NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

12. den - strava podle ročních obdobích (podzim)

Podzim může být nádherný. Ale zároveň k němu patří i smutek, šero a chlad, který prostupuje až do morku kostí... Podzim je takovým přípravným obdobím na zimu. Když od něj nečekáme totéž, co od babího léta, je vlastně příjemné postupně zpomalovat a naladit se na přirozený odpočinek.

Pojďte si poslechnout nebo si přečíst víc o stravě v období podzimu.

Dnešní video opět plně odpovídá psanému textu. Úkol opět není - jen si přečíst text nebo si poslechnout video.

Strava v období podzimu

V tomto čase přirozeně tíhneme k teplému jídlu. A je to tak správně. Tepelné úpravy vyvažují postupně nižší a nižší venkovní teploty. Takové husté polévky se spoustou doměkka uvařené zeleniny jsou to, co nás v podzimních plískanicích příjemně zahřeje.

Podle tradiční čínské medicíny s podzimem přichází zátěž na tlusté střevo a zažívání a s tím spojené smutky a potlačené emoce. Kromě toho, že nastupují první rýmičky, často se zhoršují i zdravotní problémy spojené se zažíváním. Ne nadarmo se říká, že kdo trpí na zácpu, neumí vypustit ven své emoce a najít pro ně správná slova.

A naopak ten, kdo trpí na průjmy, zase své emoce nedokáže dobře zpracovat a pouští je do světa rychleji, než by mu bylo užitečné. Můj osobní pohled na průjmy spojené se zánětem tlustého střeva je spojen se slovem tlak. Možná až přetlak.

Jin a jang z pohledu stravy podle ročních období

Některé potraviny nás uvolňují, ochlazují, usnadňují nám předávání energie do okolí – ty se v Číně považují za jinové. Jiné nás zase stahují dovnitř, zahřívají, usnadňují nám čerpání energie pro tělo – ty jsou zase jangové. S postupujícím chladem je vhodné jíst víc jangové potraviny, jako je třeba i maso a živočišné výrobky. A naopak se mírnit s jinovými potravinami, jako je syrová zelenina nebo syrové ovoce.

Stačí se ohlédnout na české sezónní tradice – na podzim se začalo nakládat zelí, sušit ovoce a konzervovat přirozenými postupy jídlo na zimu. Všechny tyto postupy mění termickou i energetickou charakteristiku pokrmů a přinášejí nám víc tepla (sušené ovoce) a víc jangu (kvašená zelenina s trochou soli a kmínu) než syrové letní suroviny.

Pohled na podzim a podzimní tipy podle Michaely Dvořáčkové

Jestli máte najednou suchou kůži, zhoršil se vám ekzém nebo vás přepadl kašel, vězte, že je tady podzim. Dny jsou kratší, rána chladná a sluníčko už nevysuší kaluže, zato se na stromech rozehraje úžasná podívaná. Podzimní paleta barev je tu.

Podle Číňanů nastává období plic – kovu – sucha. V našich krajinách sucho nebývá, naopak spíš vlhko, ale naše kůže – ejhle, najednou je suchá. To, co vysušilo sluníčko v létě, dokoná podzim. Ale zatímco v létě stačilo mazat, teď už žádný krém nezachrání. Musíme mazat zevnitř a „mazání“ neznamená prolívat se slivovicí nebo jiným alkoholem! Naštěstí máme skvělé podzimní pomocníky, které nás vyživují a zvlhčují zevnitř.

Jablka a hrušky

Dopřejte si nejen jejich sladké plody, ale i šťávu – mošt. Kůže je spojena s tlustým střevem a zvlhčené tlusté střevo nám pošle vlhkost i na povrch těla. Ano, někomu může jablečný mošt nebo hrušky zvlhčovat střeva až příliš. Tam prosím opatrně, nejspíš to nedává vaše slezina. Neznamená to však, že máte nemocnou slezinu, ale oslabenou její energii.

Ti, co skutečně mají oslabenou energii sleziny, si musí dávat bacha i na mošty. Nicméně s opatrností si vyzkoušejte jablečný mošt zředit horkou vodou (šťávu ale nevařte, škoda vitamínů). Přidejte hřebíček a skořici. Skvělou pochoutkou můžou být hrušky podušené na másle, které najdete v receptech v knížce Příběhy českých superpotravin (můžete uplatnit i slevový kód JARO-2021). Když přidáte skořici a hřebíček, dostanete báječné a příjemně zahřívající jídlo.

  • Na podzim je taky oblíbený burčák. S chutí si ho dejte, ale pokud můžete, vyberte si burčák z červených hroznů a přímo od vinaře. Na doplnění krve a zvlhčení střeva je červený burčák ideální. Ale pozor, vždy platí všeho s mírou a u burčáku rozhodně.

Podzimní očista? Ano nebo ne?

Stále ještě můžete stihnout podzimní očistu, ale nezkoušejte žádné razantní půsty. Svůj jídelníček si spíš na pár dní sestavte:

  • z vařené kořenové zeleniny,
  • šťávy z červené řepy a mrkve
  • a malého množství vařené rýže.

Tímto odlehčíte svému tělu a zvlhčíte svá střeva.

Naložte si zelí. Není lepší zdroj probiotik a vitamínu C, než je tahle tradiční pochoutka. Aby vám zelí vydrželo do jara, nemusíte ho ale sterilovat. Stačí, když si vyvaříte sklenice. Do nich dejte hotové kysané zelí a uložte je do chladna. Vydrží až do jara.

Samozřejmostí by měly být i polévky po ránu. Pěkně vývar z masa a kostí. Může být i čistý. Taková jiná „káva“ po ránu. Díky vývarům získáme sílu až do jara. Však už jsme si o nich povídaly v 5. dni.

Podzimní (super)potraviny:

Všechny (lehce) štiplavé potraviny nebo koření podporují trávení a tlusté střevo. Potraviny, které mají štiplavou „kovovou“ energii a chuť:

  • a zároveň ohřívají jsou tyto - plísňové sýry, pepř, kari, sušený zázvor, česnek,
  • lehce zahřívající – oves, zvěřina, bazalka, čerstvý zázvor, kmín, rozmarýn, kopr,
  • energeticky neutrální - rýže, husí a krůtí maso,
  • s energií osvěžující - řeřicha, ředkvičky i bílé ředkve, králičí maso, šalvěj, mátový čaj.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.