NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

17. den - vědomá chůze

Úkol č. 17 - zkoušejte a testujte různé druhy chůze

Schválně, jak se psychicky cítíte, když svěsíte ramena, shrbíte se a takhle se ploužíte životem? Přežeňte to a vyzkoušejte si tenhle extrém. A pak se narovnejte, trochu vypněte prsa (nechoďte ale do extrému), narovnejte hlavu, nadechněte se a vydechněte a vykročte vstříc světlejším zítřkům. Co je lepší?

  1. Tohle cvičení si klidně vyzkoušejte několikrát denně každý den. Uvidíte, jak vám rychleji začne naskakovat ten "lepší" stav. Klidně si i v tom smutném, shrbeném stavu chvilku pobuďte, prociťte si všechnu tu únavu a frustraci, kterou jste třeba za poslední dny nebo měsíce zažily a pak se vědomě překlopte do toho pozitivnějšího stavu a zkuste ho vědomě udržet a v průběhu dne se do něj vědomě "rovnat".
  2. Taky si vyzkoušejte bosou chůzi po trávě, po kamíncích a pak i doma. Testujte různé povrchy bosky a pak naopak v botách. Vnímejte, jestli a jak rozdílně chodíte a došlapujete.

Pak si odpovězte na tyto otázky:

  1. Jak chodíte? Chodíte převážně po patách?
  2. Jak došlapujete v botách a jak v trávě nebo na kamíncích?
  3. Dupete? Když jdete bosky, vnímáte rozdíly v chůzi a dáváte si pozor, kam došlápnete?

Vnímejte svoje tělo a svoji chůzi

O tělu už jsme se trochu bavily, tak teď přidejte i tu chůzi. Jak na ni se dozvíte o pár řádků dál. Na konci vás zase čeká příběh nejen o bosochození. 

Tématem vědomé chůze se vracíme ještě trochu k tématu vědomého pohybu. Ten můžete vlastně dělat kdekoliv a nemusí to být jen sport. Vědomě se pohybovat můžete, i když půjdete "jen" na procházku, budete zvedat těžké věci nebo opravdu budete cvičit. A je jedno, jestli v posilovně, čchi-kung (qi-gong), taiči nebo jógu.

Nehnát se za výkony

... ale vnímat radost z pohybu a získat větší chuť a energii do života. To je právě to, co je na vědomém pohybu důležité.

Základem pro jakýkoliv správný pohyb a dobrou kondici je mít srovnané postavení pánve (například od fyzioterapeuta nebo terapeuta Dornovy metody), zaktivovaný hluboký stabilizační systém a také chodit správně.

Znovu zdůrazňuji, že nejsem fyzioterapeut, ani vyškolený odborník na pohyb, ale tohle téma je tak důležité, že jsem ho sem zařadila a dávám mu hodně prostoru. I proto jsem si k tématu (vědomého) pohybu ještě pozvala dva milé hosty, odborníky přes pohyb.

Prvního hosta, fitness instruktorku a osobní trenérku ženského sebeVĚDOMÍ, Kristýnu Novotnou  jste mohly vidět ve videu v 15. dni. Povídaly jsme si nejen o pohybu, ale třeba taky o tom, jak se začít hýbat a nepřepálit start nebo o sebelásce a sebevědomí.

  • Video najdete i na YouTube anebo si ho můžete stáhnout jen k poslechu v mp3 formátu tady.

Druhým mým hostem je Erik Palko, fyzioterapeut, lektor tai-či a čchi-kungu a také terapeut čínské medicíny. Pokud máte na něj nějaké dotazy už teď, pište mi na e-mail verca@veronikahanzlikova.cz nebo do skupiny. Tento týden (v pátek nebo sobotu) se můžete těšit na naše společné živé vysílání.

Buďte (jako) kočka aneb jak chodit správně

Důležitou součástí vědomého pohybu je také chůze. Ideální je chodit "jako kočka". Díky tomu, že budete chodit "lehce" a napřímeně, pak budete i mnohem větší kočka vzhledově. ;) Můžete si pak jen vybrat, jestli budete jemná kočičí dáma nebo silná velká šelma. ;)

Jak na to "lehce"?

Nemusíte stoprocentně chodit přes špičky, ale je důležité odstranit tvrdý došlap na patu. Chůze je pak hlavně o měkkém došlapu (spíš přes špičku) a pohybu boků. 

  • Pohyb boků by měl vycházet z boků/pánve a ten správný je takový, že to vypadá, jak hezky vrtíte zadkem. Představte si svoji pánev, kosti a klouby v pánevní oblasti, jak při chůzi rotují dopředu a dozadu horizontálně (v jedné rovině) a to kolem jakési pomyslné "tyče". Tuhle "tyč" si můžete představit zase tak, že pro změnu vertikálně vede skrz celý střed vašeho těla.

Jak napřímeně?

Nejen při chůzi vytahujte hlavu směrem vzhůru a snažte se mít uši nad svými rameny. Ne za nebo před. Nejjednodušší je poprosit někoho, ať vám řekne, kdy máte uši nad rameny a kdy ještě ne. Když jsem poprvé tak zkoušela stát, měla jsem pocit, že jsem strašně vzadu a "spadnu dozadu", ale ono ne. Je to neskutečně zajímavé, jak nás vlastní tělo dokáže i mást, když konečně stojíme rovně. 

Příběh o (mojí) bosé chůzi

Můj "šaman", terapeut dornovky, Zbyněk Popelka chodí bosý všude. V posledních měsících dospěl k bosé chůzi i po Praze. Pokud si někdo myslí, že je to mladý kluk, tak ho vyvedu z omylu. Narodil se v roce 1963. 

Předtím, než jsem ho v únoru 2020 poznala, jsem vůbec bosochodce nechápala a dokonce jsem odolávala i barefoot botám. A to i přesto, že v mojí sociální bublině je nosí hodně přátel a jsou naprosto spokojení. Jen jsem prostě měla pocit, že je nepotřebuji.

Ale na Zbyňkově (a Terezy Křikavové) semináři Vědomý pohyb, který pravidelně organizuje se svojí kolegyní Terezou Křikavovou, jsem postupně změnila na bosou chůzi a barefooty pohled. Navíc Zbyněk "vyhrožoval", že na tom semináři půjdeme ven a budeme tam chodit bosky. "Zbláznil se," šlo mi hlavou. Nakonec z toho sešlo, ale semínko už bylo zaseté a začalo klíčit.

Na jeho semináři jsem totiž poprvé ochutnala kontakt s tělem a chodidly tak, že věřím tvrzení Zbyňka, které má i na svém webu... ... vědomý pohyb a chůze může pomoci:

  • napravit páteř (neivazivní řešení výhřezu meziobratlové ploténky) kyčle, kolena, kotníky a ostatní klouby

  • zpevnit a vytvarovat tělo - za měsíc 4-5 cm v pase dolů a obnovit práci dna pánevního = rozveselit milování

  • zlepšit funkci vnitřních orgánů a upravit látkovou výměnu

  • pro sportovce vypracování hlubokého stabilizačního systému = zvýšení výkonu a prevence únavových zranění

  • pracovat se strukturalizací vědomí - neurózy, deprese, obscesivní myšlenky, fóbie, závislosti...

Dokonce jsem uvěřila tomu, že je možné skrz bosé nohy navnímat energii země i lidí kolem. Zbyněk nám tam tehdy říkal, že dokonce vnímá, jak se kdo cítí, když se s konkrétním člověkem míjí. A taky říkal, že bosým chodidlem se úplně jinak vnímá chůze a zapojují se jiné svaly. Prostě musíte být citlivější na vše, nejen na kameny, když chodíte bosi.

Od té doby se hodně změnilo a hlavně se změnil můj přístup k chůzi. Začala jsem víc chodit bosa a nějakou dobu po semináři jsem zkoušela při chůzi v normálních botách méně dopadat na patu a víc hýbat boky, jak nás učili Zbyněk s Terezou. Ale zjistila jsem, že se původní chůzi asi v normálních botách nepřeučím.

Což mi otevřelo obzory v tom, že jsem se v březnu poprvé prošla před domem na trávě bosá a v květnu jsem si konečně koupila první barefooty. Bosa totiž po Praze a asfaltu chodit nehodlám. :) Takže jsem si koupila svoje první barefooty a přiznávám, že už se mi lézt do klasických botů vůbec nechce. I když první dny s barefooty byly náročné - cítila jsem úplně jiné svaly a taky paty dostávaly dost zabrat, než jsem se naučila lépe chodit. 

Určitě najdete i hoooodně protiargumentů na bosou chůzi nebo barefooty. Hlavně ve městě. Ráda bych vám tu ale předala jednu věc. A tou je princip správné chůze a to, jak vám vědomý pohyb a vědomé chození pomůže se zase o kus víc "napojit" na svoje tělo, probudit intuici a tím pádem získat víc energie.

Barefoot vs. pevná obuv s pořádnou podrážkou

Na tom semináři nám Zbyněk s Terezou ukazovali video dětí jedné rodiny žijící v Dánsku. Děti zatím ještě nikdy na sobě neměli boty (a bylo jim snad už 8 a 10 let). Oba kluci na videu běhali po ostrých mokrých kamenech u moře jako kamzíci bez jakéhokoliv zranění. Podle Zbyňka s Terezou je to proto, že umí používat citlivost nohou, "číst" terén a dobře došlapovat a nikdy jim chůzi nezkazili pevné boty.

  • Pevné boty jsou ale podle mnoha ortopedů jedinou možnou cestou k dobrému vývoji chodidel u dětí a dokonce ještě i podle starších pohledů je k tomu potřeba fixace kotníků do vysokých bot.... Takže babo raď? ;) Já se určitě na tohle téma zeptám i Erika. ;)

Mně dává víc smysl ten pohled od obou mých dornovců, ale pokud to máte jinak, je to taky tak v pořádku. Hlavní úkol totiž dneska zní, zaměřte se na to, jak chodíte. Zkuste chodit víc vědomě a taky se víc vědomě hýbat, ať už uznáváte klasické nebo barefoot boty nebo se vám (ne)líbí bosochůze. Však se podívejte na fotku malého budhistického mnicha, jak jde...

Jo a ještě jedna věc, zkuste se několik dní po ránu brouzdat mokrou trávou, jestli máte kde. Naši předci to prý tak dělávali minimálně v době Velikonoc... od Popelečné středy až do Bílé soboty. Je to velmi energetizující a návykový rituál stejně jako otužování.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.