NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

13. den - strava podle ročních obdobích (zima)

Zima je obdobím „usebrání se“, zvířata i lidé zpomalují, měli by se zklidnit a zalézt do pelíšků. Ne že bych chtěla drát po večerech peří a chodit spát se slepicemi, ale něco na tom přírodním cyklu asi je. Minimálně to, že když ho lidé respektovali, nebývalo tolik nemocí ze stresu a spěchu. Ono taky s petrolejkou a topením v kamnech nezbylo nic jiného než se večer sejít, drát peří a probrat všechny sousedské historky. Nebo zalézt na pec pod peřinu.

Dnešní video se opět plně shoduje s textem.

A opět není žádný úkol, jen si to tu poslechnout nebo přečíst. ;)

Strava v zimě

V zimě potřebujeme více a déle pečené jídlo, máme chuť na vývary a horké polévky. Když už máme chuť na jogurty, kefíry, podmáslí a podobné chladivé mléčné výrobky, bývá to méně často než v létě. Vůbec si nedovedu představit, že bych si v zimě dala k snídani jogurt. S mým oslabeným zažíváním je mi jasné, že se z toho za pár minut po…. Ale i kdybych jogurt trávila dobře, už jen ta představa ve mně vzbuzuje pocit chladu – nejen z ledničky.

A co vy? Jak na vás působí jogurty v zimě?

Jíte je po ránu, protože se doporučují pro lepší zažívání, nebo jste na rozdíl ode mě horkokrevní a jogurt vám dělá dobře?

Podle asijských medicín jsou jogurt, kefír nebo podmáslí ochlazující potraviny. Ochlazují náš vnitřní oheň a organismus pak obzvlášť po ránu nemá sílu „zatopit pod kotlem“ – jako bychom v dobré víře zatápěli navlhlými polínky. Komu ten vnitřní oheň hoří velmi silně (horkokrevní jedinci), snídani v podobě jogurtu a džusu z ledničky asi zvládnou. Ale ti, kteří svůj oheň (oslabené zažívání) potřebují naopak rozdmýchávat, opravdu běhají na záchod rychlým krokem.

Navíc často v domnění, že je to vlastně správně, když o takovém ranním pročištění mluví všechny ty reklamy o bifidobakteriích a mléčných výrobcích pro „zdravější zažívání a vylučování“.

Pokud vám jogurt po ránu nedělá dobře, ať už pocitově, nebo na trávení, nepřemáhejte se. Pusťte se radši do teplých snídaní, zkoumání obilných (ovesných, jáhlových, pohankových a jiných) kaší nebo si dopřejte dokonce vývar. Uvidíte, jak se pak budete cítit. Určitě ale platí pravidlo - pokud nebudete jíst každý den přes zimu jogurty, chladit se ledovými džusy, ale budete si vařit a mít nohy v teple, můžete zimu zvládnout i bez náročných nachlazení a viróz.

  • Vysoké dávky vitamínu C v podobě kysaného zelí, rakytníku, šípkového čaje nebo i výživových doplňků vás při počínající viróze dokážou nakopnout.

Zázvor, čaj a med

Spolu se zázvorovým čajem a vypocením v posteli tak můžete zůstat třeba jen u rýmy a ne celkové schvácenosti. Jen to chce tuto souslednost:

  • Je mi zima/prochladnul jsem – dám si horkou vanu a zázvorový čaj (bez citronu – ten totiž mění jeho termické účinky a uzavírá „póry“, které potřebujeme při pocení otevřít) – vlezu do postele (někdo i s panákem slivovice v horkém čaji) – vypotím se – usuším se – napiju se – zůstanu v teple a začnu užívat „céčko“. Plus dodržím co nejvíc klidu a odpočinku.

Při chřipce a malátnosti nás tělo obvykle donutí zůstat ležet a odpočívat. Ale v běžném režimu nesmíme pro samé odpočívání se zapomenout hýbat. Podle doporučení Michaely Dvořáčkové je i v zimě nutné pohybem rozproudit energii v orgánech sleziny a plic. Oba orgány, nebo spíš jejich energetický stav, trpí „vlhkostí a větrem“, které v tomto období panují. Rozhodně se ale nežeňte do fitness center.

Užijte si pohyb - přirozený

Venku to znamená každodenní procházku (ideálně na čerstvém vzduchu), rekreační běžkování a lyžování. Nebo, a to platí po celý rok, si každý den protáhněte tělo jógovým pozdravem slunci, makoho cvičením, strečinkem nebo ranní rozcvičkou. Věřte, že vám tělo za takovou péči poděkuje. Nejpozději na jaře, kdy vám jarní únava přestane říkat pane.

Zimní tipy podle čínské medicíny a doplněné informacemi od mojí sestry Míši Dvořáčkové

Zima se pojí s elementem Vody, slanou chutí, z orgánů pak s ledvinami a močovým měchýřem. Z potravin se mezi vodní „slané“ suroviny řadí například nakládané a sušené solené maso (včetně masných výrobků), parmezán, některé druhy ryb (třeba treska, kapr, losos, tuňák a všechny uzené ryby), většina luštěnin (adzuki, čočka, hrách, mungo a sójové boby včetně sójové omáčky), vepřové maso, olivy, mořské řasy, sůl a minerální a studené vody.

Zima je obdobím, nejen podle tradiční čínské medicíny, kdy máme potřebu se zahřívat jídlem. Zkuste to třeba se zeleninou, ale tou „zimní“. Jaká to je? Přeci kořenová zelenina, která v dobrých podmínkách dokáže v relativně slušné kondici přezimovat až do jara. Sice postupně ztrácí vitamíny a výživovou hodnotu, ale nová zelenina ještě neroste.

Kořenová zelenina jako hlavní součást zimního jídelníčku

Vařená, lehce restovaná… „horkokrevní“ můžou jíst nebo spíš pít šťávy z mrkve, celeru, ale třeba i červené řepy. Ale i ti, kterým bývá přes zimu spíše teplo, by se šťávami měli nakládat opatrně a nepřehánět to s jejich konzumací. Ideálně si přes zimu přidávejte do šťáv zázvor a skořici.

A co dál?

Víc, než kdy jindy zařazujte kvašenou zeleninu. Nic, co by naši předci neznali. Kysané zelí, kysanou červenou řepu nebo jinou zeleninu alias pickles. Vaše játra to povzbudí. A nejen ony... Díky kyselé chuti a přiměřenému pohybu se celé tělo dostane do lepší kondice. Však se ještě o kvašení potravin budeme bavit.

Jezte víc červeného masa. Ideálně dušeného. Jehněčí, zvěřina nebo hovězí dušené na červeném víně a koření jsou skvělou zimní volbou. Jen opatrně u lidí s horkostí (ano ti, co mají pocit horka neustále – nikoliv návaly, to je trošku něco jiného) – takoví musí jíst spíš ryby a netučné vepřové maso v lehké tepelné úpravě, ne smažené a pečené.

K zahřátí je vhodné pikantní koření, zázvor, česnekcibule. Nepřehánějte ale pálivost jídel. Příliš pálivé pokrmy nás sice zahřívají, ale současně „otvírají póry“ a vlastně „větrají“ tělo. Proč myslíte, že Mexičané, Thajci nebo Indové používají hodně pálivého koření? Jestli tipujete proto, že se jím v jejich klimatických podmínkách vlastně chladí, tipujete správně. Proto se zahřívejte kořením přiměřeně, ať se vám ze zahřívání nestane ochlazování. Když to přeženete, otevřete tím tělo chladu a navíc se pravděpodobně začnete potit.

Odlehčená strava po Vánocích?

Po Vánocích má spousta lidí potřebu začít hubnout a detoxikovat. S rozumnou detoxikací počkejte na jaro. Stravu ale po Vánocích odlehčovat samozřejmě můžete.

Nejzásadnější rady pro odlehčenější stravu jsou:

  • Jezte zeleninové polévky, vývary a přidávejte do nich mořské řasy.
  • Používejte slzovku (pozor, slzovka u těhotných v jídelníčku být nemá, ani v podobě nápojů) a houbu shiitake. Koupíte je ve zdravých výživách nebo centrech tradiční čínské medicíny. Spolu s mořskou řasou mají přirozené čisticí a detoxikační účinky.
  • Rozhodně vynechejte smažení, cukr a omezte bílou mouku. Pečivo omezte na maximálně jednu porci denně a preferujte žitný kváskový chléb.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.