PRO LEPŠÍ ENERGII, CHUŤ A RADOST DO ŽIVOTA

19. den - čchi-kung a rozcvička pro rozproudění energie

Nejprve si pojďme zopakovat důležitou informaci:
Přes tělo a pohyb můžeme velmi hezky zapůsobit i na stav naší duše.
 
Mně dokonce kolikrát přijde, že to jde mnohem snadněji právě přes tělo směrem k duši než naopak.
 
  • Znáte ten stav, kdy vám je fyzicky blbě a nechce se vám ani číst, ani tvořit a prostě vůbec nic? A naopak, když jste třeba i hodně mentálně pracovaly nebo se jinak psychicky přetížily, jak vám pak stávkuje tělo?
Tak na takové stavy funguje spousta věcí, ale jednou z těch, na které nedám dopustit je protažení a fyzické rozproudění energie po těle. Pro někoho to může být třeba už zmíněný Pozdrav Slunci, Pět Tibeťanů anebo moje nejoblíbenější Makoho cvičení - k tomu se dostaneme zítra. Jenže ne vždy je na ně vhodný čas nebo prostor.
 

Úkol č. 19 - vyzkoušejte bleskové protažení nebo rychlou rozcvičku z čchi-kungu

Jaké jsou výhody tohoto protažení?

  1. Je fakt rychle hotové a dá se použít pro rozproudění energie "jen tak" nebo jako rozcvičku před dalším cvičením.
  2. Pokud není kolem vás příliš lidí, "odcvičíte" ho prakticky kdekoliv. Já je cvičím klidně i na dětském hřišti, před naším domem nebo když jsem sama třeba na autobusové zastávce. :) Můžete to zkusit taky.
  3. Není těžké se naučit a tu energii přitom velmi hezky rozproudí.

Bleskové protažení i rychlou rozcvičku najdete tady v podobě videí - jiná videa dnes nebudou.

 

Bleskové protažení od Erika Palka

Z výše uvedených důvodu bych proto byla moc ráda, kdyby se vám podařilo zařadit do svého denního života bleskové protažení, které takto nazývá můj kamarád, fyzioterapeut a lektor čchi-kungu (qi-gong) Erik Palko a na kterého se můžete těšit v živém vysílání ve skupině.
 
  • Bleskové protažení je skutečně rychle odcvičené a vychází z čchi-kungu. Hlavně je možné si ho zacvičit prakticky kdekoliv. (bleskovou rozcvičku najdete ve videu hned tady pod textem - s Erikovým svolením jsem tenhle odkaz získala z jeho e-booku zdarma )

U Erika najdete na této stránce také 3 zajímavé zdroje informací a cvičení zdarma:

  1. Nejnovější online kurz čchi-kungu Vypusťte stres a dobijte si baterky za 7 dní
  2. E-book Jak získat zdraví a energii 
  3. E-book Deset tipů, jak přežít zimu ve zdraví podle čínské medicíny

Rychlá čchi-kungová rozcvička podle Markéty Hrdé

Případně se naučte rychlou rozcvičku, kterou vám předám pro změnu já a naučila jsem se ji od svojí původní lektorky čchi-kungu Markéty Hrdé, ke které jsem chodila ještě jako bezdětná a pak absolvovala asi tak dvacet individuálních lekcí, kdy byl syn (první dítě) malý a ještě jsem neznala Erika.

"Moje" rozcvička je vlastně taky takové bleskové protažení podobné tomu od Erika, ale je trochu jiné. Vyzkoušejte obojí a pak se rozhodněte, jestli budete cvičit to podle Erika nebo to podle Markéty Hrdé. Případně obojí. ;)

  • I Markéta se v posledním roce přesunula do online světa a její kurzy (pravidelné cvičení online), inviduální lekce a živý letní kurz najdete zde. Má to zase postavené jinak než Erik a taky hodně dobré - já s ní cvičívala konkrétní sestavy na jednotlivé orgány a také známou sestavu 8 kusů brokátů. Cvičení na tlusté střevo-plíce a 8 kusů brokátů cvičím doteď.

Rozcvičku tu najdete v mém podání. Tu jsem natáčela už v roce 2018 pro bývalý klub Harmonický život, dokonce ve dvou podáních. Jedno je i s vysvětlením, jak konkrétně to cvičím a druhé jen cvičení. Z mého pohledu je nejlepší prokombinovat obojí bleskové protažení. ;)

Víc o čchi-kungu (qi-gong)

Čchi-kung je cvičení, které mě oslovuje zatím ze všech cvičení nejvíc. Můj terapeut čínské medicíny mi říkal, že jedno čchi-kungové cvičení (záleží samozřejmě, jak dlouho cvičené) nahradí jednu terapii jehličkami, akupunkturou.

Možná proto mi přijde čchi-kung výrazně lepší než jóga, protože mi víc "dobijí baterky". Ale rozhodně netvrdím, že je něčím víc než jóga. ;) Takže pokud vám jóga vyhovuje, nemusíte kvůli tomu, že mi čchi-kung přijde tak skvělý, měnit svoje lektory a přestat chodit na jógu. Nehledě na to, že čchi-kung stále ještě není tolik po Česku rozšířený. Navíc je mezi lidmi známé spíš tai chi. 

U Erika Palka najdete tyto online lekce a cvičení:

Z mého pohledu je nejlepší zkombinovat klasický pohyb (například kolo, běhání, plavání, rázná chůze, případně i třeba posilování aj.) a cvičení na rozproudění energie. Tím můžou být energetická cvičení pro rozproudění čchi (qi) neboli energie (čchi-kung, tai chi nebo jiná "bojová" umění) nebo třeba jóga. 

Co je tedy čchi-kung?

Pomůžu si slovy z webových stránek mojí původní lektorky Markéty Hrdé:

Cvičení Qigong (Čchi-gong) vzniklo před více než 3000 lety v Číně. Je vedle akupunktury, masáží, bylinné léčitelství a dietetiky, jedním z pěti pilířů tradiční čínské medicíny. Čínský název Qigong je možné přeložit jako:„Práce s životní energií“ nebo „Práce na životní energie„. Tato „práce“ se může provádět v pohybu, ve stoje a také v sedě. Qigong se na rozdíl od Tai chi (Tai-čhi) neřadí mezi bojová umění, protože se zaměřuje výhradně na zdraví a péči o něj.

Qigong podporuje fyzické a emocionální zdraví. Skrze pomalé pohyby, protažení, dech a vedení pozornosti můžeme odstranit blokády v našem těle. Jemné, na energii bohaté pohyby nás dovedou do meditativního stavu, ve kterém nalezneme uvolnění a vnitřní klid.

Jsme-li uvolněni, energetické dráhy, akupunkturní body a samoléčebné síly těla se aktivují a životní energie Qi (Čchi) může tělem volně a ve zvětšeném množství protékat. Jestliže Qi tělem protéká, je tělo v rovnováze, cítíme se zdraví. Pokud je proud Qi něčím omezen, například nedostatkem spánku, pohybu, jednostrannou stravou, nebo rozčilováním, starostmi, stresem jak fyzickým tak i duševním, může dojít k energetické nerovnováze. Tělo nám začne dávat nejrůznější upozornění, jako bolest hlavy,různé poruchy, nespavost atd. Pokud tento stav trvá, můžeme se dostat až do stavu, který označujeme jako nemoc.

Qi je vitální energie proudící ve všem živém. Je základní představou tradiční čínské medicíny, kde je chápána pouze prostřednictvím svého účinku. Qi protéká tělem v drahách zvané Meridiány. Meridiány jsou cesty, které tvoří síť uvnitř našeho těla a zásobují vnitřní orgány Qi. Část této energie získáme od svých rodičů (prvotní Qi) již při narození, další část přijímáme se vzduchem a s potravou (poporodní Qi).

Qigong působí preventivně, posiluje imunitní systém, napomáhá pohyblivosti, podporuje koncentraci a všeobecný zdravotní stav. Zároveň procvičuje klouby, šlachy a svaly, ale nepřetěžuje je. Pravidelným cvičením po dobu delšího časového období se učíme kontrolovat svůj dech, zlepšovat příjem Qi z okolí a navazovat dialog se sebou samotnými.

Pravidelnost je nejlepší

Dneska tedy končím doporučením, abyste do svého každodenního života zařadily buď bleskové protažení od Erika anebo rozcvičku od Markéty Hrdé, kterou máte možnost se naučit v mém podání. ;)

A pokud to jen trochu půjde, doporučuji zvážit, jestli by čchi-kung nebo třeba i tai chi mohlo být vaším způsobem, jak si pravidelněji dobíjet baterky. Pokud ne, zůstaňte samozřejmě klidně u jógy nebo svého oblíbeného cvičení.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.

Zatím budu postupně jednotlivé dny "otvírat" a nejsou dostupné všechny dny. Později se přes něj můžete vracet k jednotlivým týdnům i dnům.