava podle našich předků nebo spíš podle 5 elementů?

Strava našich předků se nám bohužel v celistvém systému nijak zvlášť neuchovala, takže často k názvosloví saháme do Asie. K ajurvédě nebo tradiční čínské medicíně. A právě odtud budu občas čerpat i já. Respektive ze stravy podle 5 elementů.

  • Někteří už mě znáte jako autorku knihy Příběhy českých superpotravin, kde se věnuji českým potravinám. Takovým, které se mohou honosit taky přezdívkou superpotraviny podobně jako ty cizokrajné. A tam volně propojuji právě stravu podle ročních období a našich předků a z našich potravin nebo takových, které jsme schopni si tady vypěstovat nebo nasbírat třeba v lesích nebo na loukách, a také stravu podle 5 elementů a pohled tradiční medicíny. 

A i když preferuju české potraviny, tak podle mého by měl být optimální podíl "české" versus cizokrajné stravy/jídla/potravin 80 ku 20 procentům. Stejné je to i se stravou podle ročních období. Žijeme už trochu jinak než naši předci a je škoda přijít například o rýži a citrón jen proto, že tu nerostou a naši předci je nejedli. ;)

Pojďte se tedy inspirovat a dozvědět o tom, co to vlastně strava podle ročních období je a na jakých principech je založená.

5 ročních období a 5 elementů

Tenhle výživový systém vychází z principu, že v průběhu roku se vystřídá 5 různých energií s různými vlivy na naše vnitřní orgány. Ke každému energetickému okruhu orgánů pak přiřazuje typické emoce, chutě a také roční období. Celý tenhle koloběh 5 energií krásně ladí s cyklem roku a výživovými zvyklostmi i našich předků.

Vždyť i my známe termín pozdní neboli babí léto, takže i my tady v ČR a na Slovensku můžeme rozdělit rok na 5 ročních období: jaro, léto, babí léto, podzim, zima.

  • Výživa podle 5 elementů současně tvrdí, že by v každém jídle měla být zastoupena jedna chuť od každého z pěti tzv. elementů. V souladu s nimi se i vaří - a to v "koloběhu" všech pěti elementů jak jdou postupně po sobě. Třeba tak, jak je na obrázku, který mám od Hany Hrdinové - od ní jsem do svojí knížky Příběhy českých superpotravin převzala recept na "pětielementovou" marmeládu. Najdete ho ale i u ní na stránkách tady.

Principy 5 ročních období a elementů

Není tu v mých silách vám tu všechno předat, ale zkusím dnes udělat aspoň základ, abyste měli představu, jak i vy můžete pracovat se svojí stravou podle těchto principů. Začneme jarem.

JARO a jarní strava

DŘEVO - JÁTRA A ŽLUČNÍK - VZTEK, VZNĚTLIVOST - CHUŤ KYSELÁ

Na jaře nám nejvíc pracují játra a žlučník. Jsou to orgány, které dokáže podpořit přiměřené množství kyselé chuti. Lidé, kteří mají oslabenou nebo až příliš nabuzenou energii jater a žlučníku, jsou vznětliví až choleričtí. Dost často tihle lidé mívají i odoperované žlučníky nebo jiné jaterně-žlučníkové problémy. Ale jako u všeho i tady existují výjimky a ne všichni s těmito problémy jsou cholerické povahy.

  • Migrény nebo problémy s očima mívají dost často původ právě v oslabení tohoto okruhu orgánů.

Právě na jaře je ta správná doba na lehčí stravu. I tady se můžeme inspirovat u předků – ti dodržovali velikonoční půst. Ten je o očistě těla omezením jídla a pochutin, ale i o očistě myšlenek a duše. Prostě bychom měli jíst střídměji a nepřetěžovat ani svoji hlavu. Odlehčená strava ale rozhodně neznamená raw stravu nebo smoothie.

Znamená spíš méně masa, více prvních bylinek (klidně i kopřiv, medvědího česneku, řeřichy, kterou si snadno vypěstujete na okně) a naopak třeba i velmi výživných vajíček. Velmi vhodným masem je rybí. Třeba z kapra. Opět se tu můžeme inspirovat postním obdobím, ve kterém jsou v katolické tradici povoleny právě ryby z našeho prostředí. Ti, co jsou zimomřivější, můžou stále zařazovat zahřívající potraviny jako je česnek, cibule a vařený nebo pečený bulvový celer.

Kopřivy, ředkvičky, saláty a první jarní bylinky

K pití se hodí čaj z čerstvých kopřiv. Pokud máte vlastní zahrádku nebo skleník, určitě si zasázejte včas ředkvičky a saláty. Jejich čas na jaře začíná. Taky si dejte za okno talířek se semínky řeřichy. Do týdne vám řeřicha vyroste a máte první zelené lístky na talíř.

Stále ještě hodně používejte tepelné úpravy. Nebojte se krátce tepelně upravit třeba i zelené bylinky, saláty a listy z přírody. Přidejte k nim česnek, cibuli a jen mírně ostré koření (kurkuma, kmín, římský kmín, obyčejný pepř, skořice, hřebíček, nové koření, apod). Nepoužívejte chilli a ostatní hodně pikantní koření.