NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ PRO TĚLO A DUŠI

15. den - vědomá péče o sebe a svoje tělo

Úkol č. 15 - vnímejte svoje tělo

Dneska se chvíli zastavte nebo se zastavte, kdykoliv si vzpomenete a vnímejte, jak se cítíte. Co Vaše tělo potřebuje? Potřebujete se protáhnout, odreagovat nebo spíš si na chvíli zalézt do postele, případně si aspoň zavřít oči? Pokud můžete, udělejte je. 

Taky už můžete uplatnit i něco z předchozích tipů (dýchání, pitný režim, strava), důležité je, abyste vnímala co nejvíc potřeby svého těla a byla k němu láskyplná. Objímejte se, hlaďte se a dýchejte.

Zkuste svému tělu dát co nejvíc vědomé pozornosti a buďte ve svém těle. Vnímejte, co jíte, i to, když o vás někdo pečuje nebo pečujete vy o sebe.

  • I z třeba z holení nohou můžete udělat chvilku neobyčejné péče o tělo. Můžete pohladit svoje nohy předtím, než si budete epilovat nebo holit (depilovat) chloupky na nohou. ;) Nakonec můžete po holení nebo epilaci vmasírovat do kůže spolu s ošetřujícím krémem nebo olejem svoji lásku, úctu a vděk ke svým nohám. Protože díky nim se můžete hýbat, chodit a třeba i běhat. Díky nim dokážete vyrazit na výlet, lézt po skalách nebo plavat.

Vědomá péče o sebe

Když půjdete někdy na masáž, i tam vnímejte co nejvíc svoje potřeby. V poslední době často zmiňovaná sebeláska je také o tom, že si třeba při masáži řeknete o deku, protože je vám chladno a nebudete celou dobu masáže dumat, jestli je blbé si o ni říct nebo ne. ;)

Zkuste být co nejvíc vědomě ve svém těle. Já dlouhé roky byla "odpojená od těla" a zažila jsem už téměř desítku úrazů.

Nevnímala jsem svoje tělo a dokonce se ještě na něj zlobila, že mi "způsobilo" ulcerózní kolitidu. Až po několika terapiích u mojí kamarádky Terezy Kramerové jsem zjistila, že jsem se dlouhé roky "omlacovala" o nejrůznější rohy a hrany a neustále měla na nohou modřiny. Bylo to proto, že jsem nebyla ve svém těle naplno, že moje duše lítala odpojená od těla.

Dneska, když se o něco kopnu nebo se bouchnu, je to pro mě "aha" moment. Připomíná mi to něco v tomhle smyslu: "Hele, dávej si bacha, už si zase pluješ někde mimo tělo a nevnímáš ho a nevnímáš ho vůči svému nejbližšímu okolí."

Poslední rok mě navíc vedl k tomu, abych svoje tělo víc vnímala a vážila si ho pro jeho zázračné a samoléčebné procesy. A mnohem i víc pracovala s tělem, nejen se svojí duší. Skrz tělo se dá totiž dosáhnout někdy i větších výsledků než jen při docházení k psychoterapeutovi.

Proto tu tento týden bude řeč i o pohybu a postupně i třeba o tanci a dalších možnostech, jak si skrz pohyb uvolnit také emoce a pomoci svoji duši. Protože sama na sobě jsem zjistila, že skrz práci s tělem, jeho srovnáním a pohyb se často proměňují i stravovací vzorce a je opravdu lépe i na té duši.

Chvilky vědomé péče

Jak jsem už psala, i z obyčejné a někdy trochu nepříjemné činnosti jako je epilace nebo holení chloupků na nohou si můžete udělat chvilku vědomé péče, úcty a vděčnosti ke svému tělu. Tohle všechno zabere jen pár okamžiků, ale má to smysl. Přivede vás to ke změnám třeba i v jídle. Díky tomu, že začnete mnohem víc vnímat sebe a svoje tělo, snadněji rozpoznáte, co jsou jen chutě a co je skutečná potřeba těla.

"Buďte vědomá" i při práci s tělem

Jakékoliv cvičení, pohyb a vlastně i milování mají taky úplně jinou energii, když jste vědomě ve svém těle a vědomě prožíváte to, co se s vaším tělem děje. Ty myšlenky, které nám do všeho vstupují, jsou někdy pěkné sviňušky, takže není od věci se jich zbavovat. Třeba meditací, ale i zasoustředěním se na tělo a pohyb, který v tu chvíli vykonáváme.

Zkuste to. Čchi-kung, o kterém ještě bude řeč, má dokonce i meditaci v pohybu. Takže pohybem, cvičením i milováním můžete dokonce i meditovat. ;)

Ani v jednom z následujících dní věnovaných pohybu vás nebudu nutit cvičit do úmoru, dřepovat a dělat sklapovačky, přesto bych vás chtěla upozornit, že u každého v programu zmíněného cvičení vše dělejte podle svých možností a nechoďte přes svoji pocitovou nebo fyzickou hranici.

  • Pokud docházíte na fyzioterapii nebo máte jakékoliv pohybové problémy, poraďte se o mých tipech na cvičení se svým ošetřujícím lékařem nebo fyzioterapeutem.

Já mám skvělého fyzioterapeuta na Praze 6 v Dejvicích, tak pokud by někdo z vás potřeboval, předám kontakt. Skvělý je taky Erik Palko, se kterým se můžete těšit na rozhovor.

Ale taky mám skvělého terapeuta Dornovy metody, který týden pracuje v Praze a týden na Moravě někde na samotě kousek od Starého Města u Uherského Hradiště, a ten mi pomohl ještě o velký kus ještě víc než můj skvělý fyzioterapeut. Je to proto, že mi srovnal klouby, kosti i postavení pánve a porovnal vše kolem, co se týká i dávných zraněních.

Můj příběh aneb jak jsem byla odpojená sama od sebe

O tom, jak jsem nevnímala svoje tělo, jsem vám už psala výše. Ale až při Dornově metodě, na kterou jsem intenzivně docházela v roce 2020 jsem zjistila, kolik zranění a úrazů jsem si za svůj život už nastřádala a zase na ně zapomněla.

Zpětně jsem zjistila, jak moc ovlivnily některé moje pohybové zvyky, ale i emoce a přinesly do života také určitá traumata. I ty je možné vyléčit a já je teď postupně odstraňuji spolu se Zbyňkem Popelkou a dříve (od roku 2018) s jeho kolegyní Terezou Křikavovou.

Pro zajímavost vám své úrazy sem zkusím vypsat:

  • úraz hlavy (1. obratel "zaražený" v hlavě) ve dvou letech při autonehodě, kdy jsem vyletěla mojí mamce z rukou - hlavou jsem narazila do předního skla (holt nebyly tehdy dětské autosedačky), tenhle úraz jsem si zpětně mentálně vyčistila metodami Mentální harmonizace a kineziologie (přestala jsem se mimo jiné bát velkých kol náklaďáků a traktorů a až zpětně si uvědomila, že jsem se jich bála proto, že v těch dvou letech nedal náklaďák přednost mému dědečkovi, který auto řídil), ale definitivně se tenhle úraz vyčistil až po opakovaném ošetření a nápravě obratlu Dornovou metodou Terezou Křikavovovou, bylo tak tak silné, že tohle napravování se muselo opakovat zhruba tak 3x
  • komplikovaná zlomenina levého lokte - opět ve dvou letech (spouštěč alergií, jak jsem opět zpětně zjistila)
  • natrhnutý meniskus na lyžáku (nakonec bez operace)
  • posunutá lícní kost po nárazu na kovovou tyč, když jsem narazila při kotoulu přes/na zábradlí do opěrné tyče (to, že jsem ji měla dlouhé roky posunutou, jsem zjistila až při ošetření dornovkou a po napravení to bylo pocitově, jak kdybych měla nový obličej)
  • vymknutý kotník (z nepozornosti jsem špatně došlápla schod na cestě do metra) - ten způsobil i následné bolesti kolena
  • pohmožděné rameno po pádu ve 34. týdnu těhotenství se synem - dozvuky cítím dodnes a při ošetření dornovkou v září 2020 se mi konečně něco uvolnilo a cítím, že je to včetně způsobeného traumatu sobě i synkovi tehdy v bříšku konečně uzavřené
  • uříznuté nehtové lůžko tyčovým mixérem (naštěstí lůžko i s nehtem dorostlo do téměř stejné podoby jako předtím) - jak se mi taková nehoda stala popisuji v článku Když se ztratí radost...
  • vykloubený kloub na prsteníku pravé ruky - řešeno bez lékařů, jen za pomoci dechu a mastí a aktuálně mám narovnáno taky díky mému terapeutovi dornovky - psala jsem hned u 1. dne u tématu dýchání

Proč o tom tak dlouze píšu.... Protože jsem zjistila, že naše těla si všechny úrazy zaukládají nejen fyzicky, ale i mentálně. A že se pro návrat do pohody a dobré kondice, vyplatí na tělo působit nejen meditacemi a psychickou prací na sobě (o meditacích ještě bude řeč), ale taky skutečně přímo přes tělo.

Můžou to být masáže, kraniosakrální terapie nebo je třeba skvělá i Bowenova metoda/terapie. Ale zatím nejúčinnější metodu působící primárně přes nápravu zranění, kloubů a kostí, je pro mě Dornova metoda.

I tady samozřejmě platí pravidla, že musíte najít dobrého terapeuta a když se vám podaří ještě najít takového, který má dar od Boha a ještě je takový "šaman", tak je to úplně parádní.

Dva takové šamany, kteří spolu i často pracují, doporučuji. Jsou to:

  1. Zbyněk Popelka - www.popelka.net
  2. Tereza Křikavová - www.terezakrikavova.cz

A tak vám dnes dávám nejdůležitější tip:

  • navštivte dobrého fyzioterapeuta
  • zajděte si na masáž
  • nebo objevte bowenovu metodu nebo tu dornovu

Prostě dopřejte si péči o sebe a pak samozřejmě i následně kvalitní a vědomý pohyb, o kterém bude víc řeč v dalších dnech.

 

Dnes máte možnost si víc o vědomém pohybu a péči o sebe poslechnout v rozhovoru s hostem 1. kola programu Kristýnou Novotnou, fitness trenérkou a taky instruktorkou (sebe)vědomého pohybu i stravování.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.