NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

4. den - strava podle ročních období (léto až zima)

Pokud jste ještě neměli prostor se podívat nebo přečíst si úvod ke stravě podle ročních období, prosím vraťte se teď ke včerejšku tudy. Ať vám to tady trochu navazuje. ;)

Ještě předtím než se pustíme do dnešního tématu bych chtěla shrnout několik důležitých informací:

  1. Včerejší živé vysílání na téma stravy podle ročních období najdete tady.
  2. Slíbené překvapení bude v podobě vizualizace, kterou vás provedu v průběhu sobotního živého vysílání (opět od 20. h) ve skupině. Vizualizace není meditace ani hypnóza - jen vás povedu tak, abyste se nacítili na sebe, svoje tělo a to, co teď potřebujete. 

Pozvánka - nakopněte svoji energii ještě víc a vraťte si chuť a radost ze života!

Zároveň bych vás chtěla pozvat do navazujícího online programu se stejným názvem jako je výzva - tedy Nakopněte svoji energii s laskavostí k tělu a duši

Naše výzva je vlastně takovou ochutnávkou právě programu, protože se v něm pověnujeme také tématům jako je dech, pohyb a strava podle ročních období a to mnohem víc do detailů. A přidáme k tomu i témata jako jsou bylinky, kvašení potravin, pánevní dno a menstruace versus únava, EFT, vizualizace a mnoho dalších.

  • Však se podívejte sami tady a využijte zvýhodněnou možnost vstoupit pro účastníky výzvy do půlnoci 12. 4. 

Tady už je níže video, kde je téměř stejné povídání jako tady v textu.

LÉTO a letní strava

OHEŇ - SRDCE A TENKÉ STŘEVO - RADOST - CHUŤ HOŘKÁ

S létem přichází do přírody i do našeho života víc "ohně". V tu dobu nejvíc pracují srdce a tenké střevo, které dokáže povzbudit přiměřeně hořká chuť. Je to veselý a radostný element, ale když panuje nerovnováha v tomto energetickém okruhu, může se ztratit radost ze života a člověk snadněji "zahořkne".

  • Oslabení na dráze srdce a tenké střevo může způsobit fyzické problém i přímo v těchto orgánech. Lidé se silnou energií Ohně můžou bývat horkokrevní a snadněji trpět na přehřátí nebo třeba i na kardiovaskulární choroby.

Nejjednodušší rada, kterou pro vás k letní stravě mám, je tato:

Jezte co nejvíc potravin a jídel připravených z letních potravin. Léto je obdobím hojnosti a radosti. Platí to v životě i jídle. Tolik ovoce, zeleniny, bylinek a barev. V tomhle případě následujte svoje chutě a užijte si takového jídla do sytosti.

Čeho se naopak v létě vyvarujte?

Přehnaného množství zmrzlin, ledových nápojů, soli, cukru a sladkostí. Ani jedno ke spokojenému životu nepotřebujete. I já si samozřejmě v létě dám občas nápoj s ledem, zmrzlinu, malinovou panna cottu nebo dezert s letním ovocem, ale snažím se to nepřehánět. Hlavně se zmrzlinami a ledem.

Zkuste to taky, vaše tělo vám poděkuje. Ledové nápoje a jídla póry stahují a dávají signál tělu „drž si teplo uvnitř“. Raději popíjejte vlažné čaje a nápoje. Dělali to tak i naši předci. Vlažné (až horké) nápoje totiž otevírají póry a umožní tělu se přirozeně ochladit pocením. Vhodný je čaj zelený a odvary z bylinek.

Vychlazeným pivem (jedním, maximálně dvěma) rozhodně neprohloupíte, ale nezapomeňte k tomu jíst spíš lehce a „syrově“ bez velkých tepelných úprav. A i když v průběhu celého roku snídáte třeba obilné kaše nebo dokonce popíjíte k snídani vývar podobně jako já, v horkém létě možná na takovou snídani ani nemáte chuť. A je to tak v pořádku.

Ve druhé půlce srpna už je ale vhodné začít zase zařazovat krátké tepelné úpravy. Aspoň blanšírování nebo přípravu jídla v páře. Pozor ale – dejte hlavně na svoje pocity a poslouchejte raději svoje tělo, než moje rady. Já třeba nedokážu být bez aspoň jednoho teplého jídla denně, ani v létě. Navíc záleží samozřejmě na počasí.

POZDNÍ LÉTO a strava babího léta

ZEMĚ - SLEZINA, SLINIVKA, ŽALUDEK - PŘEMÝŠLIVOST - CHUŤ SLADKÁ

Pro babí léto je typickým obdobím období Země. Země v tomto čase vydává ze sebe nejzralejší plody a pomalu se začíná připravovat na podzim a zimu. Je to okruh, který je spojen s orgány slezinou, slinivkou a žaludkem. Osoby, které mají v nerovnováze energii těchto orgánů, se často točí v bludném kruhu opakovaných myšlenek a nedokážou z něj vystoupit. Taky milují sladkosti a potřebují si energii často doplňovat sladkou chutí.

Jenže klasické sladkosti a cukr tuhle energii nedoplní a je potřeba ji doplnit jinými potravinami se sladkou chutí, ale z přírody a ne z továren. Případně povzbudit energii už zmíněnou akupunkturou (příp. akupresurou), bylinkami nebo energetickým cvičením. Moje lektorka čchi-kungu dokonce učí sestavu zaměřenou přímo na podporu energie sleziny.

Nejjednodušší rada v souladu se stravou našich předků říká:

Jezte, co u nás dozrává a podle venkovních (možná už lehce snižujících se) teplot zařazujte o něco víc tepelně zpracovaných jídel než v horkém létě. Proložte to čerstvou zeleninou a ovocem a nemusíte dumat, jak jíst.

  • Udělejte si taky zásoby na zimu. Nasušte si křížaly, hrušky a dovařte poslední marmelády a džemy. Kořenovou zeleninu, cibuli a další potraviny uskladněte do sklepů. Prostě jezte tak, jak velí selský rozum.

Hlavně ale jezte a užívejte si ovoce a zeleniny, které dozrávají v našich končinách! Však je jich v tomto období spousta. Ti, kteří mají problém s citlivější slezinou (poznáte to podle častého nadýmání a řidší stolice, která může být až průjmovitá), si mohou ovoce a zeleninu loupat, případně mírně tepelně upravit.

PODZIM a podzimní strava

KOV - TLUSTÉ STŘEVO A PLÍCE - SMUTKY - CHUŤ OSTRÁ (PIKANTNÍ)

Na podzim nejvíc pracuje tlusté střevo a plíce. Dva orgány spojené s imunitou, ale například i s kondicí kůže. Právě na podzim se rozjíždí první virózy, smutky a splíny a to je i období tlustého střeva a plic. Smutky a melancholická nálada je spojená s nerovnováhou energie u těchto dvou orgánů.

Tlusté střevo a plíce podpoříme ostřejší nebo pálivou chutí v přiměřené míře.

V tomto čase přirozeně tíhneme k teplému jídlu. A je to tak správně. Tepelné úpravy vyvažují postupně nižší a nižší venkovní teploty. Takové husté polévky se spoustou doměkka uvařené zeleniny jsou to, co nás v podzimních plískanicích příjemně zahřeje. Samozřejmostí by měly být i polévky po ránu. Pěkně vývar z masa a kostí. Může být i čistý. Taková jiná „káva“ po ránu. Díky vývarům získáme sílu až do jara.

Inspirovat se můžeme i tradicemi našich předků – na podzim se začalo nakládat zelí, sušit ovoce a konzervovat přirozenými postupy jídlo na zimu. Všechny tyto postupy mění termickou i energetickou charakteristiku pokrmů a přinášejí nám víc tepla (sušené ovoce) a víc jangu (kvašená zelenina s trochou soli a kmínu) než syrové letní suroviny.

Jablka a hrušky

Dopřejte si nejen jejich sladké plody, ale i šťávu – mošt. Kůže je spojena s tlustým střevem a zvlhčené tlusté střevo nám pošle vlhkost i na povrch těla. Ano, někomu může jablečný mošt nebo hrušky zvlhčovat střeva až příliš. Tam prosím opatrně, nejspíš to nedává vaše slezina. Neznamená to však, že máte nemocnou slezinu, ale oslabenou její energii.

ZIMA a zimní strava

VODA - LEDVINY A MOČOVÝ MĚCHÝŘ - STRACH - CHUŤ SLANÁ

Zima se pojí s ledvinami a močovým měchýřem. Je to období, kdy nejvíc pracují. V rozumné míře je podporuje chuť slaná. Lidé, kteří nemají vyváženou energii ledvin, trpí na nejrůznější strachy a často v mnohem vyšší míře milují právě slané věci.

  • Zjednodušeně řečeno se říká, že životní energie (čchi) sídlí v energetickém okruhu ledvin a močového měchýře. Respektive, že prenatální čchi, kterou získáváme od svých rodičů, je právě spojená s okruhem ledvin a močového měchýře.
  • Energii sleziny (postnatální čchi) zase tvoříme životním stylem a kvalitní a vyváženou stravou. 

Lidé, kteří mají oslabený okruh ledviny-močový měchýř častěji trpí na strachy a bojí se o svoje blízké i o sebe mnohem víc než ti, kteří tenhle okruh oslabený nemají.

V zimě potřebujeme více a déle pečené jídlo, máme chuť na vývary a horké polévky. Když už máme chuť na jogurty, kefíry, podmáslí a podobné chladivé mléčné výrobky, bývá to méně často než v létě. Vůbec si nedovedu představit, že bych si v zimě dala k snídani jogurt. S mým oslabeným zažíváním je mi jasné, že se z toho za pár minut po…. Ale i kdybych jogurt trávila dobře, už jen ta představa ve mně vzbuzuje pocit chladu – nejen z ledničky.

A co vy? Jak na vás působí jogurty v zimě?

Jíte je po ránu, protože se doporučují pro lepší zažívání, nebo jste na rozdíl ode mě horkokrevní a jogurt vám dělá dobře?

Podle asijských medicín jsou jogurt, kefír nebo podmáslí ochlazující potraviny. Ochlazují náš vnitřní oheň a organismus pak obzvlášť po ránu nemá sílu „zatopit pod kotlem“ – jako bychom v dobré víře zatápěli navlhlými polínky. Komu ten vnitřní oheň hoří velmi silně (horkokrevní jedinci), snídani v podobě jogurtu a džusu z ledničky asi zvládnou. Ale ti, kteří svůj oheň (oslabené zažívání) potřebují naopak rozdmýchávat, opravdu běhají na záchod rychlým krokem.

Navíc často v domnění, že je to vlastně správně, když o takovém ranním pročištění mluví všechny ty reklamy o bifidobakteriích a mléčných výrobcích pro „zdravější zažívání a vylučování“.

Pokud vám jogurt po ránu nedělá dobře, ať už pocitově, nebo na trávení, nepřemáhejte se. Pusťte se radši do teplých snídaní, zkoumání obilných (ovesných, jáhlových, pohankových a jiných) kaší nebo si dopřejte dokonce vývar. Uvidíte, jak se pak budete cítit. Určitě ale platí pravidlo - pokud nebudete jíst každý den přes zimu jogurty, chladit se ledovými džusy, ale budete si vařit a mít nohy v teple, můžete zimu zvládnout i bez náročných nachlazení a viróz.

  • Vysoké dávky vitamínu C v podobě kysaného zelí, rakytníku, šípkového čaje nebo i výživových doplňků vás při počínající viróze dokážou nakopnout.

 

Shrnutí všech dní, živých vysílání a videí najdete na této stránce.