NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

9. den - strava podle ročních obdobích (jaro)

Dlouho jsem zvažovala, jestli do programu zařadím i konkrétní rozpis a doporučení na stravování podle jednotlivých obdobích. A rozhodla jsem se, že ano, i když čtyři roční období z pěti (ano, máme pět ročních obdobích - jaro, léto, pozdní léto, podzim a zimu) nebudou pro vás právě aktuální.

Ale s každým ročním obdobím se vám k příslušnému období vyplatí vrátit.  Současně ale doporučuji si každé období přečíst už teď, tedy i to "neaktuální".

Ty z vás, které mají knížku Příběhy českých superpotravin, se pak můžou vracet nejen sem, ale i ke knížce, která navíc má v úvodu každé sezónní kapitoly poetický úvod. ;)

  • Vím, že většina z vás knížku už má. Ale pokud byste ji chtěly pořídit třeba ještě jako dárek, rozhodla jsem se vám dát časově neomezenou slevu 20 %, kterou zaktivujete tak, že při objednávce zadáte do pole SLEVOVÝ KUPÓN kód, který zní takto: JARO-2021 a zadáte Použít.

Úkol č. 9 dnes není. Video dnes plně odpovídá textu níže.

Začínáme jarem. Jarní kapitola v knize začíná takhle...

Tak jako po noci přichází den, tak po zimě přichází nádherné roční období. Jaro. Do přírody se vrací svěží zeleň a nám nová chuť a energie do žil. Stromy pučí, louky se zelenají a zvířata začínají přivádět na svět svá mláďata. Mezi barvami hrají prim žlutá a zelená.

K jaru taky prý patří svěží a kyselá chuť. Jestli jste nikdy neochutnali šťovík, o mnoho jste přišli. Žvýkání jeho kyselých listů příjemně osvěžuje a navíc patří mezi původní rostlinku našich zeměpisných šířek. Aspoň tak to tvrdí Wikipedie, stejně jako tvrdí, že i když je šťovík považovaný za plevel, používal se v lidovém léčitelství. Třeba jako kloktadlo při aftách v ústech.

Jaro podle tradiční čínské medicíny začíná už v půlce února a je spojeno s elementem Dřeva a orgány jater a žlučníku. My zase považujeme za jaro období po jarní rovnodennosti. Všichni ale víme, že pravda ohledně začátku jara je někde uprostřed. Někdy skutečně první jarní dny začínají už na konci února, jindy platí pořekadlo: Březen za kamna vlezem, duben ještě tam budem. A některé roky jsem slyšela moderní doplnění: Květen - topím jak kretén. Jiné roky nastupují už v květnu pořádná vedra.

Určitě ale platí, že ani v únoru a často ani v březnu není vhodné začínat s detoxikační stravou nebo zeleninovými šťávami. Vhodné jsou naopak vývary (k 5. dni o vývarech tudy), masokostní a hlavně zeleninové, a nejrůznější bylinky vypěstované na okně nebo přinesené z čisté přírody. Bez pochyby se nám ale uleví, když nebudeme jíst těžká jídla a začneme jíst odlehčeněji.

V knize jsou moje rady doplněny radami mojí sestry Michaely Dvořáčkové a část z nich vám nasdílím i zde:

Po celý rok, i na jaře, se řiďte přírodou

Ne čínským kalendářem, ani našim astronomickým jarem. Jakmile začnou rašit zelené lístky ze země, je ten správný čas si říct, že už je skutečné jaro. Stejně tak v nás raší chuť a potřeba jarního úklidu. Prostě na začátku skutečného jara míváme potřebu vygruntovat svoje okolí a často i sami sebe.

To je ta správná doba na lehčí stravu. I tady se můžete inspirovat u předků – ti dodržovali velikonoční půst. Ten je o očistě těla omezením jídla a pochutin, ale i o očistě myšlenek a duše. Prostě bychom měli jíst střídměji a nepřetěžovat ani svoji hlavu. Odlehčená strava ale rozhodně neznamená raw stravu nebo smoothie.

V tuto dobu není vhodné konzumovat:

  • mléko a mléčné výrobky,
  • sladkosti,
  • pečenou mouku (pečivo, buchty aj.).

Ty zvyšují vlhkost v organismu. Na jaře totiž přirozeně stoupá vlhkost v přírodě a také v našich tělech. Měli bychom vynechat těžká mastná jídla, alkohol a omezit maso. Velmi vhodným masem je rybí. Třeba z kapra. Opět se tu můžeme inspirovat postním obdobím, ve kterém jsou v katolické tradici povoleny právě ryby z našeho prostředí. Ti, co jsou zimomřivější, můžou stále zařazovat zahřívající potraviny jako je česnek, cibule a vařený nebo pečený bulvový celer.

K pití se hodí čaj z čerstvých kopřiv

Pozor ale, nepijte ho každý den celé jaro. Hodí se ho popíjet třeba měsíc 1-2x denně a pak si dát pauzu. Ti, co jsou „horkokrevní“ a mají dobré trávení si se skutečně jarními a teplými dny můžou dopřát první zeleninové šťávy (včetně smoothie z kopřivy, zeleného ječmene nebo tolik populární celerovou šťávu). I v teplých dnech by si ale na zeleninové šťávy měli dát pozor ti, kteří mají vnitřní patologickou vlhkost. To je pojem, se kterým pracuje tradiční čínská medicína.

Patologická vlhkost se projevuje:

  • pocity těžkých nohou a sklonem k otokům,
  • "těžkým" a opakovaným (zacykleným) přemýšlením,
  • špatným trávením (nadýmání, řídká stolice),
  • světlými výtoky z kterýchkoliv sliznic.

Patologická vlhkost často trápí i lidi s dráždivými tračníky a střevními záněty.

Pokud jste si právě teď diagnostikovaly patologickou vlhkost, začněte se změnou jídelníčku takhle (a nejen na jaře):

1. Nejdřív úplně vysaďte pečenou mouku (jakoukoliv, včetně bezlepkové), cukr, alkohol a mléčné výrobky.

2. Jezte polévky, syrové ředkvičky, ředkve, řeřichu, jarní cibulku a tepelně zpracovanou kořenovou zeleninu. Do jídla si přidávajte kurkumu s pepřem, skořici, hřebíček a třeba i kůru mandarinky (bio).

3. Zhruba po třech měsících takové stravy můžete vyzkoušet zeleninové šťávy a jako mlsání si dejte třeba dobroty z jáhel (jáhelník, jáhelné lívance) a dušenou mrkev. Slazení na jaře můžete vyřešit rýžovým sirupem a sušeným ovocem. Ideálně domácím. Jídlo doplňte ořechy a semínky, které vyrovnají glykemický index, a doplní minerály, bílkoviny a prospěšné tuky v té nejpřirozenější podobě.

S aplikováním těchto třech rad ale neprohloupí ani ostatní. ;)

Ředkvičky, saláty a první jarní bylinky

Pokud máte vlastní zahrádku nebo skleník, určitě si zasázejte včas ředkvičky a saláty. Jejich čas na jaře začíná. Taky si dejte za okno talířek se semínky řeřichy. Do týdne vám řeřicha vyroste a máte první zelené lístky na talíř.

Stále ještě hodně používejte tepelné úpravy. Nebojte se krátce tepelně upravit třeba i zelené bylinky, saláty a listy z přírody. Přidejte k nim česnek, cibuli a jen mírně ostré koření (kurkuma, kmín, římský kmín, obyčejný pepř, skořice, hřebíček, nové koření, apod). Nepoužívejte chilli a ostatní hodně pikantní koření.

Mezi kyselé potraviny přiřazované k jaru, elementu Dřeva, se řadí například:

  • ocet, petržel,
  • bulgur a pšenice,
  • ostružiny, rybíz a maliny,
  • šípkový čaj,
  • výhonky, řeřicha,
  • tvaroh, fazole, nebo rebarbora.

Jejich kyselá chuť svírá, stahuje a zavírá póry. Nejsou to ale potraviny určené jen ke konzumaci na jaře. Některé totiž dozrávají až v létě nebo začátkem podzimu a právě tehdy mají největší účinnost. Jejich kyselá chuť pomáhá „zatáhnout póry“ a připravit naše těla před nastupujícím chladem, který přichází s pozdním létem a podzimem.

První jarní potraviny jako jsou už zmiňované bylinky (listy pampelišek , kopřivy, sedmikrásky aj.) nebo tmavě zelené listy salátů (špenát, rukola, čekanka, kapusta) naopak patří k létu, k elementu Ohně a přitom nám na jaře pomůžou po zimě nastartovat trávení. Je to tím, že jsou „hořké“ a vedou energii směrem dolů, pomohou rozhýbat zimní usazeniny a trávení je připraveno na přísun nových živin.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.