NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

5. den - horká voda, vývary a vitamín C

 

Úkol č. 5 - uvařte si vývar

Dneska už asi nestihnete posnídat polévku nebo vývar, ani si dát po ránu horkou vodu. Ale můžete si aspoň připravit masokostní vývar a zítra ho posnídat. Když jsme někdy v roce 2013 poprvé slyšela, že mám snídat vývarovou polévku, nedovedla jsem si to představit. Později jsem ale pochopila, kolik mi to může dát síly a energie a bývaly doby, kdy jsem opravdu jedla (nebo spíš pila čistý vývar) polévku po ránu.

Víte, že to naši předci často dělávali taky tak? Možná jste měli rodiče nebo prarodiče, kteří právě teplou polévku po ránu snídali. Já takhle snídala v letech 2013 a 2014. Nebo alespoň přes zimu. Po roce 2015 už jsem s tím přestala a zůstala věrná spíš horké vodě nebo čaji po ránu, i když jsem si i tak občas vývar v zimě po ránu dala.

  • Letošní zimu (2020/2021) jsem se ale kvůli těhotenství a únavě plynoucí z něj k vývarům k snídani vrátila a opravdu mi dodávaly energii. Nebyl téměř den, kdy bych si ho po ránu nedala.

Když už jsem vývarů "přepitá" anebo se začíná oteplovat a přichází skutečné jaro a léto, už si dávám spíš horkou vodu, Pokud si tedy nedokážete polévku po ránu představit, vyzkoušejte jako první nápoj horkou vodu. Zahřeje vás a a i ta se hodí pro dobrý start po ránu, obzvlášť v zimě.

O tom, proč je tak důležitý teplý nápoj po ránu spíš než studený džus, se dozvíte v textu dál nebo tady ve videu.

Pozn. k videu: Video kromě dvou bodů odpovídá tady textu. Liší se v těchto dvou informacích:

  • Kvůli těhotenství jsem celou zimu 2020/2021 snídala vývar, abych tu energii získala. Předchozí zimy už jsem rozhodně vývar každý den nesnídala, protože jsem nebyla už tak unavená jako v letech před rokem 2015.
  • Na úvod videa vítám u 3. dne, což neplatí. Oproti říjnu 2020, kdy jsem ho natáčela, jsem dny posunula.

Horká voda a vývary - podrobnější informace

To, že je voda základ života, víme všichni. Podle mého by měly být horká vodavývary základem našeho středoevropského jídelníčku. Alespoň přes zimu. ;)

  • Ohledně vývarů mám dojem, že většina mých čtenářů už mě zná jako propagátorku masokostního vývaru kvůli tomuhle článku s názvem Všelék našich prababiček. Je totiž jedním z nejúspěšnějších na blogu a pokaždé, když ho znovu nasdílím, má úspěch. Pokud článek ještě neznáte, varuju, mnoho čtenářů pak běželo okamžitě do řeznictví kupovat kosti. :D 

Přes zimu si ještě vývar k snídani představit možná dokážete, ale v horkém létě to zní jako malé šílenství. Jenže i v létě si musíme po ránu "zatopit pod kotlem" a nejen po ránu. I když horké dny nám "topí" i bez polévky. ;)

Tajemství naší životní energie tkví kromě vrozené energii po rodičích (vrozená čchi ledvin - říkají Číňané) taky v tom, co jíme a pijeme. Proto je ideální dodat hned po ránu tělu teplo, ať má z čeho po celý den fungovat a taky trávit. Z tohoto pohledu nejsem rozhodně příznivcem raw food neboli syrové stravy.

Tou se můžete inspirovat v průběhu dne, ale z hlediska snídaní je podle mě to tajemství energie někde jinde než u čerstvého ovoce a zeleniny. Tím tajemství jsou vývary. Už naše pra-pra-prababičky věděly, že (masokostní) vývar je všelék.

  • Zkuste ho snídat.

Jen je důležité mít předem nachystaný čistý vývar v ledničce. Pak z něj vařte, připravujte nejrůznější polévky nebo nápoj pro dobití energie.

  1. V chladných dnech je vhodné si ráno po probuzení zatopit pod kotlem teplou polévkou  (nemusí to být ale vždy vývar, i když ten je "nejlepší") namísto kávy nebo studených jídel z ledničky.
  2. Druhou možností "topení pod kotlem" hned po ránu je vypít hrnek co nejvíc teplé (varem prošlé, ne horké z kohoutku) vody, která vás také povzbudí. 

Někdo doporučuje do horké vody nakapat pár kapek citronové šťávy, ale já si myslím, že to není nutné. Stačí čistá horká voda. Ale vyzkoušejte ji klidně i s citrónem a uvidíte, co vám bude vyhovovat víc.

  • Pro vegetariány je pak variantou zeleninový vývar nebo miso polévka.

Rychlou miso "polévku" můžete udělat úplně snadno - převaříte vodu a trochu vychladlou horkou vodou přelijete dvě lžičky pasty s názvem miso (koupíte ve zdravé výživě). Je to ideální varianta, když nemáte nic například k obědu a máte hrozný hlad, tak vám polévka dodá tekutiny, slanou chuť i minerální látky.

Nebo si inspirujte tady:

NA CO FUNGUJE VÝVAR:

  • Skvělý dobíječ energie a síly - při rekonvalescenci, únavě i po porodu
  • Nejlepší zdroj snadno stravitelných živočišných bílkovin
  • Jako minerální potravní doplněk
  • Zahřívá, povzbuzuje a doplňuje tekutiny (ideální třeba i při opičce ;-) )

Video s návodem, jak připravit masokostní vývar, a podrobnější informace najdete v článku
Všelék od dob našich babiček


Fuj, horká voda?

Takhle nějak reaguje můj muž na to, proč by měl přes den popíjet horkou vodu. Možná je to trochu o zvyku, možná ale nepotřebuje se tolik zahřívat jako já. Samozřejmě horkokrevní jedinci (což můj muž není, ale není ani zimomřivý) to mají jinak, ti nepotřebují ani po ránu nijak zahřívat.

Pokud je některá z vás tedy spíš horkokrevná, tak moje rady o snídani v podobě vývaru nebo horké vody, berte méně vážněji.

Ale většině z nás udělá na trávení, žaludek i pro podporu energie větší službu horká voda (nebo vývar) než třeba vychlazené smoothie a ledové nápoje nebo horká káva. Moje lektorka čchi-kungu například sebou většinu času nosila termosku s horkou vodou a popíjela ji jako svůj běžný denní nápoj. Já to občas taky tak dělám, když už mi čaje lezou krkem a v zimě nemám chuť ani na vlažnou vodu.

Termické působení (nejen) jídla a nápojů

Pokud jste se s tím ještě nesetkaly, tak nejjednodušeji vám termické působení nejen jídla a nápojů přiblížím krátkým příběhem (najdete ho taky v mojí knize Příběhy českých superpotravin):

Ledové nápoje a jídla póry stahují a dávají signál tělu „drž si teplo uvnitř“. Raději i v létě popíjejte vlažné čaje a nápoje. Dělali to tak i naši předci. Vlažné (až horké) nápoje totiž otevírají póry a umožní tělu se přirozeně ochladit pocením. Vhodný je čaj zelený a odvary z bylinek.

Jestli vám není tenhle princip jasný, ukážu vám to na příkladu mého muže. V roce 2007 jsme byli v Bulharsku. Na první společné dovolené. Vydali jsme se místní autobusovou dopravou do města Nesebar asi sto padesát kilometrů od místa našeho pobytu. Tehdy rozhodně nebyly, a možná nejsou ani dosud, bulharské autobusy a minidodávky klimatizované. A bylo fakt vedro.

Když jsme se po celém dni splavení vrátili na hotel, manžel neměl lepší nápad, než se napít pořádně studeného nápoje z ledničky a vlézt si do sprchy. Asi deset minut, možná čtvrt hodiny, se v ní sprchoval ledovou vodou. A co se pak nestalo? V noci mu vyletěla horečka a v horečkách strávil celou noc.

Zachladil svoji kůži a póry tak, že v těle zůstala naakumulovaná horkost z celého dne, a v noci, až se před chladem uzavřené póry zase otevřely, začalo tělo teplotní šok a zadrženou vnitřní horkost dostávat ven horečkou. Díky tomu jsme oba pochopili, proč odborníci (nejen z Číny) doporučují se v horkém létě sprchovat spíš teplou nebo vlažnou vodou, kdežto v zimě se otužovat vodou ledovou.

Tím neříkám, že úplně stejně fungují ledové nápoje a zmrzliny, ale jen tím vysvětluji termiku našeho těla a to, jak se dá ovlivnit. Naši předci skutečně nepopíjeli ledové nápoje a nejedli zmrzliny. Vždyť mrazáky jsou dostupné od dvacátého století. Maximálně si nakutali v zimě led z rybníku do sklepů, aby jim chlad ve sklepě vydržel i přes horké léto, ale to bylo vše. Nebo si dávali pivo na sedmý schod ve sklepě jako Karel ve filmu Vesničko má středisková.

Neznamená to, že si v létě nemůžete dát zmrzlinu a skvěle vychlazený nápoj s ledem, ale je to o té míře a také vědomém přístupu k jídlu i pití. I já si samozřejmě ráda dám v létě zmrzlinu a chladnější nápoj, ale od té doby, co vím víc o tomhle principu, už chápu, proč mě odjakživa nápoje s ledem ani v létě příliš nelákaly.

Tip na období viróz a nachlazení na závěr

Kromě pravidelného popíjení horké vody nebo vývaru nejen po ránu si můžete energii dodat i za pomoci vitamínu C. Jak horké nápoje, tak vitamín C vám můžou být užitečným pomocníkem při únavě. Existuje hodně možností, já mám ráda domácí nápoj z rakytníku a taky mám vyzkoušený potravní doplněk v podobě vitamínu C, který si beru, když potřebuju takzvaně nakopnout a nemusí ani na mě lézt nějaký bacil. ;)

Opět vám svůj tip odcituju z knížky Příběhy českých superpotravin:

Vysoké dávky vitamínu C v podobě kysaného zelí, rakytníku, šípkového čaje nebo i výživových doplňků vás při počínající viróze dokážou nakopnout. Spolu se zázvorovým čajem a vypocením v posteli tak můžete zůstat třeba jen u rýmy a ne celkové schvácenosti. Jen to chce tuto souslednost:

Je mi zima/prochladnul jsem – dám si horkou vanu a zázvorový čaj (bez citronu – ten totiž mění jeho termické účinky a uzavírá „póry“, které potřebujeme při pocení otevřít) – vlezu do postele (někdo i s panákem slivovice v horkém čaji) – vypotím se – usuším se – napiju se – zůstanu v teple a začnu užívat „céčko“. Plus dodržím co nejvíc klidu a odpočinku.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.