NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

32. den - káva a potravní doplňky

 

Téma kávy a potravních doplňků jsem se rozhodla zařadit až teď ve 3. kole programu. Sice jsem obojí "nakousla" v některých dnech už dřív, ale vzhledem k oblíbenosti kávy jako povzbuzujícího nápoje při únavě a také smršti komentářů kolem dotazu Verči Hájkové (výživové odbornice, kterou tu máme jako hosta) právě na potravní doplňky ve 2. kole, si myslím, že je na čase tomuto tématu věnovat celý jeden den.

  • Téma je to obsáhlé, úkol vám proto žádný nedám, ale určitě si tu projděte text nebo poslechněte video.

Navíc mám pro vás jedno milé překvapení. Na 27. 5. od 9:00 jsem domluvila vysílání se zajímavou ženou, naturopatkou a taktéž odbornicí na výživu, bylinnou terapii a potravní doplňky, celostní terapeutku Karolínu Kunftovou. S Karolínou si budeme povídat právě o potravních doplňcích - obecně a podle vašich případných dotazů i konkrétně při některých zdravotních obtížích.

 

O kávě

Káva, ten báječný voňavý nápoj, snad i potravina. Pro někoho rituál, pro dalšího nápoj, bez kterého nemůže být. Nejznámější látkou, kterou v kávě najdete a která způsobuje velkou část jejich účinků je kofein.

  • Kofein najdete ale i v černém a zeleném čaji. Tam se ta samá látka nazývá tein.
  • Kofein dále najdete i v maté, což je “čaj” z lístků cesmíny paraguajské, a kolových nápojích.

Většina z nás tohle ví a zná. Méně z nás však ví, že káva i čaj obsahují ještě další dva alkaloidy výrazně ovlivňující náš organismus. Jsou jimi teofylinteobromin.

  • Teobromin je současně hlavní „účinnou látku“ kakaa a tedy i čokolády.
  • Teofylin je v některých účincích silnější než kofein.

PROČ KÁVA ANO:

  • Povzbuzuje a krátkodobě zvyšuje krevní tlak
  • Stimuluje nervový systém
  • Povzbuzuje i zažívání a je močopudná
  • U některých typů migrén dokáže zmírnit bolesti
  • Teofylin je látka, která se používá v lécích zvaných antihistaminika
  • Teobromin stimuluje nervovou soustavu, pomáhá snižovat krevní tlak a má močopudné účinky

KDY KÁVU RADĚJI nebo SPÍŠE NE:

  • Při zažívacích obtížích (možné překyselení, dráždění sliznic i třeba "čištění" střeva v případě střevních zánětů)
  • Při chronických problémech s krevním tlakem v případě některých kardiovaskulárních chorob
  • Při problémech s usínáním
  • U žen v menopauze je vhodné to s konzumací kávy nepřehánět
  • Možný návyk na kofein nebo kofeinový šok

O pozitivních účincích kávy už jsem asi všichni slyšeli – kofein povzbuzuje, krátkodobě zvyšuje krevní tlak, stimuluje nervový systém a bojuje proti spánku, většinou :-) Dokáže prý povzbudit i zažívání a vylučování (působí močopudně a na někoho i čistícím způsobem) a zmírnit bolesti u některých typů migrén.

Pozor na konzumaci kávy a kofeinových nápojů by si ale měli dát lidé se zažívacími obtížemi - buď ti, co mají problémy v oblasti jícnu, žaludku a dvanáctníku (kvůli možnosti překyselení a dráždění sliznic) nebo ti, co je káva "čistí" a může jim přihoršit projevy například dráždivého tračníku nebo střevních chorob (ulcerózní kolitida, Crohnova choroba, divertikulitida) a také:

  • ti, u kterých není žádoucí vliv na krevní tlak (kofein by mohl ovlivňovat vznik a průběh kardiovaskulárních chorob),
  • ti, kteří mají problémy s usínáním,
  • ženy v/po menopauze (kvůli možnému zvyšení ztrát vápníku v kostech)

Nesmíme ani zapomenout na návykovost kofeinu a možný kofeinový šok - ten je způsobem buď vysokým obsahem kofeinu v kávě (více kofeinu je v kávě připravené z druhu Robusta) nebo jeho předávkováním. Projevuje se se bolestí hlavy, bušením srdce nebo třesem rukou.

Takže co s kávou a její konzumací?

Káva je skvělý a pro mnoho z nás povzbuzující nápoj (já ji ovšem piju výjimečně, jinak si vystačím s nápojem caro). Pokud to s kávou nepřeháníte, může vám být velkým pomocníkem. Pro příjemné povzbuzení i voňavý relax. Nicméně, když jste dlouhodobě unavené, je lepší prvně zvolit jinou cestu a ne pít víc a víc kávy. Káva totiž nedoplňuje energii, jen nabuzuje a když jste dlouhodobě vyčerpané, není a ani nemůže být její nadměrná a častá konzumace řešením!

Takže při dlouhodobé únavě nejprve spíše sáhněte k co nejkvalitnějšímu spánku nebo odpočinku, relaxu, vědomému dýchání a také k péči o tělo (a duši). Zajděte si na masáž nebo třeba kraniosakrální terapii. Pokud můžete a jste tomu naklonění, tak třeba i na akupunkturu. Nebo si dopřejte péči celostního odborníka. Jestli je to bylinkář, naturopat, terapeut čínské medicíny nebo jiné třeba té energetické, je to vcelku jedno. Individuálně vám ráda poradím samozřejmě i já. ;)

Proto vám tentokrát vyloženě radím: jděte spíše formou péče o tělo a ne cestou dopingu skrz kávu.

Určitě se nebojte i sáhnout po potravních doplňcích. Já vím, že už jste od mnoha odborníků slyšeli, že když budete jíst pestře a dostatek ovoce a zeleniny, tak není potřeba nic tzv. suplementovat. Ale já s tím příliš nesouhlasím. Myslím, že jsou opodstatněné případy, kdy cílená suplementace je prostě potřeba. Často to je včera zmiňovaný rybí tuk, někdy konkrétní minerální látky anebo jindy cíleně vitamíny a doplňky na nejrůznější zdravotní obtíže nebo jako podpora při nemoci.

 

Které potravní doplňky

Nedá se vyjmenovat úplně všechno, protože mi přijde, že nejrůznějších potravních doplňků je asi tak milion. Ale aspoň to základní, co používám já nebo moje rodina, tu zmíním. Klidně mi pak pište svoje dotazy a já vám odepíšu cíleně pro vás nebo v případě obecnějšího dotazu to zařadím do rozhovoru s paní Karolínou.

Co tedy a kdy je vhodné:

  • rybí tuk - vhodný pro téměř všechny (pozor by si na něj měli dát pouze lidé, kteří si musí ředit krev - umí totiž přirozeně taky ředit krev) - protizánětlivé účinky, omega 3 mastné kyseliny v něm preventivně působí proti kardiovaskulárním chorobám i na nervový systém
  • zelené potraviny - jsou vhodné především přes léto (prý ochlazují a některým typům to nedělá v jiných ročních obdobích příliš dobře) - doplňují minerální látky a celkově podporují organismus
  • vápník + hořčík - důležité minerální látky pro spoustu pochodů v těle, uplatňují se při svalových křečích, hořčík pomáhá při únavě, ideální je v koloidní formě nebo ve formě chelátů (např. hořčík glycinát - spíš na uklidnění, nervy a křeče nebo horčík malát - doplňuje hořčík tak, že energii jakoby dodává od firmy Sibyl), u dětí nedostatek těchto minerálních látek může způsobovat "bolavé nožičky" při růstu
  • vitamíny - typicky vitamín C při virózách a kvůli imunitě, vitamín D je důležitý kvůli kvalitě kostí (často je vhodný užívat s vápníkem a hořčíkem), vitamíny skupiny B pro nervový systém i další důležité pochody v organismus, vitamín A, E a K
  • ostatní potravní doplňky - například dračí krev (výborný antivirový, antibakteriální přípravek ze stromů Croton lechleri), echinace, aloe vera atd. atd. 

 

Rozcestník celého programu najdete tady.