NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

22. den - o energii celkově, inspirace nejen v Asii

Dnes začínáme 4. týden, tzn. že jsme za polovinou. Věřím, že už jste některé tipy vyzkoušely a pokud vám nějaké dny chybí projít, věřím, že se vám podaří se na ně mrknout třeba v tomto týdnu. Na objem informací bude totiž tento týden klidnější. Budeme víc odpočívat i spát. Teda aspoň tématicky. Jestli se vám ale podaří skutečně odpočívat i spát, to už je jen na vás. ;)

Na mě velká krizovka přišla před třemi dny. Jsem trošku citlivá na měnící se atmosférické tlaky (po velkém chladnu nastupovala teplá fronta) a ještě do toho třetí trimestr těhotenství a já se cítila totálně vyřízená. Nic se mi nechtělo a nic mě nebavilo. Dvakrát jsem si v průběhu dne šla zdřímnout a stejně jsem večer zalezla do postele už v 21. hodin a hned jsem usnula. Druhý den už byla energie téměř zpátky na svojí úrovni a další den už jako obvykle.

Co tím chci říct - tohle je prostě úplně normální! Tyhle stavy totálně bez energie taky do života patří - jen je potřeba, aby nás provázely jen občas nebo opravdu výjimečně. Ne setrvale. Důležité je si v takový den dopřát skutečně to, že nic nebudete dělat (kromě nejdůležitějších povinností), "přežijete" den a brzy si večer zalezete do postele. Případně i přes den.

Prostě si dopřejete to, že jednou za čas se svět bez vaší aktivní účasti a činnosti nezboří.

Už jen to, že si nic nebudete vyčítat a tenhle stav přijmete, je velmi zásadní pro rychlejší následnou regeneraci

Dneska se nejen proto podíváme, jak se na hospodaření s životní energií dívají Číňané nebo alespoň jejich původní čínská medicína. Z jejich hlediska naši životní energii nejvíc ovlivňuje energie sleziny. Tu nejvíc oslabujeme špatným jídlem a takovým opakovaným přemýšlením a velkým pracovním a studijním vytížením (z hlediska mentální, ne fyzické zátěže).

Další dva energetické okruhy, které se celkově podílí na naší energii, jsou:

  • plíce (a tlusté střevo)
  • ledviny (a močový měchýř)

Slezina tvoří energii z jídla a také mentálního nastavení. Ledviny nám zase dávají jakousi pomyslnou energii vrozenou a získávanou od rodičů. Když k tomu přidáme ještě plíce, tak máme energii kompletní. Plíce totiž přeměňují pro změnu vzduch na jakousi „nehmotnou stravu“ v podobě kyslíku pro buňky. Okysličují celé tělo a také náš mozek.

Dnešní video a úkol

Pojďte si poslechnout nebo přečíst, jak to tedy s tou energií je. Plus krátký příběh k tomu. Video dnes opět odpovídá psanému textu. Nicméně liší se v těchto věcech:

  1. Video jsem natáčela v 2. kole programu jako závěrečné, tudíž se tam loučím a také prosím o referenci a vyplnění dotazníku. To prozatím není aktuální.
  2. O vyplnění dotazníku spokojenosti vás také budu prosit, ale až na konci našeho šestitýdenního společného času. Půlhodinová konzultace jako bonus za referenci také bude. ;)

Úkol č. 22 dnes ale nebude - jedině si poslechnout video nebo přečíst text.

Pokud energie získaná z potravy nebo vzduchu nestačí, tělo sahá do zásob v ledvinách

Ledviny symbolizují energii, kterou si můžete představit jako svíčku života. Někdo tu svíčku má od základu dlouhou a silnou. Jiný kratší a slabší. Záleží ale, jak rychle ji svým životním stylem spálíme.

I ten, který má svíčku dlouhou a silnou, se nutně nemusí dožít vysokého věku. Sice mu trvá o něco déle, než svoje tělo zhuntuje... ale když se mu to podaří, i jeho plamínek může zhasnout velmi rychle. Nebo dlouho jen skomírat.

  • Pozitivní na tom je, že ten, kdo bude rozumně dbát na pohodu v jídle i v životě, a tu svíčku má kratší a slabší, se může nakonec dožít vyššího věku. Dokonce i v lepším zdraví než ten, kdo o sebe vůbec nepečoval.

Příběh o jedné babičce

Často vzpomínám na babičku mého přítele (mojí první lásky), který bohužel zahynul ve svých 23 letech po nehodě na motorce. Jeho babička svého vnuka přežila o 14 let a svého muže o téměř 40 let. Babička zemřela v létě 2019 v 93 letech a do poslední chvíle byla v relativně dobré kondici. Dlouhé roky se tak celá rodina smála, že je přežije.

Od dvaceti let ji ale neustále provázely nejrůznější zdravotní obtíže. I když brzy ovdověla a v rodině je potkalo i dost smutných a tragických událostí, na život nerezignovala. Dbala na svoje jídlo, ale současně používala selský rozum. Rozhodně nejedla cizokrajné superpotraviny, nerozuměla čínské medicíně a ani žádné zázračné diety nedržela.

Jednu dobu ještě před devadesátkou vypadala, že umře. Dokonce mi volali, ať jí zavolám a rozloučím se s ní. Jenže babičce nějaký rozumný lékař poupravil léky, které užívala tu na otoky, tu na vyšší krevní tlak, tu na tohle a tamto. V průběhu těch let jí je lékaři vesele předepisovali bez ohledu na vzájemné interakce. V mládí ji dokonce „předávkovali“ léky na toxoplasmozu.

Babička se po snížení množství léků vzpamatovala a ještě našla novou sílu a energii žít. A v té dost slušné kondici žila ještě další 3 roky.

Tahle babička mi byla svou laskavostí, moudrostí a přístupem k životu vzorem. Její laskavost, moudrost a hluboká vnitřní síla mě vždycky fascinovala. Často vzpomínám, co mi říkávala, když jsme spolu řešily moje zdravotní obtíže: „Verunko, podívej se na mě. Taky jsem měla hodně problémů a teď jen říkám o ostatních, kteří právě umřeli: „A zase mě předběhli...“ (myšleno do hrobu ;) )

Proto není cílem zdravého životního stylu žít super zdravě, ale spíš uchránit svoji vrozenou energii, aby se nevyčerpala zbytečně brzo. Velký podíl na tom má určitě i psychika a řekněme životní filozofie, se kterou přistupujeme k jídlu, zdraví, sobě i okolí.

  • Z pohledu tradiční čínské medicíny to znamená chránit energii v ledvinách, abychom si jejich oslabováním neubíraly roky na svíčce života.

Jak posilovat (nebo aspoň neoslabovat) svoji životní energii

Pojďme si tedy říct, jak na to:

  1. Vyvarujte se zbytečnému hladovění a nepravidelnosti v jídle. Snažte se při jídle nepracovat. Ideálně ani číst nebo řešit problémy.
  2. Našemu trávení nesedí také strava po 19. - 20. hod. Vadí především velmi syté večeře, sladkosti a tučná jídla. Přiměřeně lehčí jídla nevadí, pokud nechodíme do postele například už v osm a nenajíme se pět minut předtím, než jdeme spát.
  3. Naši energii a slezinu vyčerpává také nadměrné přemýšlení, stres a nedostatek spánku. Nejen z těchto důvodů má většina z nás slezinu (a trávení spolu s ní) velmi oslabenou.
  4. Energetické cvičení, relaxace a meditace se také podílí na tom, abychom si dokázaly snadněji udržet a zpracovat energii získanou jídlem a dechem. Samozřejmostí je i aktivní pohyb (tanec, běh, rychlá chůze, vědomá chůze, čchi-kung, jóga aj).
  5. Jezte kvalitní snídaně. Ideálně teplé. Alespoň přes zimu. Ke snídani jsou vhodné polévky typu zeleninových nebo masokostních vývarů a nejrůznější teplé kaše (pokud možno čerstvě připravené, ne instantní). Tohle doporučení nemusí platit pro horké dny nebo lidi s velkou vnitřní horkostí. V horkém létě nebo „horkokrevníci“ klidně můžou v klidu snídat třeba smoothies nebo syrové ovoce a zeleninu.

Teplá a kvalitní snídaně prý tvoří téměř polovinu naší možné podpory sleziny z hlediska jídla! A věřte mi, že většina z nás dospěláků má menší nebo větší problém právě se svým trávením. Ne s horkokrevností. Druhou polovinou podpory sleziny je dostatek zeleniny v jídelníčku (podle ročních období buď syrové - léto nebo tepelně zpracované - zima a chladné dny) a také dostatek spánku a radosti ze života. 

Přeji vám co nejvíc dobrého spánku, přiměřeného pohybu a dobrého jídla a taky tu chuť a radost do života. Doufám, že i tenhle program vás inspiroval a ještě bude inspirovat, aby tomu tak skutečně bylo. O spánku a relaxaci bude řeč právě tento týden.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.