Všelék od dob našich prababiček (včetně videonávodu)

Jezte vývar, jezte vývar, jezte vývar. Už si přijdu jako kolovrátek. Jenže jsem teď měla na telefonu a na konzultacích několik kamarádek. Těhotné, kojící nebo s různými zdravotními obtížemi. Všem jsem řekla to samé.

Uvař si masokostní vývar, snídej ho a používej jako základ do polévek a omáček. Bude ti líp, nebudou tě honit chutě na sladké a vyvaruješ se nejen “bílého sexu”.

Polévka je grunt. To víme všichni!

Ale proč toho vlastně nevyužíváme? Už naše pra-pra-prababičky věděly, že masokostní vývar je všelék.

Funguje:

  • Jako skvělý dobíječ energie a síly nejen po porodu. V případě porodu je ideální vývar ze slepice.
  • Jako nejlepší zdroj bílkovin. Bílkoviny z masového vývaru strávíme mnohem lépe než z jinak upravovaného masa, mléčných výrobků a luštěnin.
  • Jako minerální potravní doplněk.
  • Na “opičku” (ne, tu ze zoo :-) ), na únavu i jako rekonvalescence po nemoci.

Vývary zachraňují

Například i dobrý jídelníček mého syna (respektive obsah bílkovin v jeho stravě), který odmítá jíst maso, sýry, luštěniny i šunku. Třeba zachrání i ten váš.

Škoda, že se stále v našich nemocnicích a porodnicích nepřišlo na tuhle jednoduchou pravdu a nepodávají se tam vývary jako ozdravný postup :-(

“Pod naším kotlem” nezatopí ani káva

Po ránu potřebujeme svému tělu takzvaně zatopit pod kotlem. Nepomáhá ani káva, natož oblíbený a doporučovaný jogurt jako zdravá snídaně. O prasárně jménem “studený jogurt k snídani” vám ještě brzy napíšu víc.

Příjemně slaný vývar ale můžete jíst nejen k obědu, ale i ke snídani:

  • buď v podobě klasické polévky,
  • nebo jen čistý vývar namísto “kafe”, horké vody nebo čaje.

Teprve pak, třeba až za půl hodiny nebo hodinu, snězte svoji klasickou snídani. I když se hned po vývaru přimlouvám za snídani typu: obilné kaše nebo vajíčka na tisíc způsobů. Případně za kvalitní kvasový chléb s dobrým sýrem nebo 90% masovou šunkou.

Vývar jako ideální začátek snídaně

Já vím, pro někoho to může být neskutečně odporná představa snídat polévku, ale když vám řeknu, že:

  • vás rychle zbaví chutí na sladké,
  • dodá nejen těhotným a kojícím kvalitní bílkoviny a také energii,
  • vás zahřeje a povzbudí na podstatnou část dne,
  • pomáhá lidem nemocným, s cukrovkou i střevními záněty.

Tak už to nezní tak divně.

Prostě si udělejte masokostní vývar

Slijte ho přes sítko a čistý uložte do lednice. Pak ho odebírejte na snídani i jako základ polévek a omáček k obědu. Já nejčastěji vařím vývar z hovězí oháňky a morkové kosti nebo třeba hovězího hrudí. Vařím si klidně 3 litry a čistý vývar uložím na 3-4 dny do lednice, odkud ho postupně odebírám k snídani nebo k obědu. Občas i k večeři.

V návodném videu objevíte informace, jak takový vývar uvařit, jíst a také již zmíněné proč ho vařit:

  • Pod video nebo sem do komentářů mi pak napište, co říkáte na vývarovou snídani a zda jste to už někdy vyzkoušeli.
  • Sdílejte, ať se šíří tenhle jednoduchý návod na všelék dál.

Zeleninový vývar jako možnost číslo dvě

V létě se vám asi nebude chtít vařit vývar 4-6 hodin. Proto můžete jíst a snídat namísto masokostních vývarů zeleninové.  Recept na zeleninový vývar si stáhněte v pdf tady. Tento recept byl uveřejněný v časopise Blesk zdraví.

  • V písemné podobě najdete recept na vývar a mnoho parádních receptů a rad, jak podpořit svoje zdraví za pomoci jídla v knize Příběhy českých superpotravin, která vyjde na konci listopadu 2019. Protože vývar je možná naše nejdůležitější “superpotravina” nebo spíš superjídlo. ;-)
Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti celostního pohledu na výživu a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence a harmonického života. Učím nás všechny, jak se nepo ze života ani z jídla :-)

Nejen proto, že žiju s diagnózou ulcerózní kolitidy, chronického zánětu střev. Víc o mně si přečtěte zde>>

Jsem autorkou dvou elektronických knih a videokurzu:

- 10 klíčů k tajemství potravin>>

- 21 příběhů českých superpotravin>>

- Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>>

Komentáře
  1. Saša napsal:

    Veru, vývary u nás také jedou a hodně. Jíš polévku tedy úplně samotnou bez zeleniny – tzn. je tam vyvařená a pak jíš jen vodu? Já ji vařím také se zeleninou, tu pak vyhodím a na kousky hodím novou.
    Někdy taky udělám vývar třeba na týden a pak každý den tam jen hodím čerstvou zeleninu a pokaždé je polévka jiná a velmi chutná a výživná.
    Prosím tě, jak se díváš na ohřívání ? Osobně vývar klidně ohřeju, polévka je podle mě hodnotná i když je v tom zelenina na kousky…čistě zeleninovou bez vývaru nerada ohřívám, už tam vidím ten okyselovací efekt…Super ty vývary, přímo je zbožnuju, zítra udělám hovězí! k snídani jsem ještě nezkusila, ale možná zkusím:-)

    • Ano, k snídani piju “vývarovou vodu”. K obědům už si zavařuji třeba nudle nebo čerstvou zeleninu. Ohřívám na plotýnce, nikoliv v mikrovlnce a nebojím se ohřívání, ale jen čistého vývaru do doby max. 5 dní od uvaření. Když ale nechávám v jakémkoliv vývaru nebo polévce zeleninu, tak max. 2 dny. A dobrou chuť k snídani ;-)

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.