NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

34. den - strava podle metabolických typů

Nejsem zastánkyní žádného konkrétního výživového směru. To už jste určitě pochopily. Myslím si totiž, že nejlepší je jíst základní potraviny a inspirovat se stravou našich předků, tzn. stravou podle ročních období.

Právě strava podle ročních období, o které už jsme se bavily, je podle mého jediný výživový směr, který je dlouhodobě akceptovatelný a udržitelný v našich podmínkách.

  • Stejně tak je taková strava (podle ročních období a založená na základních potravinách) dlouhodobě dobrá i pro stavy únavy. Tam je navíc potřeba zohlednit potřeby těla a energetickou kondici jednotlivých orgánů. 

Nicméně ještě jedna strava nebo spíš teorie o ní mě zaujala a přijde mi, že o téhle stravě je podstatné alespoň vědět a mít povědomí. Díky teorii o stravě podle metabolických typů totiž pochopíte, že tvrdit, že jedna jediná strava je spasitelná pro všechny, je prostě blbost. Pardon, ale jinak to vyjádřit neumím. ;)

Pozn. - video odpovídá textu (je točené v květnu 2021) a zmiňuju v něm knihu W. Wolcotta - Metabolické typy, kterou nikde v textu už neuvádím.

 

Strava podle metabolických typů

Teorie metabolických typů moc hezky vysvětluje, proč někomu funguje třeba makrobiotika a druhému naopak paleo strava nebo dokonce SCD dieta.

O metabolických typech se už zmiňuje hodně autorů. Někteří pracují se stravou i podle metabolismu a konstituce (většinou vychází z asijských medicín). Díky tomu se můžeme rozřadit do různých typů podle těchto parametrů:

  • jak trávíme jídlo,
  • nebo jestli jsme zimomřiví nebo horkokrevní,
  • případně zda máme aktivní parasympatikus a sympatikus.

Nebojte se, o parasympatiku a sympatiku vám nic dalšího říkat nebudu, já si to totiž taky nikdy nezapamatovala a to jsem to studovala už snad třikrát. :-D

Co je pro nás na této "teorii" metabolických typů nejdůležitější?

To, že podle ní snadněji dokážeme pochopit, proč někdo z nás tíhne spíše k nízkosacharidové stravě s převahou tuků a (živočišných) bílkovin a další k vysokosacharidové stravě, například k makrobiotice. A proč taková strava jednomu dělá dobře a druhému ne.

Metabolické typy si můžete představit jako dlouhou linku, kdy na levé straně je metabolický typ bílkovinový, uprostřed smíšený a vpravo sacharidový:

  • (vlevo) bílkovinový metabolický typ - sem můžeme zařadit nízkosacharidové výživové styly (např. ketodieta, paleo, SCD)   
  • (uprostřed) smíšený typ - sem patří běžná strava vč. racionální 
  • (vpravo) sacharidový metabolický typ - sem patří makrobiotikaobvyklá strava podle TČM, částečně i podle ajurvédy

 

Smíšený metabolický typ

Většina z nás jsme míšenci. Obvykle profitujeme z vyvážené stravy, někdo s větším někdo s menším příklonem směrem ke stravě s větším množstvím bílkovin nebo naopak sacharidů. To je vysvětlení toho, proč někteří chtějí a potřebují mít maso, vajíčka a další živočišné bílkoviny každý den a jiným stačí dvakrát třikrát týdně nebo ani to ne. Přitom ale nemusí být ani čistý bílkovinový, ani čistý sacharidový typ.

Západní populace se řídí vlastně doporučeními pro smíšený metabolický typ směrem k sacharidovému typu, protože klasická výživová pyramida je postavená na stravě, kdy je za správné považováno:

  • cca 50 % denního příjmu pramení ze sacharidů,
  • zhruba 20-30 % připadajících na bílkoviny,
  • a zbývajících cca 20-30 % na tuky.

Víc se mi ale líbí zdravý talíř od Margit Slimákové, který v aktualizované formě tady zohledňuje i další metabolické typy a hlavně druhy stravování. Margit to moc hezky vysvětluje:

Základem dobrého zdraví totiž není jedinečný a zázračný poměr mezi sacharidy, tuky a bílkovinami. Nikdo nepotřebuje redukční diety ani dietní potraviny, aby byl štíhlý. Děti nepotřebují speciální dětské potraviny. Jediné, co potřebujeme úplně všichni, je jíst skutečné potraviny.

Přitom zdravá strava založená na skutečných potravinách může mít různé podoby. Někomu bude vyhovovat vyvážená strava, kdy zhruba polovinu talíře vyplní tuky s bílkovinami a polovinu sacharidy. Někomu ale může více prospívat rostlinná strava s vyšším obsahem sacharidů, někomu zas nízkosacharidová strava s vyšším podílem tuků a bílkovin.

Bílkovinový metabolický typ

Pokud někdo dlouhodobě vydrží na paleo stravě, příp. vyloženě stravě nízkosacharidové, a tahle strava mu dělá dobře, je dost dobře možné, že je bílkovinový typ nebo má k němu velmi blízko. Tyhle typy skvěle profitují z moderního trendu nízkosacharidového stravování, přirozeně a hezky hubnou a cítí se v nejlepší kondici. Pozor ale, ne pro každého je nízkosacharidová (taky tzv. low-carb) strava vhodná. Vysvětlením jsou právě metabolické typy.

  • Bílkovinovému typu dlouhodobě nesedí sacharidová strava, včetně té "zdravé". K těm zdravějším sacharidovým výživovým stylům patří typická strava podle TČM (obecně neobsahuje tolik živočišných bílkovin), správně uchopené vegetariánství a makrobiotika.

Sacharidový metabolický typ

Přirození vegetariáni jsou pravděpodobně spíš sacharidové metabolické typy, protože vůbec netíhnou k živočišným bílkovinám a bílkoviny získávají například z luštěnin a jiných zdrojů, ale v mnohem menší míře. Pokud se ale někdo pro vegetariánství rozhodne například z etických a ekologických důvodů a je typ směrem k bílkovinovému metabolickému typu, může si zadělávat na velký zdravotní problém.

Co si z dnešního dne odnést?

To, jestli jsme smíšený, bílkovinový nebo sacharidový typ nás ovlivňuje. Nemusíme přesně vědět, jaký jsme typ. Spíš je důležité si uvědomit, jestli přirozeně tíhneme k většímu množství bílkovin nebo naopak sacharidů v jídelníčku. Jestli jsme to tak měli i v dětství nebo se to v průběhu let proměnilo.

A ještě jedna věc. Sice náš základní metabolický typ zůstává stejný, ale zaprvé jsme cyklické a zadruhé - v průběhu života se naše preference a potřeby mění! Někdy prostě můžeme mít období, kdy potřebujeme jíst směrem více doprava (sacharidově) a jindy směrem víc doleva (bílkovinově). 

O takovém sacharidově-bílkovinovém veletoči moc hezky mluví moje kamarádka Olga Hladová, která se roky stravovala makrobioticky a nyní už několik let jde směrem k nízkosacharidovému stravování a paleo stravě:

 

Takže všeho s mírou a hlavně s normálním, řekněme selským, rozumem. :) Prostě někdy v životě budete mít chuť jíst "nízkosacharidově" a jindy "vysokosacharidově". I to je normální a přirozené.

Hlavně buďte k sobě laskavá a jednotlivá životní období s více cukrem, více jídlem nebo naopak s přehnaným dietařením si odpusťte.

 

 

Rozcestník celého programu najdete tady.