NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

31. den - ryby a rybí tuk

 

Ryby a rybí tuk jsou podle mého jednou z potravin a jídel, které patří mezi (moderní) elixír života. Hned po vývarech, o kterých jsem vám psala v prvním společném týdnu. Jejich hlavní účinnou složkou jsou kromě omega 3-mastných kyselin (konkrétně EPA a DHA) také vitamín D a vitamín E.

  • Ale právě EPA a DHA jsou těmi nejdůležitějšími látkami, které až zázračné účinky rybího tuku způsobují!

Jezte ryby a přidejte i rybí tuk (úkol č. 31)

Nechci vás přesvědčovat o tom, že si teď hned musíte nakoupit potravní doplňky s rybím tukem. Zároveň vám ale nechci tvrdit, že ryba 1x měsíčně stačí k pokrytí potřebných omega 3-mastných kyselin EPA a DHA. Správně bysme totiž rybí maso měli jíst minimálně 1x týdně, klidně i častěji.

Omega 3-mastné kyseliny jsou zodpovědné za lepší zdraví každého z nás. Dostatek ryb nebo rybího tuku je důležitý pro všechny. Děti, puberťáky, dospělé v produktivním věku i v tom seniorském. Dokonce i těhotné a obzvlášť kojící matky by měly dbát na dostatek omega 3-mastných kyselin. Nejen těch skrývajících se pod zkratkou EPA a DHA.

Ale pozor, ve většině kupovaných potravních doplňků s rybím tukem není vitamín D! Ten se nachází přirozeně v rybím mase a játrech. V rybím tuku ve větším množství ho ale v přírodě najdete pouze v tuku z tresčích jater.

Víc si o rybách a rybím tuku povíme v části Trocha odborné teorie.

Pozn. - video odpovídá téměř plně textu (natočené je opět na podzim 2020).

 

Víte, že rybí tuk může pomoci při depresích a ředí krev?

Údajně má i protizánětlivé účinky. Já sama užívám rybí tuk v kapslích mimo jiné kvůli ulcerózní kolitidě, Bechtěrevově nemoci a taky spolu s dětmi. Obě děti od svého zhruba jednoho roku jedí dobrovolně rybí tuk v kapslích. Nemají problém kapsle s požitkem rozkousávat, i když to prostě smrdí. :)

O omega-3 mastných kyselinách se toho ví docela hodně. Mimo jiné to, že pomahájí u dětí dozrávat mozku i nervové soustavě, snižovat poruchy učení i hyperaktivitu. Budování nebo obnova nervových spojů se hodí ale nejen u dětí, ale často i u dospělých po mrtvici nebo infarktu nebo jako prevence kardiovaskulárních chorob a proti rychlému stárnutí.

Jeden z velmi vážených lékařů Prof. MUDr. Jaromír Astl Csc. mi řekl, že tím, že užívám rybí tuk, pomáhám "vypnout" svůj gen pro záněty v těle. Stejně tak ho prý pravděpodobně "vypnu" i dětem, pokud ho po mně zdědily. To zní zajímavě, že? 

  • O tom, že naše těla jsou natolik moudrá, že umí "vypnout" nebo "zapnout" určité geny, mluví poměrně nová věda epigenetika a já vám ji tu krátce představím.

PROČ RYBÍ TUK:

  • Zlepšuje zdraví srdce a cév (působí preventivně proti kardiovaskulárním chorobám)
  • Pomáhá při hyperaktivitě a poruchách učení
  • Přírodní antidepresivum
  • Podporuje protizánětlivé reakce organismu
  • Dobře se osvědčuje při autoimunitních chorobách jako doplněk léčby
  • Podporuje při rekonvalescenci i únavě

Krátce o epigenetice a jakou roli může sehrát i u vás

Epigenetika tvrdí, že právě životní styl, (ne)kvalitní strava, emoce a všechny tyhle ne vždy "měřitelné" faktory dokážou už stávající geny vypnout nebo naopak zaktivovat.

Já mám oficiálně pozitivní gen HLAB-27, který je považovaný za gen způsobující Bechtěrovovu chorobu neboli spondylartritidu. Nicméně, jak mi vysvětlovala na začátku revmatoložka, tenhle gen může být zodpovědný i za záněty v těle. V mém případě se podle revmatoložky pravděpodobně podílel také na vzniku ulcerózní kolitidy. Následně mi to potvrdili i gastroenterologové.

Poslední roky se skutečně zdá, že se mi podařilo tenhle zánětlivý gen vypnout. Patnáct let (od roku 2003 do roku 2018) jsem musela užívat léky na chronický zánět tlustého střeva. Když jsem se je pokusila pod vedením lékaře nebo sama vysadit, vždycky jsem sklouzla do tzv. relapsu (aktivního zánětu střeva). Od roku 2018 už jsem bez léků, aniž by se moje zdraví zhoršovalo. V červnu 2020 jsem byla na kontrolní koloskopii a můj lékař byl překvapený, v jak dobré kondici jsem. Tehdy jsem šla také s pravdou ven - že jsem prostě v průběhu roku 2018 úplně (ale postupně) na užívání svých léků "zapomněla". Bylo to za celou dobu také poprvé, kdy to moje tělo i já ustálo a nevrátilo se do aktivního zánětu (na svoje léky už jsem taky párkrát předtím zapomněla a vždy se mi to bohužel z hlediska nemoci nevyplatilo).

Nicméně výsledek z roku 2020 říká, že kromě zjizvení v celém rozsahu střeva mám sliznici naprosto zdravou a i podle klasické medicíny nemusím užívat léky. Jupíí.

Na tom, že jsem ten gen vypnula a dokázala se vyléčit z kolitidy, má samozřejmě vliv nejen užívání rybího tuku. Ale jsem si jistá, že právě on mě taky hodně podpořil. Svým příběhem vás teď chci proto hlavně povzbudit.

Ať už řešíte cokoliv, máte jakékoliv geny a můžete nebo nemusíte být nositelkou některého z mnoha prozánětlivých genů, změnou životního stylu dokážete ledasco. Třeba se i zbavit dlouhodobé únavy. A jednou z těch "věcí", které stačí do vašeho jídelníčku doplnit, je RYBÍ TUK

Trocha odborné teorie ;)

Prospěšnost rybího tuku je vyzdvihovaná kvůli obsahu prospěšných složek tuků, tzv. omega-3 mastných kyselin, a taky vitamínům D a E. Jak už jsem psala, omega-3 mastné kyseliny v rybách se schovávají pod zkratkami EPA a DHA 

EPA a DHA společně s vitamínem D jdou bohužel velmi těžko získat z rostlinných zdrojů. Z toho důvodu se tolik mluví i o prospěšnosti konzumaci ryb. U samotných ryb je kromě obsahu prospěšného rybího tuku ještě bonusem dobře stravitelné maso. Ale ne každá ryba má dostatek rybího tuku a je "kvalitní"!

Ty „správné“ ryby jsou lovené v chladných vodách a jsou to například:

  • losos, pstruh mořský,

  • sleď, sardinky, makrela,

  • tuňák.

Můžete vyzkoušet i české kapry, i jejich maso totiž obsahuje omega-3 mastné kyseliny, i když ne tolik. Navíc existuje český omega3kapr, který má i registrovanou ochrannou známku

A pozor - rybí tuk, respektive omega 3-mastné kyseliny už mají i potvrzené účinky na hojení vnitřní jizev. Například těch na plících po prodělaném covidu. Pozn. - při onemocnění covid-19 je vhodné doplňovat už v průběhu léčby nejen rybí tuk, ale také vitamíny C a D ve velkých dávkách.

Kolik jíst ryb?

Pro získání optimálního množství omega-3 mastných kyselin bychom museli jíst 50 g lososa každý den nebo třikrát týdně 130 g uzené makrely. Obecně se udává, že bychom měli jíst 200-500 gramovou porci rybího masa alespoň dvakrát týdně. Ujíte to? 

Já teda ne a proto užívám rybí tuk v kapslích. Kombinuju rybí tuk od čtyř výrobců (firem Energy, Nutrilite, Just a NaturaMed Pharmaceuticals) a jsem si jistá, že právě tuk má tolik slibované zázračné účinky na nervovou soustavu, proti zánětům i na podporu mojí energie a psychiky. Proto rybí tuk přidávám jako jeden z nejdůležitějších tipů do našeho programu.

 

Kde ještě najdete?

Omega-3 mastné kyseliny: 

  • ve lněném konopném semínkuolejích z nich,
  • ve vlašských a dalších ořeších a olejích z nich,
  • olivovém, dýňovém, řepkovém a sojovém oleji.

Malé množství také v borůvkách nebo sádle. Pozor ale, v rostlinných zdrojích nenajdete většinou stejné omega-3 mastné kyseliny jako v rybách. Tam jsou právě v podobě EPA a DHA a ještě navíc by měly být v poměru 3:2. 

Řešením je jíst pestře.

To znamená nejen ryby a rybí tuk, ale také za studena lisované oleje lněné, konopné, dýňové (nebo jejich semínka) aj., ořechy, borůvky (a klidně i sádlo). Tyhle rostlinné tuky jsou pak dobrým řešením u vegetarián - i z nich (i když ne v nijak zázračné míře) si tělo dokáže převzít prekurzy EPA a DHA a vyrobit si z nich právě tyhle účinné kyseliny.

Vitamín D:

V mase, tuku a játrech ryb (losos, úhoř, sardinky), v mléčných výrobcích, ve vejcích nebo v játrech různých zvířat. Přesto mezi nejvýznamnější zdroje vitamínu D stále patří sluneční záření. Takže šup v létě na slunce. A taky tam dejte sušit houby. Na sluníčku totiž se prekurzor vitamínu D obsažený v houbách změní na žádoucí vitamín D.

 

 

Rozcestník celého programu najdete tady.