Jedno dítě nejí ovoce a zeleninu, druhé snídá rajčata a uzené

“Připadala jsem si jako skvělá matka. Moje dcera jedla od malička všechno a já si myslela, že je to moje zásluha. Jenže pak se mi narodil syn, který odmítal jíst ovoce, zeleninu, maso. Vlastně nejedl téměř nic. Maximálně sladkosti a když už tak čistou rýži nebo těstoviny. Představa skvělé matky, díky které starší dítě parádně jí, vzala za své.

Nepomáhalo ho nechat vyhladovět, nutit, prosit téměř na kolenou, uplácet dobrotami… prostě nic. Bohužel nezačal jíst dobře ani jako starší a až zdravotní problémy mu teď ukazují, že takhle asi ne.”

Takovou historku jsem v květnu 2019 zaslechla od jedné posluchačky přednášky “Jak naučit děti jíst zeleninu“. I když to paní a jejímu synovi nepřeju, byl pro mě jejich příběh léčivý. Ano, sice jsem na té přednášce byla jako lektorka a měla být za odbornou kapacitu, jenže… s podobnou situací se setkávám i u sebe doma.  Před posluchačky jsem proto přistoupila s pokorou a vyprávěním, jak jí moje děti, a byla ráda za vzájemné sdílení.

Můj syn nejí ovoce a zeleninu

Tedy nejí syrové ovoce a zeleninu. Zvládne totiž ovocnou přesnídávku v tzv. kapsičce a rozmixovanou zeleninu v polévce (nahladko, bez kousků!). Maso jí jen v podobě masových kuliček a játrových knedlíčků ve vývaru. Obojí jí zhruba rok, předtím ani ránu. Když od nás nějaké “normální” maso ochutná, komentuje to slovy “blé” a “fuj”.

Kromě kojení vyrostl hlavně na ovesných kaších, jogurtech (jen kakaových!), suché rýži a těstovinách. Postupně se nám společně, a naštěstí, daří zařazovat mu některé další potraviny do jídelníčku. Třeba brambory, které krájíme na malé kostky a pražíme na pánvi. Říkáme tomu “brambory jako oříšky”. Oříšky má totiž rád.

A to jsem ho kojila do 15 měsíců (pak se sám odstavil), měl jen domácí příkrmy a s manželem jíme prakticky vše. Zeleninu a ovoce samozřejmě taky.

Dlouho jsem tím trpěla. “Já, výživářka, jsem svého dnes téměř pětiletého syna nenaučila jíst všechno a ještě ke všemu miluje bonbony, sladkosti a čokoládu. Asi jsem jako matka totálně selhala. Možná jsem jen málo přísná a důsledná.”

Hmm… když ale dcera, plně kojená, začala od svého půl roku přirozeně jíst ovoce a zeleninu (v kouscích a ne mixovaných příkrmech) a po sacharidových jídlech, ani sladkostech, se v roce a půl neutluče, začala jsem zjišťovat, že to asi nebude mnou. Podobně jako paní z příběhu na začátku.

Dcera snídá okurky a rajčata

K našemu překvapení teda spíš nesnídá, než snídá. A pokud snídá, jí nejraději zeleninu anebo šunku a sýr. Bez chleba. Z chleba raději slízne máslo a místo suché rýže se natáhne po mase….. Ve 14 měsících se nám vrhala po domácím uzeném. Syn je v pěti letech ještě ani neochutnal.

Ufff, tak kde je chyba? Nikde. Jen je každé dítě jiné, každé má svoje chuťové preference a nám nezbývá než je jen v rámci možnosti korigovat, nabízet zdravější varianty a sám neprasit v jídle. A navíc… každý z nás může být jiný metabolický typ (sacharidový, bílkovinný nebo smíšený).

Pokud ale někdo chce slyšet přece jen některé rady, které zazněly na přednášce “Jak naučit děti (a sám sebe! – dodávám) jíst zeleninu“, tak jsem je tu pro vás připravila. Jsou to rady od mojí spolupracující kolegyně a kamarádky Ivy Jančíkové, majitelky firmy Česká selka, a organizátorky bedýnkování. Iva totiž byla původně lektorkou téhle květnové přednášky, ale z rodinných důvodů mě poprosila, abych ji odpřednášela já.

Inspirace od České selky:

  1. Na talíř si nakrájejte pro uzobávání něčeho dobrého např. kedlubnu, papriku, okurku, rajče a dopřejte si čerstvé zeleninové mlsy právě i mezi jídly. Postupně se (možná – dodávám já :-) ) přidají i děti.
  2. Když připravujete polévku, snězte jednu čerstvou karotku či jinou zeleninu, kterou byste jinak dali do polévky. (Jedno z nejlepších doporučení z mého pohledu. Dělám to taky tak.)
  3. Běžné přílohy obohaťte o další zeleninu: do brambor, rýže či těstovin přimíchejte na drobno nakrájenou zeleninu (mrkev, hrášek, cuketu, patizon). Přílohovou zeleninu lehce poduste nebo orestujte, aby měla podobnou konzistenci jako přílohový základ a dobře se v něm schovala. (Taky super doporučení.)
  4. Kromě přílohy si připravte i restovanou zeleninu s čerstvými bylinkami – fazolky, lusky, kukuřici, cuketu, rajčata nebo jednoduše použijte pro zpestření jídla směs zeleniny, kterou máte po ruce. Dochuťte tymiánem, yzopem, koriandrem…
  5. Do bramborové kaše přimíchejte topinambury, batáty, celer, fenykl, cuketu nebo mix zeleniny, která se připraví stejně jako brambory. Poměr brambor a jiné zeleniny 1:1 je tak akorát. (Tohle je výborný nápad. Sama vyzkouším.)
  6. Dbejte na to, abyste si dopřáli k hlavnímu jídlu i čerstvou zeleninu – ideálně si naplánujte hlavní jídlo tak, abyste měli zeleninu jak vařenou, tak sterilovanou i čerstvou. Pokud vás tlačí čas nebo nemáte na složitá jídla náladu, pak postačí nakrájet např. rajče, okurku k hlavnímu jídlu.
  7. Jíme i očima, dbejte na to, aby se vám na první pohled jídlo líbilo, budete ho jíst s větší chutí. (Souhlasím. Funguje u dospěláků a některých dětí. U našeho Pavlíka ne. Někdy s prominutím u něj platí – čím vyblitější a jednobarevné, tím lepší. :-) )
  8. Přijďte na chuť zeleninovým polévkám. Vývary či krémové polévky zasytí a dodají potřebné živiny. Používejte libeček, petrželku, celerovou nať pro zvýraznění jejich chutí. Vyvarujte se chemickým ochucovadlům, které potlačují přirozenou chuť a navozují závislost.
  9. Naučte se díky bedýnkování zpracovávat natě, poznejte jejich možnosti využití s našimi tipy na vaření a minimalizujte odpad z vaření.
  10. Když si připravujete ke svačině, snídani nebo večeři chléb s pomazánkou, tak nezapomeňte přimíchat čerstvé bylinky, natě, pesto, cibuli nebo zeleninu. Vzpomeňte na to, že úprav zeleniny je mnoho, můžete ji krájet a strouhat tak, aby doplnila chuť pomazánky k vaší spokojenosti.

Pojďte bedýnkovat spolu s Českou selkou

Pokud řešíte, jak vlastně získat kvalitní a zdravou zeleninu a ovoce z ekologických zdrojů a nemáte možnost si třeba letní a podzimní “vypěstky” našich zahrad a polí dovézt z chalupy nebo od rodičů, využijte tzv. bedýnkování od Ivy Jančíkové.

Jedná se o systém, kdy si pravidelně pochutnáte na čerstvé zelenině a ovoci od českých farmářů. Bedýnky jsou složené ze sezónní sklizně a dostává se do nich pestrá škála zeleniny a ovoce.

Probíhá pravidelně 1x za týden nebo 1x za 14 dní. Nejoblíbenější jsou bedýnky 1x za 14 dní a bedýnkuje se i v zimě s výpěstky z podzimu, občas i medem nebo třeba ořechy. Víc najdete na www.ceskaselka.cz.

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti celostního pohledu na výživu a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence a harmonického života. Učím nás všechny, jak se nepo ze života ani z jídla :-)

Nejen proto, že žiju s diagnózou ulcerózní kolitidy, chronického zánětu střev. Víc o mně si přečtěte zde>>

Jsem autorkou dvou elektronických knih a videokurzu:

- 10 klíčů k tajemství potravin>>

- 21 příběhů českých superpotravin>>

- Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.