NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

10. den - strava podle ročních obdobích (léto)

Kalendářně a astronomicky začíná léto 21. června. Přesto mnozí z nás pociťují letní ohnivé energie už od května s prvními dny spojenými s vysokými teplotami. Možná je to proto, že nastupuje „energie ohně“, která se podle Číňanů objevuje už od půlky května.

Velká část z nás nemá v létě chuť příliš a dlouze vařit. Máme chuť na saláty a rádi si zaběhneme do zahrádky jen tak uzobnout jahody, maliny, angrešt a další letní dobroty. Máme-li samozřejmě kde. 

Nejjednodušší rada, kterou pro vás proto mám, je tato:

Jezte co nejvíc potravin a jídel připravených z letních potravin. Léto je obdobím hojnosti a radosti. Platí to v životě i jídle. Tolik ovoce, zeleniny, bylinek a barev. V tomhle případě následujte svoje chutě a užijte si takového jídla do sytosti.

Dnešní video opět plně odpovídá textu na této stránce + úkol je si přečíst text nebo shlédnout video. ;)

Čeho se naopak v létě vyvarujte?

Přehnaného množství zmrzlin, ledových nápojů, soli, cukru a sladkostí. Ani jedno ke spokojenému životu nepotřebujete. I já si samozřejmě v létě dám občas nápoj s ledem, zmrzlinu, malinovou panna cottu nebo dezert s letním ovocem, ale snažím se to nepřehánět. Hlavně se zmrzlinami a ledem.

Zkuste to taky, vaše tělo vám poděkuje. Ledové nápoje a jídla póry stahují a dávají signál tělu „drž si teplo uvnitř“. Raději popíjejte vlažné čaje a nápoje, tak jak už jsem o tom psala v 1. týdnu. Dělali to tak i naši předci. Vlažné (až horké) nápoje totiž otevírají póry a umožní tělu se přirozeně ochladit pocením. Vhodný je čaj zelený a odvary z bylinek.

Tím neříkám, že úplně stejně fungují ledové nápoje a zmrzliny, ale jen tím vysvětluji termiku našeho těla a to, jak se dá ovlivnit. Naši předci skutečně nepopíjeli ledové nápoje a nejedli zmrzliny. Vždyť mrazáky jsou dostupné od dvacátého století. Maximálně si nakutali v zimě led z rybníku do sklepů, aby jim chlad ve sklepě vydržel i přes horké léto, ale to bylo vše. Nebo si dávali pivo na sedmý schod ve sklepě jako Karel ve filmu Vesničko má středisková. :)

Vychlazeným pivem (jedním, maximálně dvěma) rozhodně neprohloupíte, ale nezapomeňte k tomu jíst spíš lehce a „syrově“ bez velkých tepelných úprav. A i když v průběhu celého roku snídáte třeba obilné kaše nebo dokonce popíjíte k snídani vývar podobně jako já, v horkém létě možná na takovou snídani ani nemáte chuť. A je to tak v pořádku.

Ve druhé půlce srpna už je ale vhodné začít zase zařazovat krátké tepelné úpravy. Aspoň blanšírování nebo přípravu jídla v páře. Pozor ale – dejte hlavně na svoje pocity a poslouchejte raději svoje tělo, než moje rady. Já třeba nedokážu být bez aspoň jednoho teplého jídla denně, ani v létě. Navíc záleží samozřejmě na počasí.

Doplnění inspirované čínskou medicínou

Léto se pojí s elementem Ohně, červenou barvou a hořkou chutí. Element Ohně odpovídá srdci a tenkému střevu. Chcete-li podpořit svoje srdce i zažívání – přidávejte si do jídla potraviny s hořkou chutí. Současně to s ní ale nepřehánějte. Ani v podobě chlazeného piva.

Pivo obsahuje alkohol a ne vždy vnitřně zchladí. Pocitově možná ano, ale alkohol v horkém létě (dokonce i v malých dávkách) zesiluje vnitřní horkost. Vhodnější je popíjet vlažný zelený čaj, který má v sobě zmíněnou hořkou chuť, jemně ochlazuje a celkově vhodně povzbuzuje. Hořká chuť totiž snižuje napětí v organismu a usnadňuje trávení. Nekonzumujte ale ani příliš kávy a minerálek.

Hořké potraviny, které se řadí k létu, jsou tyto:

  • tmavě zelené listy salátů (špenát, rukola, čekanka, kapusta),
  • divoké bylinky (listy pampelišek , kopřivy aj.),
  • pohanka, amarant, rýže,
  • růžičková kapusta, červená paprika, červená řepa.

To, že potravina patří k elementu léta, ale neznamená, že je vhodná jen v létě. Někdy je to spíš naopak. Třeba takové „hořké“ jehněčí a grilované maso zahřívají a v létě paradoxně spíš ubližují, protože nás můžou přehřát. V zimě se hodí víc - doplní chybějící „element ohně“ ve chvíli, kdy ho opravdu potřebujeme.

S grilováním to nepřehánějte, doplňte ho případně zeleninou

Málo se o tom ví, ale v létě je grilování skutečně nejmíň vhodné z celého roku. Platí to i o dlouhém vaření, pečení a smažení. To vše může totiž zasahovat do našeho vnitřního „ohně“ a škodit víc než kdy jindy. Jenže na létě nás nejvíc lákají teplé večery a posezení venku s přáteli nebo rodinou. Nejčastěji právě u grilování. Pokud ale přece jen chcete v létě grilovat, vyzkoušejte tyto „fígle“:

  • Negrilujte denně, ale jen občas.
  • Maso nepřipravujte do černa.
  • Vyhýbejte se grilování uzenin a hovězího, lepší je grilovat ryby nebo zeleninu.
  • K masu jezte dostatek syrové zeleniny.

I ti, co jinak v průběhu roku hůř tráví, většinou syrovou stravu v létě zvládnou

Díky elementu Ohně jsme schopni v létě strávit potraviny, na které si v jiném ročním období někteří musíme dávat pozor. Tedy syrové ovoce a zeleninu, studená jídla nebo jídla s minimální tepelnou úpravou. Syrová zelenina a ovoce jsou výrazně lepší „ochlazovače“ než zmrzlina a ledové nápoje.

Taky si dejte pozor na konzumaci ostrých a smažených jídel. I ty můžou zvyšovat vnitřní horkost.

Jezte lesní a zahradní plody a chroupejte jejich zrníčka – doplňují krev

Lidem s horkostí v srdci chutnají jáhly a také jim prospívají. Přes léto jsou jídla z jáhel (alias prosa) dobrou variantou letní stravy. Pokud vás v létě přece jen trápí problémy se zažíváním, věřte, že mu úlevu nepřipravíte hladovkou, ale spíš zeleninovým vývarem ke snídani a rýžovou nebo jáhelnou kaší s vařenou zeleninou.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.