NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

1. den - dech

Úkol č. 1. - vnímejte svůj dech

Je vcelku jedno, jestli už znáte nějaké metody "správného dýchání" nebo si je přečtete tady. Důležité je, abyste dneska pozorovaly svůj dech a to, jak dýcháte. Jestli často nezadržujete dech, nedýcháte příliš rychle nebo se váš dech nějak odlišuje od "standardu". Možná zjistíte stejně jako kdysi já (a občas mi to zůstává jako zlozvyk), že dýcháte mělce a rozhodně ne vědomě. 

Vědomě nejde dýchat 24 hodin denně, ale je možné se vědomě nadýchnout, vydýchnout a opakovat to několikrát za den. Taky je ideální se přitom narovnat a vědomě přivést do těla víc vzduchu. Klidně k tomu přidejte i vědomý úsměv. Hned budete mít lepší den. :)

Pozn: Video odpovídá textu - jen při jeho úpravě se mi posunul obraz versus mluva (nevím proč), takže je to vůči sobě trochu posunuté. Doporučuji tedy jen poslech. ;) Ve videu také zmiňuji brániční dýchání, které se naučíme zítra.

Bez dechu se nedá žít. Je to základní životní esence, kterou naše moudrá těla přitom tvoří a zpracovávají většinou bez našeho vědomého zásahu. 

Dýcháme, abychom mohli žít

Dýcháme někdy povrchně a někdy hodně hluboce, ale většinu života dýcháme zcela automaticky.

V době, kdy mě trápily největší zdravotní potíže, zánět tlustého střeva, jsem dýchala velmi zvláštně. Špatně se nadechovala, dýchala povrchově a rodiče mě napomínali, že dýchám mělce a rychle. Tradiční čínská medicína (TČM) má pro tohle vysvětlení. Tlusté střevo je podle TČM orgán, který je spojen s plícemi, orgánem dechu. Tlusté střevo mi téměř nefungovalo a odnášel to i dech.

Od dětství jsem trpěla pro změnu na chronickou bronchitidu a alergie, to taky souvisí s dechem a plícemi. Když se ale kouknete na hodně obézní lidi, astmatiky a mnoho dalších, asi si u některých z nich vybavíte, jak třeba lapají po dechu a to nejen při fyzickém výkonu....

Z dětství si z alergologie pamatuji, jak paní doktorka říkala rodičům, ať hraju na zobcovou flétnu, že je to skvělá podpora proti chronické bronchitidě, kterou jsem trpěla. Dnes už chápu, na jakém principu to funguje. Hraní na flétnu a dechové nástroje je právě o vědomé práci s dechem a to dokáže dělat zázraky.

Právě dech se podílí na tom, že máte nejen správně okysličené tělo a jste méně unavené, ale třeba i na uzdravení z nejrůznějších nemocí a dokonce i zranění. Já si to vyzkoušela v létě 2020 na vlastní kůži nebo spíš tělo. :)

Vědomá práce s dechem

To bylo tak. Vzala jsem si synovu koloběžku, abych byla rychleji na vlaku, pak na metru a nakonec u svojí homeopatky. Jenže kousek od metra jsem nějakým záhadným způsobem při nastupování na koloběžku zakopla a při pádu si dosedla na skrčený prsteníček pravé ruky. Když jsem zkoumala, co se stalo, slyšela jsem lupnutí. Kloub posledního článku byl vykloubený a v tu chvíli zaskočil zpátky. 

V první chvíli to ani nebolelo, ale prst začal během chvíle modrat. Mezitím jsem dorazila do metra a hned po dosednutí na sedačku jsem si začala ruku a hlavně už značně namodralý prst promazávat skvělým krémem s názvem Artrin od firmy Energy. Používám ho na všechny modřiny i bolístky pro sebe i děti. Právě ten se podle mého zasloužil, že nakonec prst nezmodral celý, ale jen v obou kloubech prstu.

  • Jako "bonus" jsem v metru málem omdlela - šok z nečekaného úrazu a rouška přes ústa (= málo kyslíku) udělaly své a já si musela lehnout přes sedačky, dát nohy nahoru a požádat naproti sedícího mladého muže, ať mě ohlídá, kdybych opravdu omdlela.

Když jsem vylezla z metra, volala jsem okamžitě svému terapeutovi Dornovy metody, který rozumí kostem, kloubům a těmto věcem. Poradila jsem se s ním, jestli jít na chirurgii nebo ne a pak to vyhodnotila tak, že nikam nejdu. Právě on mi ale poradil ještě kostivalovou mast od Grešíka, priessnietzovy obklady a připomněl vědomé dýchání. 

Jednoduché a především vědomé dýchání

Vypadá takto:

  • Přirozený nádech, přirozený výdech a zádrž dechu do chvíle, kdy ještě nepotřebujete lapat po dechu kvůli dalšímu nádechu. A takhle opakovaně a vědomě dýchat. Nadechujete se i vydechujete ideálně nosem.

Dýchala jsem tak už po cestě od homeopatky, pak doma po chvilkách (třeba po 2-3 minutách, když mi to mezi péčí o děti vyšlo) a za dva dny téměř hodinku na akupunktuře. Jsem přesvědčená, že to, že jsem prst byla schopná po vykloubení kloubu používat ještě ten samý den a do 72 hodin jsem ho měla bez modřin a téměř bez omezení v používání, udělala kombinace obou mastí a hlavně dýchání.

Vyzkoušejte to taky. Stačí po chvilkách. Když třeba budete jako spolujezdec v autě, pojedete městskou dopravou (případně budete čekat na zastávce) nebo jen tak půjdete na procházku. Případně takhle dýchejte třeba i na záchodě. ;) Prostě využijte chvíle a časy, které každý z nás má "volné".

Tohle jednoduché vědomé dýchání není o velkém a hlubokém dýchání a neměli byste se dostat do tzv. hyperventilace. Je ale o tom, že pomůže nastartovat sebeozdravné mechanismy a rozproudit energii. Ideální pomocník pro téměř jakékoliv situace. ;)

Samozřejmě můžete vyzkoušet i hluboký nádech výdech, když se něco děje a potřebujete akutně něco prodýchat. Moje rady k tomu jsou tyto:

  • Prodýchávejte situace, které vás zatěžují nebo bolí. Zkuste si na dýchání vzpomenout i třeba při sezení u počítače nebo u televize. Třeba si jen tak párkrát vědomě vydechněte a nadechněte nebo naopak dýchejte jemně a jednoduše podle výše zmíněného doporučení. Ne nadarmo se říká: "Musím to vydýchat."

Jak radí můj kamarád, fyzioterapeut Erik Palko, se kterým se můžete těšit na rozhovor v rámci našich bonusů - ale ani s vědomým dýcháním to nepřehánějte. Pokud budete dýchat moc intenzivně a hluboce, může se vám zatočit hlava nebo udělat až špatně (zmíněná hyperventilace). Proto každý dechový trénink dělejte ze začátku na 70 %. To ale neplatí pro Wim-hofovo dýchání, které je naopak na tzv. hyperventilaci založeno.

Takže dýchání zdar a pokračujeme zítra!