Energetická zátěž aneb DOJO není jojo

Proč se cítím tak unavená? Dumám už pár dní. Jo, v noci kojím a vstávám k dětem, ale stejně… Až dnes mi to došlo. Začíná působit energie období DOJO. Období, které nejvíc zatěžuje mé “nejslabší” orgány – slezinu a slinivku. A já navíc zase pozapomněla na svůj vyzkoušený všelék, necvičím a  trošku “prasím” v jídle…

Nedivte se, může za to DOJO

Máte to teď podobně jako já a myslíte si, že je to jarní únava? Možná je pravda někde trošku jinde.

Dojo je podle tradiční čínské medicíny považované za přechod mezi ročními obdobími. Je to období elementu Země a tudíž nejvíc ovlivňuje naše zažívání, chutě na sladké a životní energii.

Orgány jako je slezina, slinivka a žaludek prostě v tu dobu nejsou v kondici a když jim přitopíme pod kotlem špatnou stravou, tak o to hůř. Měli bychom jíst kvalitně a střídmě.

Co znamená kvalitně a střídmě?

Jíst základní a kvalitní potraviny (to je překvapení, co? :-) ) a tzv. do polosyta. Také víc používejte tepelné úpravy. V teplých dnech samozřejmě nemusíte vše dlouze péct a vařit, ale vyzkoušejte přípravu v páře nebo blanšírování (krátké ponoření, například zeleniny, do horké vody).

O blanšírování zeleniny najdete vše v článku Kuchařky pro dceru.

Mezi potraviny, které jsou vhodné, patří všechny potraviny s energií elementu Země. Například:

V létě si užijte energeticky chladivé banány, meloun a české okurky, v chladném období zase sáhněte po skořici a fenyklu. Když si dáte v zimě banány rozmačkané a opečené na másle se skořicí a rozinkami, tak svoji slezinu skutečně potěšíte. To samé platí například pro podobně připravené hrušky.

Čeho se vyvarovat?

  1. Výhybejte se mraženým potravinám, ledu a zmrzlině.
  2. Snižte spotřebu cukru. Odpusťte si pečivo a buchty. Pokud máte chuť na “sladkosti”, tak zařaďte do jídelníčku mnohem víc ovoce – v létě čerstvé, v jiných ročních obdobích sušené.
  3. Pijte vlažné nebo teplé nápoje a vodu pokojové teploty.

Rozdíl je samozřejmě mezi obdobím dojo v zimě a v létě. Platí pravidlo, nejen pro dojo:

V chladných měsících pijte teplé až horké nápoje a převařenou vodu (pozor horká voda z kohoutku není považována za pitnou!).

V teplejším období popíjejte vlažné nápoje a jezte mnohem víc čerstvého ovoce a zeleniny.

Kdy “dojo” vlastně je?

  • 25.4. – 16.5. (před létem)
  • 27.7. – 17.8. (před podzimem = babí léto)
  • 28.10. – 15.11. (před zimou)
  • 27.1. – 13.2. (před jarem)

Proč se řídit nějakým “dojo”?

Tradiční čínská medicína i pozorování našich předků mají v lecčems pravdu. Zatímco naše oficiální roční období se řídí rovnodenností a slunovratem, příroda se chová trošku jinak.

  • V dubnu panuje aprílové počasí, které často kombinuje jaro, léto a někdy i zimu dohromady.
  • V srpnu už je babí léto a začíná vonět podzim.
  • V listopadu k nám přijíždí svatý Martin na bílém koni, občas i s první sněhovou nadílkou a ne až 21.12. Naopak, někdy už v únoru vnímáme první příznaky jara a v přírodě začínají rašit první zelené výhonky.

Takže, i když se vám nechce se řídit podle čínské medicíny, můžete se řídit podle přírody a ta nám říká:

Vnímejte, co se děje kolem vás i ve vás a podle toho jezte a odpočívejte.

Pokud se chcete s těmito “rytmy” seznámit víc a pochopit stravu naší rovnoběžky inspirovanou tradiční čínskou medicínou i znalostmi našich předků, pořiďte si e-knihu:

>> 21 příběhů českých superpotravin <<<

Dozvíte se v ní nejen o stravě podle ročních období, ale i vše o českých potravinách, které by se mohly honosit přízviskem superpotraviny. Jen my máme někdy pocit, že superpotraviny jsou ty z ciziny.

Pěkné čtení, V.

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *