NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

2. den - brániční dýchání

 

Úkol č. 2 - vyzkoušejte a zařaďte do života brániční dýchání

Brániční dýchání je vlastně úplně přirozené dýchání, kterým dýcháme od narození. Jenže postupem času na něj "zapomínáme". Jen málokomu z nás tohle dýchání zůstane a umí dýchat správně. K mému překvapení ale není brániční dýchání jen o dýchání do břicha, aby se co nejvíc vyklenovala bránice. Dýchá se totiž spíš do zad a do spodní části trupu než přímo do břicha. 

Jak to má vypadat, uvidíte na videu. Alespoň tak mě to učila logopedka mého syna a moje hlasová terapeutka současně.

Pozn. k videu:

  1. Video jsem točila na začátku těhotenství se svým třetím děťátkem, ale snažila jsem se tehdy, aby to nešlo ještě vidět. ;) Měla jsem pocit, že už mi to bříško jde vidět, ale zpětně hodnoceno jsem to břicho ještě hezky dokázala zatáhnout anebo to ještě fakt nebylo vidět. :D
  2. Rozhovor s Hankou Panáčkovou máme v programu, nicméně Hanka s námi neopakuje program, takže ji o vyjádření požádám zvlášť a nasdílím vám její vyjádření.

Proč brániční dýchání?

K bráničnímu dýchání jsem se dostala díky rozhovoru právě s logopedkou a současně mojí hlasovou terapeutkou, kdy jsme spolu řešily, že mám hezky zpevněné tělo, ale povolené břicho. A to jsem přitom i cvičila (nijak pečlivě) na střed těla. A ona mi řekla, že je to tím, že nedýchám bránicí. 

Díky tomu jsem pochopila další souvislosti. Právě od té logopedky se mi dostalo vysvětlení i toho, proč často chraptím (ano i to souvisí s dýcháním) a jak je důležité dýchat přes bránici správně.

  • Ono to celé pak souvisí i s kondicí panevního dna, o kterém jsem si víc povídala s fyzioterapeutkou Hankou Panáčkovou. Rozhovor s ní najdete pak ve dni, kde se budeme věnovat kondici pánevního dna.

Jak často? Co nejčastěji

Brániční dýchání se snažím používat téměř každý den, ale ne vždy si vzpomenu. Je velmi těžké si ho zautomatizovat, ale jde to - záleží, jak často si na něj vzpomenete a používáte ho. Já se snažím takhle dýchat i v těhotenství, kdy jsem v 7. měsíci (půlka dubna 2021) a vidím i na svém postavení, že pak nevystrkuji tolik břicho a nebolí mě kvůli velkému břichu tolik záda jako v obou předchozích těhotenství. Ale přiznám se, že jsem daleka toho, abych takhle dýchala automaticky.

Zároveň se tohle dýchání vůbec nevylučuje s tím jednoduchým a vědomým dýcháním, které jsme se učily včera. Naopak obě jdou hezky spojit. Jejich hlavní rozdíl je v tom, že to včerejší dýchání se zádrží dechu je jakási přírodní léčba dechem, zatímco brániční dýchání by mělo být naše přirozené dýchání

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.