NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

3. den - nejen dýchání podle Wim Hofa

 

Úkol č. 3 - vyzkoušejte Wim Hofovo dýchání nebo další dechové techniky

Nejprve si povíme o dýchání podle pana Hofa a na konci stránky najdete bonusový rozhovor s jogínkou Klaudií Sauerovou, která ve 2. kole programu povídala nejen o józe, ale podělila se o to, jak si dodat energii opět za pomoci dýchání.

  • Ze živého vysílání, které jsem měla veřejné, Vám pak sem dolů dávám i záznam z rozhovoru s Erikem Palkem - i on ukázal další dýchací techniku na rychlý restart těla. Pozor, není to slíbený bonusový rozhovor s Erikem, ten nás teprve čeká. ;)

Jednu nebo obě techniky od obou hostů můžete proto vyzkoušet namísto Wim Hofova dýchání, u kterého bych doporučovala opatrnost při zdravotních obtížích. V případě WH dýchání dejte na svoje pocity, řekněme intuici anebo pokud máte problémy se srdíčkem nebo dýcháním, poraďte se se svým lékařem, protože WH dýchání je založeno na hyperventilaci.

Wim Hofovo dýchání (WH dýchání, případně otužování)

Asi už je tu hodně z vás, které o tomhle dýchání (případně otužování) už slyšely. Já sama jsem ho vyzkoušela jednou a cítila po něm hodně energie, jenže samotné dýchání zabere dost času, takže jsem ho nezačala pravidelně praktikovat. 

Ale už mám hodně přátel, kteří ve "Wim Hofovi jedou", a jsou nadšení. Ať už podle něj dýchají nebo se otužují. Jedné kamarádce tohle dýchání prý pomohlo zhubnout, další si tím doplňuje energii.

Takže pokud se na to cítíte, především zdravotně, určitě WH dýchání vyzkoušejte

Pozn: Můj "šaman", co mi poradil to jednoduché a vědomé dýchání na "vyléčení" mého vykloubeného prstu mi říkal, že i Wim Hofovy techniky vychází z prastarých technik a umění šamanů a původních obyvatel nejen jihoamerického kontinentu. Jen je pan Wim Hof, původem Belgičan, dal do určitého systému, který je víc "srozumitelný" i evropskému smýšlení.

Pokud je tu někdo, kdo o Wim Hofově metodě ještě neslyšel, tak zjednodušeně řečeno: Pán jménem Wim Hof je tzv. ledový muž a za pomoci dýchání a otužování (nejen v ledu) umí věci jako měnit ph těla, vědomě regulovat imunitní reakce těla i chování některých hormonů nebo regulovat a udržovat teplotu mimo možnosti běžného člověka. Jeho metoda už skutečně uzdravila nebo zlepšila zdraví tisícům lidí.

Tak či tak, zaujal mě jeho příběh, a předtím, než vám sem okopíruju postup dýchání a otužování v domácích podmínkách a dám video na dýchání pod vedením Terezy Kramerové, vám sem nasdílím krátce jeho životní příběh z tohoto článku:

Když Wim Hofovi v roce 1994 tragicky zemřela manželka trpící depresemi (spáchala sebevraždu) a zůstal sám se čtyřmi dětmi, neměl moc času na truchlení. Musel se postarat o rodinu a život šel dál. Stále však hledal smíření a katarzi, praktikoval jógu, studoval různé filosofické směry, ale nic z toho mu nenabízelo odpovědi, které hledal. 

Wim měl již ale od dětství blízký vztah k chladu a otužování, a tak když jednou večer seděl na lavičce v parku a, dle jeho slov, se mu v hlavě honily desítky myšlenek, zpozoroval lehce zamrzlou hladinu blízkého jezírka. Bez delšího rozmýšlení se svlékl a přes křehkou vrstvu ledu se ponořil do mrazivé vody. První reakce byla jasná: tělo křičelo šokem, snažil se popadnout dech a vydržet bolest podobnou tisíci jehel zabodávajících se do jeho kůže.

Wim bolesti nepodlehl a po chvíli zjistil, že když se soustředí na hluboké dýchání, nastává něco, co se mu nedařilo meditací, četbou ani cvičením – jeho mysl byla prázdná, jeho tělo se uklidnilo a když z vody vylezl, cítil se klidný a relaxovaný. Nedalo mu to, a tak celý proces zopakoval druhý den. Výsledek byl naprosto stejný. S postupem času a znalostmi Tummo jógy sestavil metodu, která dnes nese jeho jméno a jejíž osvěta je jeho současným hlavním cílem.

Postup dýchání podle WH

Je důležité zmínit, že veškeré techniky dýchání a otužování musí být praktikovány v bezpečném a zajištěném prostředí. Vzhledem k tomu, že při dýchání dochází k hyperventilaci, je zde riziko ztráty rovnováhy či dokonce omdlení. Mám tu pro vás tedy jak psaný návod, tak i video s řízeným dýcháním od Terezy Kramerové. 

Nejprve to video, je v češtině a trvá necelých 30 minut a když jsem s Terezou takhle dýchala, žádná hyperventilace mě neohrozila. ;)

Tento postup je pak sepsaný podle článku o životě pana Wim Hofa:

1. Zajistěte si pohodlí a zavřete oči

Sedněte si nebo lehněte v meditační pozici, tak jak je to pro vás nejvhodnější. Několikrát se hluboce nadechněte a vydechněte do plné kapacity plic. Neměli byste cítit žádnou obstrukci (zahlenění, plicní onemocnění). Tuto metodu je doporučeno praktikovat s prázdným žaludkem, ideálně po probuzení.

2. Připravte se hlubokým a kontrolovaným dýcháním

Hluboce a kontrolovaně se nadechněte, dokud neucítíte slabý tlak zevnitř hrudníku na solar plexus. Chvilku zadržte dech a pak úplně vydechněte. Znovu vdechněte vzduch co nejvíce. Na chvíli vydržte. Opakujte toto zahřívací kolečko zhruba 15x.

3. Dýchejte a ponořte se do svého nitra

Představte si, že nafoukáváte balónek. Vdechujte zhluboka a vydechujte ústy v krátkých uvolněných výdeších. Udržujte stabilní tempo. Zavřete oči a opakujte asi třicetkrát nebo dokud neucítíte, že vaše tělo je nasyceno kyslíkem (pocity svědění, brnění, lehkého točení hlavy). Během těchto 30 silných vdechů a výdechů se ponořte do svého těla a používejte představivost a vizualizaci k posilňování, nebo oslabování fyzických projevů, které se vám zrovna dějí – za zavřenýma očima vám mohou díky snížené koncentraci oxidu uhličitého a zvýšené koncentraci kyslíku v krvi vířit barvy a objevovat různé obrazce, nebraňte se tomu.

4. Vydechněte veškerý vzduch a zadržte dech tak dlouho, jak to jen půjde

Po cca 30 cyklech nádech/výdech se naposled intenzivně nadechněte, pak vydechněte veškerý vzduch z plic a držte tak dlouho, jak vám to reflex dovolí. Díky hyperventilaci je vaše krev výrazně okysličena a pravděpodobně takto vydržíte 2 minuty i více. Využijte tento čas k meditaci a představujte si, jak se kyslík šíří každou cévou v těle.

5. Pomalu a hluboce se nadechněte

Reflex vás donutil se nadechnout, udělejte to tedy pomalu, ale pořádně, do maximální kapacity plic. Jakmile je váš nádech na maximu, nevydechujte, držte vzduch v plicích a cca 10-15 sekund sledujte, jak se vaše tělo plní energií (znovu okysličuje). Následně pomalu vydechněte a tím ukončete první kolo.

Dechové kolo zopakujte vícekrát a přesuňte se do koupelny ke studené sprše 

Celý tento proces opakujte 2–3x a po ukončení posledního kola minimálně 5 minut vleže relaxujte a odpočívejte. Budete se cítit velmi lehce, může se vám točit hlava, ale budete plní energie a v dobré náladě.

Poté se přesuňte do sprchy a dle vaší osobní preference a otužilosti se v celkem třech jednominutových intervalech s 30sekundovou pauzou sprchujte ledovou vodou. Kdo ještě není zvyklý, tak může nahradit tzv. kontrastní sprchou, kdy minutu teče horká voda a 30 sekund ledová voda.

Dýchání do dantienu (středu těla/ centra naší síly) podle Erika Palka

Tohle dýchání by mělo trvat zhruba 5 minut a přinést malý a jednoduchý restart při únavě.

  • Povídání k němu a následně ukázka začíná od cca 4. minuty (konkrétně 4:25).

Podle mého se dá opět hezky kombinovat s bráničním dýcháním, příp. i s jednoduchým a vědomým dýcháním, které jsem vás učila v 1. dni.

Zklidnění a dýchání proti stresu z jógy podle Klaudie Sauerové - střídavý dech

Klaudie tenhle tip dechu doporučuje pro zklidnění, ale zároveň pro harmonizaci těla. Není to tak, že by vás tohle dýchání přivedlo ke spánku, ale spíš osvěží. 

  • Ve videu ho najdete od cca 6. minuty (konkrétně 6:20).

Střídavý dech harmonizuje obě mozkové hemisféry a jeho velkou výhodou je, že snižuje napětí. Dá se používat ve chvíli, kdy máte pocit, že je toho moc. 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnů i dnům.