NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

6. den - voda, otužování a uplatnění intuice nejen při otužování

Voda jako parádní pomocník i zvnějška

Dnešním dnem zakončujeme 1. týden a zítra máme volno. Nedělní volno budu přesto započítávat do počtu dní, protože by v tom mohl vzniknout zmatek a hůř se počítat následující dny v dalších týdnech. Takhle budete vědět, že 7., 14., 21. atd. den je den volna.

A teď ještě jednou a naposledy k vodě! Voda nám pomáhá nejen zevnitř, ale samozřejmě i z vnějšku. Bez ní bychom pořádně neuklidili, nevyprali atp. Dnes vám ale o ní chci víc "povědět" v souvislosti s otužováním. Ať už ve studené vodě, řekách a potocích anebo v ledu a třeba i sněhu.

V posledních několika letech se hodně řídím intuicí a takovým tím pocitem "teď ano". Přesně takhle by se dala popsat moje cesta k (ne)otužování, o které vám píšu dál. A taky o tom, proč je tak skvělé se otužovat. ;) Nebo se aspoň vystavit chladu. Já to dělám alespoň občas po ránu na balkoně, kdy s postupující zimou si tam zajdu trochu zacvičit. Oblečená, ale ne v zimní bundě a svestru, ale třeba v pyžamu. Moji cestu k (ne)otužování nastartoval pobyt jeden tříminutový pobyt v kryokomoře a víc vám o tom píšu dál v textu.

Úkol č. 6 - používejte svoji intuici a pokud vám říká ano, vystavte se chladu

Takže vás vybízím dnes jen k tomu, abyste si přečetla dnešní povídání o otužování (plus poslechla video, které tentokrát není ode mě) a rozhodla se podle svých pocitů a samozřejmě intuice, jestli je otužování nebo "alespoň" vystavení těla chladu cestou právě teď pro vás.

Současně v textu najdete zmínku, jak využívám intuici nejen v případě otužování.

Jak to mám já?

Já sama se pravidelně neotužuji, i když jsem už vlezla do kryokomory, párkrát jsem zvládla si dát ledovou sprchu a občas cvičím i v zimě na balkoně nebo si na sebe otevřu v zimě naplno okno (máme v ložnici obrovské) a cvičím u něj. 

Do budoucna mě to ale táhne k otužování se v přírodních vodách. Momentálně ale v Praze v bytě nemám kde se v přírodě otužovat, takže otužování nechávám na svojí intuici a tomu, kam mě to ještě s otužováním dovede.

  • V květnu 2020 jsem vlezla do řeky Otavy, která i v létě nemá víc než tak 20°C a už nemám problém vlézt do studenějších vod při letním koupání.
  • Od října 2020, kdy běžel druhý běh programu, do dubna 2021 jsem ale nijak v otužování nepokročila. Nicméně v letošním studeném březnu jsem kousek od domu manželových rodičů objevila krásný potůček a i když jsem měla rýmu (ale takovou dlouhodobou těhotenskou), vlezla jsem několik dní po sobě na chvíli do něj a každý den se v něm chvíli procházela. To se mi moc líbilo. Pak jsem se tam prošla i téměř zmrzlou vodou a kousek po sněhu, ale to už bylo přes moji hranici a bylo mi to dost nepříjemné i s ohledem na to, že jsem nechtěla podchladnout právě kvůli miminku.

A jak se dozvíte ve videu níže, je jedno, jak dlouho ve vodě/velkém chladu zůstanete, důležité je při otužování spíš "nakopnutí" těla chladem, než jeho co největší délka. Ve videu níže tým odborníků doporučuje kontakt s vodou/chladem (4, 4°C) přibližně 20 sekund a že zbytečné prodlužování už není nutné.

Otužování - módní vlna nebo elixír života?

Otužování je téma, které kolem mě chodí někdy po špičkách, jindy mohutně našlapuje tak, že nejde přehlédnout. Přináší hodně zajímavých benefitů pro zdraví a s módní vlnou otužování a dýchání podle pana Wim Hofa (WH) to vypadá, že jste out, pokud se neotužujete. :)

Semináře otužování podle pana Wim Hofa se často vyznačují tím, že se leze do ledu. Ale i když nepolezete do ledových kostek, otužování v chladné vodě nebo na chladném vzducu se také počítá.

  • Otužování má totiž zcela jednoznačné benefity pro imunitu. Pozitivně také působí na pleť, kůži, cévy i malé cévky.

Jako největší výhodu ale považuji to, že pomáhá zvyšovat taky odolnost vůči stresu a přináší víc energie, radosti a síly. Přesto to nic nemění na tom, že stále miluju horkou sprchu. ;)

POZITIVNÍ ÚČINKY OTUŽOVÁNÍ:

  • Lepší imunita
  • Víc energie, radosti a bdělosti
  • Pozitivní vliv na pleť, kůži, cévy i malé cévky
  • Lepší odolnost vůči stresu

Jak jsem nevlezla do ledu

Vlézt do ledu (nejčastější kontakt s chladem u většiny workshopů a seminářů s otužováním podle WH) bylo zhruba tak do roku 2019 něco, o co jsem nestála. I přesto, že otužování je skvělý životabudič a taky další elixír mládí. Můj pohled se ale postupně změnil a málem jsem v létě 2020 jeden takový seminář absolvovala.

Ale řekla jsem si, že pokud tam mám opravdu jít, přijde jednoznačný impulz, kdy budu cítit "teď jdu do toho". Někdy ten impulz pro mě znamená, že přijdou peníze navíc (a můžu si dovolit vydat víc peněz než jsem na ten měsíc plánovala), uvolní se nečekaně termín nebo prostě přijde nutkání tam vyrazit.

V posledních několika letech se těmito impulzy hodně řídím. Taky se tomu silnému pocitu říká intuice. ;)

Jenže se tentokrát nic z toho neudálo a tak jsem to lezení do ledu a otužování zase odsunula. Zrovna se mi nesešly na to peníze, ani volný víkend, ani jsem nepocítila puzení "teď".

Používejte svoji intuici

Jestli to tak ještě nemáte, používejte v tématech, kdy se potřebujete pro něco rozhodnout a nejste o tom stoprocentně přesvědčené, svoji intuici. Já většinou ucítím silný impuls nebo se sejde víc "náhod" a já vím, že do něčeho mám jít.

Další metodu, kterou používám, když se o nečem rozhoduji a jsem stále na vážkách, je vypsání si plus (ano) a minus (ne). Pro ten workshop s ponořením se do ledu by to mohlo vypadat třeba takto:

ANO, abych vlezla do ledu:

- je to skvělé pro zdraví

- zajímá mě moje reakce

Proč NElézt do ledu:

- trochu se přece jen bojím

- ještě asi nedozrál správný čas

- nepřišly peníze, ani nakonec nemám volný víkend

- s otužováním můžu začít i jinak

- byla mi příjemná kryokomora a nedovedu si představit ten led

 

Wim Hof a jeho otužování + potenciální rizika otužování i WH dýchání

Už tady několikrát zmíněný pan Wim Hof doporučuje otužování klidně i v ledu nebo aspoň doma v co nejstudenější sprše. A já věřím, že i tohle mnoha lidem pro jejich zdraví funguje. 

  • Jenže stejně jako WH dýchání, nemusí být otužování (nejen to v ledu) tou nejlepší cestou pro každého.

Proto tu mám pro vás velmi hezky zpracované video od týmu, který se otužování a dýchání podle WH věnuje. Ve videu najdete zmíněná i potenciální rizika u dýchání podle pana Wim Hofa. Video je skvěle připravené a navíc naprosto souhlasím s tím, co je z videa asi to nejdůležitější: Pokud si chlad (dýchání) neumíme správně dávkovat, může nám ublížit. 

A krásně to navazuje i na mnou zmíněné používání intuice.

O kryokomoře a jak mi bylo nakonec skvěle

O tom, jak je prospěšné otužování, vím samozřejmě dlouho. Můj muž už mi několik let říká, ať se otužuju. Jsem totiž milovník horké vody a jeho rozčiluje, když si třeba spolu chceme dát vanu, jak ji chci mít horkou. :D Holt čím víc teplejší voda, tím je mi koupání nebo sprchování příjemnější.

Jak už jsem včera zmínila, ráda piju horkou vodu a přes léto spíš uznávám vlažné nápoje než ty ledové. Přesto nemám problém po sauně vlézt do ledového bazénku a občas vlezu do studené vody i mimo horké letní dny.

O tom, že by otužování mohlo být pro mě dobré, jsem ale původně nechtěla ani slyšet. Až jsem se v únoru 2019 dostala se svojí emoční koučkou Terezkou Rothovou (naším hostem 3. kola programu) do kryokomory. Byl to neskutečný zážitek, který mi uvolnil bolavé spasmy na zádech, povolila i bolest v kyčlích a celkově jsem se nabila endorfiny.

  • Dokonce jsem se dočetla, že kryokomora se doporučuje i při atrtitidách a já jednu s názvem spondylartritida (Bechtěrovova nemoc) mám oficiálně diagnostikovanou. 

Ty tři minuty v kryokomoře byly neskutečně dlouhé a po celou tu dobu jsem tam s ostatními 5 ženami chodila v -128°C. A téměř celou dobu jsem si nadávala, že jsem blázen. Když jsem pak z kryokomory vylezla, vyplavilo se hodně endorfinů a bylo mi po zahřátí formou cvičení dobře. Takže jsem sí říkala: "Wau, na tohle budu chodit i v Praze. Pravidelně."

Hmmm, skutek utek. Ale aspoň mě to otevřelo tématu otužování. :)

Na semináři Vědomý pohyb o rok později se mi zase otevřelo téma chození bosky třeba i ve sněhu. Tehdy jsem pochopila, že otužování nemusí nutně znamenat noření se do bazénku s ledem, ale třeba i jednoduché bosochození v trávě v každém ročním období. 

Otužování nejen podle našich předků

V průběhu jara 2020 jsem zorganizovala tzv. jarní výzvu a na Velikonoce jsem mezi zvyky našich předků našla i brodění ranní rosou. Dozvěděla jsem se o rituálním osvěžování a ranních koupelích ve studánkách a potocích na Zelený čtvrtek, Velký pátek a Bílou sobotu. Zařadila jsem to do úkolů výzvy a díky tomu jsem se i já pustila do chůže ranní rosou a pak nakonec v květnu vlezla i do studené řeky (chtěla jsem dřív, ale k čisté řece opravdu v přírodě, kde jsem měla i trochu soukromí, jsem se dřív nedostala).

Začala jsem se postupně otužovat právě bosochozením v trávě. Tchán nade mnou kroutil hlavou a tvrdil, že budu nemocná. Nebyla. ;) Díky tomu jsem si taky vzpomněla na článek o postupném a laskavém otužování od Terezy Kramerové. Píše v něm, jak každý z nás si k tématu chladu a zimy nese spoustu přesvědčení od svých rodičů, prarodičů, přátel a příbuzných. 

Poté jsem navštívila svého kamaráda, výborného terapeuta pro změnu Bowenovy metody, Pavla Ihnáta. Jeho ruce a péče mi před pár lety hodně pomohly a přišel čas, abych ho zase po zhruba 3 letech navštívila. Právě on pak odstartoval moji epizodu otužování ve sprše.

Pavel dlouhá léta bojuje s lupénkou a i když přes nejrůznější techniky a alternativy je na tom velmi dobře, měl velkou ataku nemoci a ještě další zdravotní problémy. Díky tomu začal s otužováním ve sprše a nemohl si to vynachválit i na tu lupénku.

  • Vysvětlení účinku je prosté - otužování skutečně podporuje imunitu a lupénka patří mezi autoimunitní nemoci. Stejně jako artritidy, Crohnova choroba a ulcerózní kolitida.
  • Když Tereza Kramerová viděla moje fotky z kryokomory, psala mi, ať se začnu pravidelně otužovat. Že pravidelné otužování ve sprše má větší účinek než jednorázová návštěva kryokomory. Právě kvůli efektu na autoimunitu a moji dnes už bývalou ulcerózní kolitidu. 

Několik dní po setkání s Pavlem Ihnátem jsem pak skutečně lezla každý den do sprchy a otužovala se i podle tohoto úžasného článku Hany Kverkové o jemném otužování pro ženy. Nakonec jsem to ale vzdala a přes léto jsem se otužovala zase jen bosou chůzí. Cítím ale, že by pro mě mohla být cesta v podobě otužování v řekách nebo čistých vodách v přírodě i přes zimu. Zatím mi totiž to otužování ve sprše dlouhodobě nesedí. Ale co není, může být. 

A jak už jsem psala na začátku, dobrovolně se vystavuji aspoň chvíli chladu s postupující zimou ráno na balkoně. Ale ne vždy, jen podle toho, zda si vzpomenu a v jaké jsem právě kondici.

Přeji Vám, abyste si svoji cestu k otužování také našly.
Hlavně s laskavostí ke svému tělu a s úctou a moudrostí ke svému tělu.

Tady jsou ještě vypíchnuté oba články, které si myslím, že je potřeba k tématu otužování znát.

U Terezy jsou navíc popsány i další benefity otužování na zdraví a energii, než jsem tu napsala já:

 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.