NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

16. den - pohyb, třetí esence pro kvalitní život

Úkol č. 16 - zacvičte si (nejen) po ránu

Dneska to bude o pohybu. Protože pohyb je další základní esencí pro život. Zkuste zařadit každý den nějaký pohyb. Může to být "rozcvička" po ránu. Anebo klidně i večer. 

  • Tipy na dvě ranní sestavy najdete níže (na Pozdrav Slunci a Pět Tibeťanů).
  • Můžete si ale zacvičit i v průběhu dne - další tipy najdete v příštích dnech.
  • Mezi vhodné večerní cvičení patří Pozdrav Měsíci - o něm se na této stránce taky dočtěte.

Pokud nestíháte domácí cvičení a jezdíte třeba městskou dopravou, vystupte o dvě tři zastávky dřív a projděte se. Pokud máte tu možnost, zajděte si na procházku do přírody nebo si běžte zaběhat. I když se vám někdy nechce, když tu nechuť překonáte, budete se cítit líp a hned budete mít i víc energie. ;)

Moje sestra Michaela Dvořáčková, jejíž rady jste našly u stravy podle ročních období, v 1. kole programu k tématu pohybu napsala toto: 

Hned jsem si šla zacvičit. Mám vyzkoušeno, že někdy, když má člověk přehlcenou hlavu, je unavený, tak se vyplatí se překonat a zacvičit si aspoň krátce jógu a uvolní se i mentálně.

A já s ní naprosto souhlasím.

Pozn. k videu - téměř plně odpovídá dnešnímu textu. Přichystala jsem ho pro vás už v říjnu 2020.

Úvod k pohybu

Pojďme se podívat na zoubek další základní esenci pro život. Tím je pohyb. I když to možná je překvapivé, bez pohybu taktéž nemůžeme žít. Kdybychom se váleli jen po posteli, brzy by nám atrofovaly svaly a nebavil by nás život. Ano, existují lidé, kteří po nejrůznějších haváriích nebo nemocech jsou upoutáni na lůžko, ale často se udržují v kondici silou vůle a třeba taky mentálním tréninkem. Ten často zahrnuje i představu pohybu.

Je taky známé, že pokud si třeba myšlenkou představujete pohyb nohy, kterou máte zrovna v sádře, svaly v průběhu fixace neatrofují tolik. Takže i v případě pohybu má velkou sílu myšlenka. Ne nadarmo sportovci před významnými závody absolvují i mentální trénink a mají alespoň v mysli svůj závod předem proběhnutý nebo absolvovaný.

Základní esencí v oblasti pohybu je vědomý pohyb. A nejlépe po ránu. Moje babička byla vitální do svých 87 let, kdy ji selhalo srdíčko stářím. Mimo jiné se vždycky pěkně oblékla a po ránu vyrazila na nákup do obchodu, i když už v důchodu byla 30 let. Dlouho luštila křížovky a do poslední chvíle si téměř každý den po obědě stírala v kuchyni a chodbách podlahu. Ale hlavně cvičila po ránu.

Nedělala nic složitého. Jen vleže prohýbala a protočila ruce, nohy i chodidla a protáhla se. Naše společná masérka ji naučila, jak si má masírovat klouby na rukou a to také dělávala. Nevím, jestli si ty klouby masírovala po ránu nebo večer, ale starala se o sebe. Vím, že je to něco jiného, když měla už čas, byla dlouhá léta v důchodu, ale inspiraci u ní nalézt můžeme. 

  • Každý z tipů v programu je na tomhle principu založen. Jsou to drobné věci, které můžeme vetknout do svého života a bude nám líp. Nezapomeňte, že není cílem "vyhrát" a splnit tady všechny dny, ale cílem je "cítit se víc v pohodě". Proto zkuste zařadit třeba i jen protočení kloubů, prstů a chodidel k rannímu vstávání.

Když se vám k tomu podaří přidat protažení po ránu, tak to bude úplně skvělé. Ale počítá se každý vědomý pohyb. Pro inspiraci mám tu pro vás textový rozhovor s jedním trenérem a mladým klukem s chronickým zánětem střev o tom, jak se vrátil po těžkém průběhu nemoci zase k pohybu:

Jedním z dobrých ranních pohybů může být například Pozdrav slunci nebo 5 tibeťanů. Samozřejmě s ohledem na váš zdravotní stav a možnosti.  Když si ráno nezvládnete zacvičte, vyzkoušejte alespoň večer zklidňující Pozdrav měsíci. Víc informací o něm tady dole.

Pozdrav slunci

Dovolím si citovat svoji kamarádku a skvělou jogínku Martinu Doubkovou:

"Pozdrav slunci je krásná jógová sestava pro skvělý den. Můžete ji cvičit nejlépe ráno nalačno, protože se krásně protáhnete a rozcvičíte. Ale pokud nemáte čas nebo na vás padá únava a chcete se trochu probrat, klidně si ji zacvičte i odpoledne nebo večer.

Pozdrav slunci je sestava, o které se hodně mluví a bývá považována za začátečnickou. Správné zvládnutí ale vyžaduje čas a trénink. Sestava se skládá z 12 cviků (ásan), které jdou plynule za sebou v návaznosti na dech."

Od Martiny si můžete zacvičit:

Pět tibeťanů

"Pět tibeťanů je soustava pěti tibetských cviků, která jako fenomén byla známa už v 1. republice. Teprve po roce 1989 se opět objevuje v minulosti zakázaná literatura na téma alternativní metody léčby," takhle to aspoň tvrdí Wikipedie

Zajímavá je jeho historie, jak se tenhle systém o tibetských mnichů dostal na Západ. Wikipedie k tomu říká:

"Na začátku minulého století se vysloužilý důstojník britské koloniální armády plukovník Bradford (soudí se, že to nebylo jeho pravé jméno) spřátelil s panem Peterem Kelderem. Sloužil v Indii a vyprávěl o tom, že prý někde v Tibetu je klášter, kde mniši znají tajemství věčného mládí. Dlouho přemlouval pana Keldera, aby jel s ním do Tibetu a aby spolu našli ten klášter. Plukovník nakonec odjel sám. Nutno dodat, že to byl už šedivějící pán o holi, kterému se blížila šedesátka.

Po 23 letech se plukovník Bradford vrátil do Anglie a jeho přítel ho nemohl poznat. Muž, kterému by odhadoval 45 let, mladistvého věku, vzpřímené chůze, tmavé vlasy. Vyprávěl, jak našel tibetský klášter, žil s mnichy, pěstoval zeleninu a vyráběl ovčí sýr, a také jak se naučil tajné cviky tibetských mnichů, které vracejí člověku mládí.

Pan Kelder po několik týdnů sepisoval zážitky z vyprávění plukovníka Bradforda a potom vydal o této cestě do Tibetu knihu, která byla přeložena do mnoha jazyků."

Jak cvičit Pět tibeťanů?

Méně známý Pozdrav měsíci

Tuhle jógovou sestavu jsem objevila pár lety s jogínkou Terezou Böhmovou (Cíchovou) a nějakou dobu ho cvičila téměř každý den. Můžou ho cvičit i muži, ale obzvlášť vhodný je kvůli cykličnosti pro ženy. V době menstruace se prý obvykle necvičí.

Pozdrav měsíci narozdíl od Pozdravu slunce uklidňuje a hodí se na večerní zklidnění před spánkem. Prý zlepšuje i kvalitu spánku. Pozdrav slunci je jangový a energičtější a Pozdrav měsíci jinový a "ženštější".

Takže:

  • pokud chcete hned teď začít Pozdrav měsíci cvičit, běžte sem (bez komentářů, délka videa v minutách 4:09) nebo sem (i s komentáři, délka v minutách 9:00)
  • pokud vás pro začátek zajímá spíš popis, co Pozdrav měsíci vlastně je včetně textového popisu na cvičení, tak zavítejte na stránky Spojujenasjoga.cz nebo na Jogadnes.cz

Když jsem hledala videa na Pozdrav měsíci, tak jsem objevila i jinou variantu Pozdravu měsíci, než jsem se naučila od Terezy, tak se můžete inspirovat ještě i dalším typem cvičení, které je spíš o "poděkování" uběhnutému dni - takové vděčnosti v podobě jógy. Video v češtině (7 min) najdete tady >>

 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.