NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

39. den - meditace - 2. část

Včera jsem slíbila, že se dnes ještě k meditacím vrátíme. Nebylo totiž řečeno vše. ;) Když jsem dohledávala ještě další důležité informace o meditacích, našla jsem v jednom článku jednoduchou a výstižnou radu:
 
"Nenuťte se do něčeho, co vám není přirozené, meditace je opravdu jen o tom, v klidu být sám se sebou, nehledejte za tím žádnou větší mystiku."
 
Pozn. - dnešní video plně odpovídá textu (natočeno na podzim 2020, takže mluvím o jiném čísle dne, ale vše ostatní sedí). Oproti textu je tam krátké připomenutí Faster EFT (úplně na konci).
 

Vyzkoušejte jógový spánek jako meditaci (úkol č. 39)

Když jsem s meditacemi začínala já, jednou z prvních byla také meditace jóga nidra neboli jógový spánek. Je to relaxační technika, která dokáže uvolnit tělo i mysl. Mně osobně navíc vyhovuje, že se při ní leží. Je to pak pro mě větší relaxace než vsedě. 
 
I když se přiznám, že většinu meditací absolvuji také vleže. A to i přesto, že se obvykle při meditacích doporučuje sed. Jenže, když jsem bývávala unavená, prostě jsem při meditacích usínala i vsedě a bylo mi strašlivě nepříjemné bojovat s usínáním vsedě. Tak jsem to přestala řešit a téměř vždycky při meditacích ležím. Nechávám tělo, ať si samo určí, zda bude spát nebo ne a většinou opravdu raději rovnou ležím. :D
 
  • Stejně meditace vstupují do podvědomí, takže se za každou cenu bránit spánku, nemá podle mého smysl.

Jóga nidra pro hlubokou relaxaci

Jóga nidra nám dokáže velmi účinně pomoci do stavu hlubokého odpočinku, díky kterému během krátké chvíle (cca 20 minut) načerpáme mnoho energie. Má mnoho příznivých účinků na naše fyzické i psychické zdraví. Jejím pravidelným prováděním:
 
  • se zlepšuje výkon imunitního systému,
  • odstraňují se energetické bloky v těle,
  • zlepšuje se spánek, paměť a schopnost koncentrace.

Alespoň tak to tvrdí chytré články. ;) Může se provádět prakticky kdykoliv. Ráno pro načerpání síly na další den, odpoledne jako relaxaci a pro odstranění únavy a večer jako cestu k hlubokému ozdravnému spánku. Doporučuje se ji provádět před jídlem nebo nejdřív zhruba 2 hodiny po jídle.

  1. Pokud chcete rovnou zkusit jóga nidru, můžete jít tady níž na odkaz na YouTube a hned vyzkoušet.
  2. Pokud si chcete toho o jóga nidře víc načíst, doporučuji tento článek:

 

Stále nevíte, jak začít?

Pokud jste ještě s meditacemi nezačaly, vyzkoušejte opravdu jóga nidru. Nebo můžete začít podle návodu v článku Meditace pro začátečníky. Návod, jak si během pár minut pročistit hlavu. Je tam popsána jednoduchá meditace na pročištění mysli jen za pomoci dechu.
 
  •  Ještě jsem vygooglila jedny zajímavé meditační stránky Cesta relaxace, kde také s většinou rad k meditacím souzním. Jen přiznávám, že jejich meditace vůbec neznám. Jejich rady, jak a proč meditovat najdete tady.

Meditaci v pohybu nelze vynechat

Kromě toho, že meditací v pohybu se dá nazývat tanec, plavání a vlastně jakýkoliv vědomý pohyb, při kterém se dokážeme uvolnit a zapomenout na stres běžných i méně všedních dní... existuje skutečně meditace, která využívá pohyb. Je známá z čchi-kungu (qi-gong) i taiči (tai chi) cvičení. Rozdíl mezi oběma cvičeními je hlavně ten, že údajně je čchi-kung starší a z něj pak vychází taiči, které bylo původně bojovým cvičením. 

Já se s meditací v pohybu poprvé setkala v rámci hodin čchi-kungu u svojí lektorky Markéty Hrdé. Ale už jsem ji roky necvičila. A to hlavně z důvodu, že na osobní lekce čchi-kungu už nechodím. Cvičím si čchi-kung většinou sama.

Když jsem hledala nějaká videa i pro vás, zjistila jsem, že při zadání hesla "meditace v pohybu" na YouTube už toho vyjede hodně. Takže si stačí jen vybrat. Já bych doporučila tohle krátké video od Moniky Šindlerové, kde se meditaci v pohybu můžete naučit a pak si ji cvičit i samy třeba i deset minut v kuse.

Shodou okolností je Monika moje známá a zvažuji, že bych některou z jejich lekcí navštívila i osobně. :) Působí v Horních Počernicích v Praze a taky cvičívá přes léto na Letné. 

Třeste se aneb meditace v pohybu a Osho meditace

Ještě existují Osho meditace, které jsou relativně dlouhé. Jedna meditace trvá 60 minut a zahrnuje v sobě nejen klidnou fázi meditační, ale i aktivní pohybové fáze. Co přesně Osho meditace jsou a jak se provádějí najdete tady.

Já je popravdě téměř neznám, ale zaujalo mě, že součástí meditací je i vykřičení se a také třesení. Třesení je technika, kterou jsem vám chtěla dát jako jeden z tipů, jak vytřást únavu nebo taky šok a stresující události z těla. 

A nemusíte kvůli tomu "meditovat s Oshou". :D 

Pomůžu si článkem Oshova meditace - pohybem těla k zastavení mysli

"Třas zároveň uvolňuje stres a tenzi, které jsme neměli možnost pustit v momentě, kdy vznikaly. Proto se třeba někteří savci po určitou dobu třesou poté, co prožijí stresovou situaci jako úprk před predátorem. Bohužel mezi námi lidmi se podobná praxe stále nepovažuje za zcela normální – zkuste začít třást celým tělem třeba po tom, co na vás v práci zakřičí šéf."

Už jsem párkrát takhle vytřepávala z těla, skákala a třepala z rukou i nohou některé věci a fakt to funguje. Třeba když vás rozčílí tchyně - v mém případě je to tedy tchán. ;)

Nebo když jste prožily šokovou situaci typu jako nedávno já - syn mě předjížděl na kole a já vezla na dětské sedačce na svém kole dceru. Syn mi vjel do dráhy a bylo to hooodně těsné od škaredého karambolu. Nakonec jsem to ustála jen s trochu odřeným palcem na noze, jak jsem v otevřených botách brzdila nohou a modřinou na zadku od sedátka, jak jsem seskakovala a snažila se udržet kolo, abych nepřeklopila Magdalenku.

Pak jsem úplně cítila, jak je mi až špatně z toho, co se mohlo stát, kdybych do Pavlíka fakt napálila. Použila jsem pak vytřepávání nohou, rukou a třes, abych to rozdýchala. Nooo, prvně jsem na Pavlíka i řvala, protože nedával pozor, ale vím, že šestileté dítě ještě nemá úplně vyjasněné následky možného předjetí a "nedání" přednosti. Tak jsem to pak raději vytřepala a ulevilo se mi a vím, že se mi tahle situace "nezaukládala" do těla.

Co si z dnešního dne odnést?

Jsou to tyto tři věci:

  1. Existuje mnoho meditací a vy můžete vyzkoušet a používat třeba jen jednu nebo víc. Ale vždy si je dávkujte podle svých pocitů a potřeb. Může být období, kdy si na meditaci ani nevzpomenete a pak období, kdy vám pomůžou ustát životní okolnosti. 
  2. Vyzkoušejte pro relax určitě jóga nidru. Když jste dlouhodobě unavené, může to být nejpříjemnější varianta, protože při ní nic neřešíte. Narozdíl od řízených meditací, kdy třeba meditujete "na určité téma".
  3. Třeste se - to není zase tak meditační, rozhodně tedy nemusíte kvůli tomu meditovat podle Osha. Ale využijte tuto jednoduchou techniku na vytřesení stresu a můžete ji vyzkoušet i na tu únavu. Představujte si, že vytřepáváte únavu z těla a pak mi dejte vědět, jestli to zrovna u vás funguje. U mě ano.

 

Rozcestník celého programu najdete tady.