NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

25. den - menstruace a cykličnost jako dar

O tom, že existují měsíční cykly už jste určitě slyšely. A nejedná se jen o příliv a odliv moře nebo přímo menstruaci. Podle fází měsíce se dá dokonce hubnout, držet půst nebo si například dopřát koupel nebo nejrůznější péči o sebe.

Například hubnutí podle měsíce se podle tohoto článku řídí takto:

1. Tělo čistěte během novoluní a úplňku.

2. S přibývajícím Měsícem si hlídejte energetickou hodnotu jídel.

3. V době ubývajícího Měsíce můžete mírně hřešit a dopřát si i kaloričtější potraviny.

4. Dodržujte pitný režim.

5. Nezapomínejte na pravidelný pohyb. Ať se pak nevymlouváte na Měsíc, až nedopnete kalhoty.

Víc než hubnutí mě z článku ale zaujaly tyto informace:

Novoluní - jde o počátek, zrození, novou a pomalu se rozvíjející energii. Samotný den se nám může jevit nevesele, naši psychiku ovlivňuje tato měsíční fáze spíše směrem ke smutnější náladě, pesimismu, pocitu osamění a zmatku. Energie jakoby náhle ubylo, vše se zdá těžší, úkoly náročnější. Nemoci mají tendenci se zhoršovat, imunita je v oslabení. Častější jsou úrazy a havárie.

Dorůstající Měsíc - tato fáze Měsíce trvá 6–8 dní. Následuje další, končící samotným úplňkem. Přibývající Měsíc nás má naučit správně hospodařit s vlastní energií. Tělo mívá tendenci ukládat, vitamíny a léky mají vysoký efekt. Naopak hůř hubneme a snadněji přibíráme nežádoucí kilogramy. Potrápit nás může i větší zadržování vody. Operační zákroky nejsou v té době ideální, hůř se hojí rány. V této měsíční fázi bychom se měli více šetřit, odpočívat.

Úplněk - citlivější jedinci špatně spí, případně bývají náměsíční. Nemoci mají tendenci se horšit, rány se špatně hojí. Přibývá kriminality, infarktů a dalších zdravotních komplikací. Rodí se nejvíce dětí. Máme větší sklon k úzkostem, psychika celkově není příliš v pohodě. I zvířata na úplněk silně reagují, častěji se mění počasí. Tělo má tendence hromadit tekutiny, často si pak připadáme oteklí, nafouklí. Podobně jako při novoluní také za úplňku je vhodné držet půst, případně alespoň odlehčit stravu.

Ubývající Měsíc - je to ideální doba pro hubnutí, tělo se snáze zbavuje všeho nežádoucího, tedy nejenom přebytečných kilogramů, ale například zlozvyků a jiných nevhodných záležitostí. Jedná se o ideální dobu k detoxikaci organismu. Operace v této době jsou vhodnější než v jiných měsíčních fázích, rány se dobře hojí, jizvy nebývají tak velké. Celkově se dá říct, že se při couvajícjím Měsíci snadněji zbavujeme nežádoucího či zatěžujícího, ať už jde o stránku fyzickou nebo duševní.

Cítíme příval energie, proto nás může přepadnout chuť sportovat nebo se jinak fyzicky hýbat. Dobře se nám tráví, takže pokud nechcete hubnout, můžete si dopřát i náročnější jídla. 

Proto moje dnešní doporučení/úkol zní: 

Sledujte svoji cykličnost spojenou s menstruací i fází Měsíce (úkol č. 25)

Můžete sledovat svůj menstruační cyklus, únavu i pocity, ale pokud nemenstruujete, zkuste to taky. I ženy těhotné, kojící nebo po menopauze můžou vysledovat určitou cykličnost, i když ne tak výraznou jako ženy menstruující. Vy můžete sledovat právě tu výše zmíněnou měsíční cykličnost. A pozor - ženy, které užívají hormonální antikoncepci, a přesto menstruují, nemají klasický menstruační cyklus a jeho projevy, protože je u nich potlačené uvolňování zralých vajíček! Tudíž i pro ně spíš platí ta cykličnost spojená s Měsícem a ne menstruací.

Původně dnešní úkol být neměl, ale když jsem pro vás v říjnu 2020 připravovala video, došlo mi, že úkolem může být "sledovat v průběhu měsíce to, jak se vám mění nálada, energie i chuť do práce, milování nebo na jídlo". Podle toho můžete vypozorovat, kdy jste víc unavená, jestli byl třeba i úplněk nebo nov, kdy jste měla před menstruací a kdy po a jak vás kdo v průběhu měsíce štval nebo ne. :-D

Pozn. - video téměř plně odpovídá textu. Je natočené v říjnu 2020, proto tam mluvím o 6. dni programu a ne o dni č. 25. Nejsou v něm ale zmíněny fáze Měsíce a jejich propojení s naší energii a celkovým stavem tak, jak je vypsáno nahoře v  úvodu.

Menstruace jako skutečný dar pro ženy

Pro mnoho žen je stále téma menstruace tabu nebo aspoň něco, o čem se hovoří jen se svojí nejlepší kamarádkou. Pokud není zbytí tak s partnerem, že právě zrovna "nemůžu" nebo na téma žena-hysterka v době premenstruační fáze. Přitom nám menstruační cyklus, když víme, jak ho pochopit a přijmout, dokáže dát hodně síly. Respektive z jednotlivých fázích cyklu můžeme načerpat různou energii a sílu.

Někdy pak už jen stačí uvědomění, že nás měsíční cyklus tolik ovlivňuje a pomůže nám to být na sebe méně přísné a méně tlačit na svůj výkon. Pomůže nám to v partnerství, s rodinou, s dětmi i v práci. Postupně jsem pochopila, že menstruace je DAR. Ano, dar. Díky měsíčkům se každý měsíc pravidelně očišťujeme a dokážeme zase "lépe" fungovat. Dokonce se uvádí, že díky pravidelnému měsíčnímu krvácení se ženy dožívají vyššího věku než muži. Nebo je tahle "očista" alespoň jedním z důvodů, proč by tomu tak mohlo být. 

Vyčerpání = silná menstruace

Když jsem tuhle rovnici poprvé slyšela, vzpomněla jsem si na svoji bývalou kolegyni z práce. Podávala až heroické výkony a makala doma i za svého muže, který naopak nemakal vůbec. Menstruaci mívala vždycky silnou a trvající mnoho dní. V jejím případě tahle rovnice platila stoprocentně.

  • Nevím, jestli to musí být tak u každé ženy, ale vím, že nás opravdu menstruační cyklus ovlivňuje a když budeme chtít, můžeme ho využít i ke svému dobru. Tedy, já už to několik let dělám.

Uvádí se, že jsme cyklické i v době, kdy jsme těhotné, kojíme nebo už jsme prošly menopauzou. Cykličnost údajně funguje i v případě užívání antikoncepce, i když podobně jako v těhotenství, při kojení a po menopauze mnohem méně intenzivně. Já antikoncepci neužívám už víc než 18 let. Užívala jsem ji od svých osmnácti do dvaceti, kdy mi ji doporučila vysadit moje gastroenteroložka.

Vsuvka č. 1 - hormonální antikoncepce

Zaplaťpánbůh, že jsem hormonální antikoncepci užívala jen 2 roky. Má bohužel hodně nežádoucích vedlejších účinků a o nich většina gynekologů nemluví. Dokonce prý působí negativně i na vazy a klouby. Alespoň tak mi to říkala jedna fyzioterapetka v lázních, kam jsem jezdila kvůli ulcerózní kolitidě. A potvrdilo mi to více fyzioterapeutů. Po dvou letech užívání umělých hormonů se prý rozvolňují vazy kolem kloubů.

Nejen díky tomu jsem se rozhodla, že antikoncepci už nikdy užívat nebudu. Nikomu svůj názor nutit nebudu, ale když si vzpomenu, kvůli čemu všemu ji lékaři ženám píšou a to i v době, kdy nemají stálého partnera a nepotřebují řešit ochranu proti otěhotnění, tak je mi smutno. Tolik zbytečných hormonů a chemie....

Pokud by vás tohle téma víc zajímalo, mám pro vás zajímavé video od "psychosomatické" gynekoložky Heleny Máslové:

Kontryhel, ženská bylina

To raději sáhnu po bylinkách. Třeba po kontryhelu. I když vím, že nemá antikoncepční účinky. :)

Když mi po kyretáži po prvním zamlklém těhotenství nechtěla nastoupit menstruace, popíjela jsem odvary z kontryhelu. Doporučila mi to tehdy moje výživová poradkyně, se kterou jsem se radila, jak na stravu s ulcerózní kolitidou. Měla jsem už dávno po šestinedělí a stále nic.

Díky tomu jsem si zapamatovala, jakou báječnou bylinkou na spoustu ženských věcí může být kontryhel. Prý může být kontryhel bylinou ženského štěstí, jak tvrdí tento článek.

Článek od bylinkářky Lindy Mahelové, kterou tu ještě budu zmiňovat, zase o kontryhelu tvrdí:

Když se řekne bylinka pro ženy, je to především řebříček, hluchavka a kontryhel. Je to jedna z nejlepších ženských bylinek na pomoc při gynekologických potížích, ale i na harmonizaci ženských hormonů, omlazení a regeneraci.

Takže milé dámy, kontryhel je ta bylina, která nám dokáže pomoci se uklidnit a projít vodami naší cykličnosti a hormonálních výkyvů. ;)

Vsuvka č. 2 - bazální teplota

Ještě předtím, než se zase vrátím k menstruaci, bych ale chtěla zmínit něco o bazální teplotě. Když jsem byla po té první kyretáži a prvním nepodařeném těhotenství, začala jsem si měřit bazální teplotu. K čemu je to dobré? Měření může být zajímavou cestou k sebepoznání. Stejně jako sledování emocí a energie v průběhu cyklu.

Například jsem zjistila, že ovulaci mívám až třeba 18. den cyklu (ne jak se uvádí, že 14. den) a že se dá měření bazální teploty používat jako jedna z podpůrných antikoncepčních metod. Už si teplotu dávno neměřím, ale dodneška z měření trvajícího zhruba dva tři roky těžím. I díky tomu jsem pochopila, že naše těla jsou velmi chytrá a když respektujeme přirozené cykly a dění, může se nám právě s vlastním tělem lépe žít.

  • Takže vám prozradím ještě jednu osobní věc - za tu dobu se s mým mužem (pokud tedy nechceme zrovna, aby k nám přišlo děťátko nebo nejsem už zrovna těhotná) chráníme od cca 12. do 22. dne mého cyklu a otěhotněla jsem za těch x let jednou. A to tehdy, když jsme se nechránili už 21. den cyklu. Od té doby jsem pak prodloužila tu "délka" až do 22. dne. Tenhle interval jsem si vysledovala právě díky měření bazální teploty.

Jak funguje měsíční cyklus?

Měsíčky se někdy nazývají i trochu vulgárně krámy. A vlastně ani nevím proč. Některé ženy, které se tématem menstruace a jeho darů zabývají proto spíše pracují s pojmem menarché, případně, že je čas pro "červený stan".

Právě menstruace je nejlepším časem, kdy byste si měla i přes den odpočinout. Ideálně i zalézt si do postele, "vyválet se" a nabírat síly do další fáze, kdy naopak býváme výkonné víc jako muži a práce nám jde od ruky. Teda pokud si v době menstruace odpočineme, jinak tu energii taky v dynamické fázi (fázi následující po měsíčkách) mít nemusíme.

Čtyři fáze

Měsíční cyklus je rozdělený na 4 fáze - menstruační (reflektivní) fáze, dynamická (předovulační), ovulační (expresivní) a premenstruační (kreativní). Mnoho žen nesnáší premenstruační fázi. Tuto fázi znají moc dobře i muži, protože je to fáze, kdy žena může být protivná a unavená. Ale je to fáze, která také umí přinést hodně "vhledů" do našeho života a když odpočíváme v souladu s cyklem, nemusí být tak nepříjemná, jak ji většina z nás zná už několikrát zažila. 

Já se například moc těším na "uklízecí" den, ten mě přepadá v premenstruační fázi většinou jeden až dva dny před menstruací nebo dokonce ještě i první den menstruace. To mi jde úklid od ruky a jsem schopná uklidit a roztřídit věci, na které jsem celý měsíc nesáhla. Můj muž si dělá srandu, že bych těchto uklízecích dní potřebovala v měsíci mnohem víc. :) 

Máme dokonce doma na lednici magnet s rozpisem "výhod a nevýhod" cyklu tak, aby to bylo srozumitelné i pro muže. A můj muž už párkrát podle toho poznal, v jaké fázi cyklu jsem. Díky tomu, že o cykličnosti vím a snažím se tomu přizpůsobovat, dokážu i lépe pracovat s energií a nevyčítat si, když mi některé činnosti nejdou. Počkám si prostě až "to" přejde a mezitím udělám jiné činnosti, na které mám v tu fázi cyklu chuť. 

Dokonce jsem si kdysi pořídila i zápisník, že si jednotlivé dny budu zapisovat a sledovat, ale nikdy jsem to nedotáhla do konce. Největším poznáním ale i přesto pro mě je, že v době menstruace je fakt potřeba odpočívat a třeba to, že ve fázi dynamické můžu makat jako muž nesebere mi to energii. Kdežto když makám jako šroubek v jiné fázi cyklu, stojí mě to mnohem víc úsilí.

Nicméně některé ženy díky zapisování emocí v jednotlivé dny cyklu například zjistily, že se pohádají se svým partnerem v konkrétní den cyklu a že právě ten den je pro ně jejich partner totálně nemožný a nedokážou s ním nic vyřešit. Svojí cykličnosti proto využívají taky tak, že se právě v ten kritický den raději s partnerem nehádají. Nechají rozhovor na jiný den, kdy už nejsou vůči němu "tak přísné", a oběma je pak lépe.

Všechny fáze jsou moc hezky popsané tady. A já už vám na závěr jen vypíšu to, co mám v tom svém magnetu na ledničku. ;)

Žena v menstruační fázi:

  • je unavenější a chce být sama, kontakt se světem ji vyčerpává, potřebuje odpočívat a má skvělé vhledy
  • pro muže: užívej si moudrost vědmy - pomoz jí s domácností, vezmi děti ven, připomínej jí, že odpočívat je ok, nenuť ji do práce

Žena v dynamické fázi:

  • je míň romantická a víc pragmatická, stíhá spoustu věcí, zajimá ji práce s úkoly, méně vaří a pečuje
  • pro muže: užívej si výkonného parťáka - mluv jasně a na rovinu, řešte věcné záležitosti, dej jí víc prostoru, nenuť ji uklízet

Žena v ovulační fázi:

  • je neodolatelná a chce se milovat, víc mluví a míň pracuje, chce být s lidmi a pečovat, má jako prioritu vztahy
  • pro muže: užívej si svou sexuální bohyni - buď s ní, mluv s ní, spi s ní, říkej jí, že ji miluješ, řešte osobní záležitosti, nenuť ji myslet logicky a bez emocí

Žena v premenstruační fázi:

  • je systematická a dokončuje, snadno se cítí zahlceně, bere si věci víc osobně, uklízí, uklízí a uklízí
  • pro muže: užívej si její intuici a tvořivost - pamatuj, že i tahle fáze zase přejde, říkej jí, že ji miluješ i v této fázi, vůbec nic s ní neřeš, neber si nic osobně

Moje rada na závěr

Podle mého není nutné si psát jednotlivé dny cyklu, nicméně vysledovat se, jak se v kterou fázi konkrétně cítím, může být zásadní pro naši psychickou pohodu. Prostě to, že budete vnímat svoji cykličnost a svoje tělo, dokáže přinést mnoho výhod i stran fyzického vyčerpání a energie.

  • Navíc nás ovlivňuje i cyklus skutečného měsíce a je zajímavé, že většina žen menstruuje buď ve fázi novu nebo naopak ve fázi úplňku (tohle je taky nesmírně zajímavé a detaily o cyklu tzv. rudého nebo bílého měsíce najdete tady).

A ještě zajímavější je, že blízké kamarádky nebo kolegyně si často podvědomě sladí cyklus a měsíčky jim začínají dokonce i ve stejný den. Ono asi na tom menstruačním cyklu něco bude. :D

Když máte menstruaci, odpočívejte co nejvíc to jde.
I díky tomu budete mít s novým cyklem zase dostatek energie a síly.

A ještě jedna věc.... pokud jste neslyšely o tom, že je fajn si udělat rituál pro různá životní přechodová období, tak vězte, že i oslava menarché je vhodná. Přírodní národy dodnes oslavují první menstruaci u dívek v jejich kmeni a věřím tomu, že se tomu dřív dělo i na evropském kontinentu.

Oslava menstruace, jinak také menarché

Říká se, že oslava první menarché pomáhá dívkám dozrát v ženu a stejně jako svatba nebo pohřeb, které pomáhají přejít do dalších životních období, má rituál menarché i v současné společnosti svoje místo. Pokud jste svoji první menarché nikdy "neoslavily", možná je nejvyšší čas to napravit při některé z dalších menstruací.

Já osobně jsem si vlastní malý rituál (především v myšlenkách) udělala až v září 2020. Prostě jsem k němu teprve tehdy dospěla.

  • I vy si můžete udělat svůj vnitřní rituál podle svých pocitů - třeba jen vnitřním poděkováním svému tělu, že menstruuje nebo menstruovalo před obdobím menopauzy.
  • Můžete si klidně dodatečně pořídit dárek za první menstruaci (cokoliv, co vám přijde jako vhodný nebo milý dárek pro vás, vaši jedinečnost nebo na podporu ženskosti), zapálit svíčky a třeba si na oslavu zatančit. Případně můžete dárek připravit pro svoji dceru nebo jí udělat hezkou ženskou oslavu.
  • Taky se můžete domluvit s kamarádkami a udělat si oslavu menarché vás nebo vaší dcery společnou.

Dneska už i v Česku existují ženy, které se věnují tématice přechodových rituálů (nejen rituálu menarche), a můžou je pro vás připravit. Osobní zkušenost ohledně organizovaných rituálů nemám, ale napadá mě například Barbora Zemanová a její ženské rituály.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.