NAKOPNĚTE SVOJI ENERGII S LASKAVOSTÍ K TĚLU A DUŠI

40. den - dřep a vis

Šestý týden a spolu s ním i celý program už téměř končí. Zítra nás čeká rozloučení a nám pro dnešek zbývá poslední den věnovaný pohybu.

  • V předchozích kolech programu jsem dřep a vis zařadila už do dne číslo 13 a teď jsem zvažovala, kdy na něj bude vhodný čas teď. A i když považuji dřep a hlavně vis za nejdůležitější součást svého řekněme pohybového režimu, nakonec dostávají prostor až předposlední den. Prostě pro to, že se v návaznosti na jiná témata nevešly (ani do týdnu věnovanému pohybu). Ne proto, že bych je považovala za méně důležité. Ba právě možná naopak.

Dnešní video

Je krátké - trvá totiž jen lehce přes 3 minuty. Doporučuji shlédnout, protože tam ukazuji, jak mají dřep a vis vypadat. Video jsem točila opět na podzim 2020 v době, kdy jsem byla v začátcích těhotenství. ;) Ukazuji v něm dřep a vis a jediná informace, která se tam liší, je ta, že už máme hrazdu i doma.

O tom, proč jsou oba druhy "pohybu" tak super, se ve velké krátkosti dozvíte na videu a pak dále v textu. Proto dnes doporučuji shlédnout video i se začíst do textu.

Vyzkoušejte dřep a vis a zařaďte je do svého života (nebo aspoň jeden z nich) - úkol č. 40

Jestli je něco, na čem "ujíždím" já, tak to není otužování a vystavování chladu, ale vis. Prostě se vyvěšuji všude, kde to jde. :) Na venkovních sušácích na prádlo, prolízačkách na dětském hřišti nebo na stromě. Ne na každém stromě to jde, ale s radostí jsem konstatovala, že na menších stromech u nás před domem v Praze se už vyvěsit taky můžu. Na jaře 2020 to ještě nešlo, byly moc slabé, ale o pár měsíců později už to jde.

Dlouho jsem dumala, jestli si kvůli visení pořídit hrazdu do bytu, protože by to znamenalo ji navrtat do stropu. Ale nakonec jsem si ji přála od Ježíška a na Vánoce 2020 ji opravdu dostala. Jenže to už jsem byla těhotná, takže jsem se párkrát na ní vyvěsila, ale teď ji už téměř nepoužívám. Jen si občas dávám stoličku pod nohy a s oporou nohou se na hrazdě trochu "kroutím" a protahuji. Už se moc těším, až začnu zase viset a vlastně i dřepět pravidelně. ;)

Dřep mám taky ráda a zařazuji ho docela často, ale vis je to, co mi opravdu ulevilo od bolestí zad spolu s tím, že jsem si v průběhu roku 2020 nechala od Zbyňka Popelky srovnat za pomocí Dornovy metody, co se dalo. ;)

Vyzkoušejte dřep a vis taky a uvidíte, co z toho bude pro vás.

  • Pozor- u visu se nenechte odradit od toho, že na začátku je dost nepříjemný a svaly a ruce na visení rozhodně zvyklé nejsou.
  • Pokud u dřepu napoprvé nedošlápnete oběma nohama na zem (včetně pat), zkuste dřep nejprve s podloženými patami (třeba balíkem novin nebo polštářky). 

PROČ PRÁVĚ DŘEP A VIS?

  • Ulevují od bolestí zad
  • Aktivují správné pohybové i dýchací procesy v těle
  • Krajní polohy (skrčení a protažení), které pomáhají jako protipól při stálém sezení

Díky semináři Vědomý pohyb, který jsem tu několikrát zmiňovala, jsem se začala mnohem víc věnovat svému tělu. Respektive jeho kondici. Ne nezačala jsem víc cvičit, víc běhat a víc sportovat, ale pracuji s ním krůček po krůčku, tak jak jsem vám tu postupně nastínila a posdílela. Vědomý pohyb a chůze, vystavování se chladu, ale třeba i dřep a vis, čchi-kung a jóga.

Jednoduché a poměrně rychlé "techniky" jsou to, co se sčítá právě v té celkové kondici. Často jsou to minutové věci, ne tréninky a sportování v rozsahu hodin. Proto si myslím, že každý z nás může tyhle drobné věci zařadit do svého života. Ženy i muži.

Když jsem začala dřepět a na jaře 2020 ještě navíc i viset téměř každý den, zjistila jsem, jak se mi neskutečně ulevilo. Nebo spíš mým zádům. A od té doby právě vis a dřep velmi doporučuji jako jednoduchou součást naší dobré kondice. Obzvlášť pro ty, kteří hodně v práci i případně doma sedí.

Dřep

Dřep, o kterém tu mluvím, není o dřepování, ale o tom, že se uvelebíte ve dřepu a třeba si v něm čistíte zuby nebo oloupete brambory. Při tomhle dřepu máte poměrně dost roztažené nohy a stojíte na celých chodidlách. Pokud to ze začátku nejde, tak si pod paty můžete dát třeba polštářek nebo balík papírů a novin.

Dřep je jednoduchý pohyb a zároveň účinná možnost, jak si zlepšit dýchání, ale i třeba si ulevit od bolesti zad a zrelaxovat pánevní dnoDřep je současně jedním z nejpřirozenějších "postojů" ke kvalitnímu vyprázdnění. On ten turecký záchod v Asii měl taky svůj důvod :-)

  • Dneska je moderní používat třeba takovou stoličku k záchodu neboli štokrle. Já to řeším stupínkem z Ikey, abych měla nohy výš a trošku se přiblížila k tomu dřepu. Co už jiného než dobré vyprazdňování by vás mohlo namotivovat k tomu dřepět každý den? :-D

Dřep je prostě nesmírně důležitý. Ale ani vis není vůbec od věci. Shrnutí všech podstatných informací o dřepu a visu najdete tady:

Vis

Je zajímavé, že největší sílu vnímám právě ve visu, který jsem na začátku nesnášela a vydržela jsem viset maximálně 5 sekund. Teď už vydržím klidně v kuse i 20 sekund nebo víc a ještě u toho zvedám nohy a trochu se i přitahuji směrem nahoru, takže je z toho nejen vyvěšení, ale i lehký trénink. 

Asi nejlepší pro představení visu je další článek Bolí vás záda? Víme jak na to. Vis na hrazdě. Bud z něj citovat:

Při tomto cvičení na hrazdě dochází k protažení a uvolnění svalů šíje, celého krku a ramen. Když se rozhodnete, že budete pravidelně viset na hrazdě, vaše tělo si zvykne a bude to pro něj přirozené Pokud nebudete viset, tato schopnost se pro tělo pomalu vytratí. Pokud budete celý den sedět, tělo si zvykne na sezení a ochabne. Přicházíte o přirozenou sílu a to je veliká škoda.

  • Při visu na hrazdě se držíte hrazdy. Nohy a celé tělo uvolněte. Nohy máte volně směrem dolů. Je potřeba rozhýbat spodní část těla, ale zároveň mít zbytek těla uplně uvolněný, aby se nám uvolnila každá ploténka na páteři a ulevilo se od bolesti zádům. Doporučujeme ve visu při uvolněném těle hýbat nohama do stran, kroužit  a rotovat tělem o 90 stupnů. Snažte se procítit ten tah v zádech.
  • Čím víc se uvolníte, tím více budete citít tah v zádech a v tomto bodě byste se měli udržet co nejdéle. Na posilovací hrazdě byste měli cítit tah v zádech, který by s kmitáním nohou měl pomalu ustupovat.

Pro začátek se zavěšujte na hrazdě třeba jen 10-20 vteřin a postupem času to zvyšte na 1 minutu a opakujte několikrát denně. Opravdu to funguje.

Vyzkoušejte dřep a vis a rozhodněte se, zda je něco z toho pro vás

Je zajímavé, jak moje děti následují to, co u mě vidí. Takže běžně dřepí (po moravsku čupí) a teď je pro ně i přirozené se také vyvěsit. Třeba na dětském hřišti, případně chce syn i vysadit na strom. Mám z toho radost, protože stejně jako lezení po stromech, kterého se mi v dětství nedostávalo a současné nejmladší generaci se dostává snad ještě míň, právě dřepení a visení dokáže vykompenzovat dlouhé sezení (nejen u počítače, ale i u knížky, na gauči u televizi nebo s mobilem v ruce).

Doporučuji opravdu vyzkoušet a rozhodnout se, zda je to i vaše cesta. ;)

Pokud by předchozí informace a články nestačily, můžete se začíst do dalších. Doporučuji v tomto pořadí:

  1. Dřepíš, visíš, rozepínáš podprsenku? (rozhovor odborníka na přirozený pohyb Petra Růžičky a Terezy Kramerové)
  2. Židle chudého muže (1. ze série článků o dřepu, od Petra Růžičky)
  3. Dřep má mnoho podob (2. ze série článků o dřepu, od Petra Růžičky) 
  4. Dřep pravdy (3. ze série článků o dřepu, od Petra Růžičky)

 

Rozcestník celého programu najdete tady.