Jedno jablko denně rovná se půl zdraví

Jablka jsou tu snad od pradávna. Vždyť na obrázcích spojených s prvotním hříchem lidstva trhají Adam s Evou ze stromu poznání právě jablko. Alespoň tak se první lidský hřích tradičně vykresluje, i když bible neupřesňuje konkrétní plod a strom.

Tak či tak je jisté, že lidé jablka znají tisíce let. Cíleně se pěstovala už pár stovek let před Kristem a staří Římané uměli jabloně dokonce i roubovat. V českých zemích se jabloně pěstují minimálně od 9. století a ve století devatenáctém dokonce existovala pomologická společnost, která začala registrovat jednotlivé odrůdy.

Dnes existuje mnoho spolků, které se věnují pěstování ovoce u nás, primárně hlavně jablek. Jedním z nich je Ovocnářská unie Moravy a Slezska z.s., která mě přivedla na myšlenku věnovat tématu jablek alespoň článek, když už se jablka nedostala do knížky Příběhy českých superpotravin jako jedna z našich superpotravin.

Ano, já vím, že:

  • jsou jablka našim nejvíc pěstovaným druhem ovoce u nás – podle údajů od Ovocnářské unie Moravy a Slezska se u nás ročně vypěstuje až 140 000 tun a až 70 % z nich se pěstuje tzv. integrovaným systémem pěstování ovoce (najdete je pod ochrannou známkou SISPO) a díky tomu se většina z nich může použít i pro dětskou výživu
  • se říká, že jedno jablko denně a nemusí k vám lékař

Přesto se jablka do knížky nevešly a ze zástupců růžovitých v knize naleznete hrušky. Proto bych to chtěla trochu napravit a něco víc vám o jablkách a zdraví prospěšných účincích povědět aspoň dál v článku.

Nejen první hřích

Jablka nejsou jen symbolem hříchu Adama a Evy, jsou také symbolem královské moci nebo naopak “jablkem sváru”, které vedlo k Trojské válce a pozdějšímu pádu Tróje. Jablka nám dodávají vnitřní sílu, sladkou chuť i příchuť kyselosti, po které se někdy může křivit tvář. Ale i to patří k životu.

Z výživového pohledu jsou ideální svačinou. Obsahují hodně vody (až 85 % jablka tvoří voda), rozpustnou vlákninu pektin a taky docela dost vitamínu C. Navíc mají nízký glykemický index, to je důležité kvůli vyrovnané hladině cukru v krvi. Pokud si ji budete udržovat “stabilní”, nebude vás honit žravá. :)

Díky vysokému obsahu polyfenolů (antioxidantů) jsou považované za potravinu snižující riziko vzniku nádorů nebo výskytu nemocí jako je Parkinsonova nebo Alzheimerova choroba.

Pektin zároveň slouží jako prebiotikum (potrava pro přátelské střevní bakterie) a v kombinaci s vysokým obsahem antioxidantů je skvělým pomocníkem při boji s vysokým krevním tlakem.

Jablka jsou skvělé na podporu zdraví. Podílí se na udržování stabilní hladiny krevního cukru, tlaku i hladiny cholesterolu.

Kdybychom to shrnuli v pár bodech, tak jablka pomáhají:

  • díky obsahu rozpustné vlákniny pektinu, vitamínu C a dalších látek snižovat krevní tlak, hladinu cholesterolu a krevních tuků
  • díky obsahu vitamínu C a antioxidantů posilují imunitní systém, srdce a krevní oběh
  • díky vysokému obsahu vody, vlákniny a nízké hodnotě glykemického indexu pomáhají stabilizovat hladinu cukru v krvi
  • čistí střeva a v podobě pyré dokáží dodat dostatek živin a přitom být šetrné na střeva

Zajímá vás, jak je to s českými jablky a chemickými postřiky používanými při jejich pěstování? Krátký rozhovor na tohle téma najdete tady.

Chcete se dozvědět víc o zdraví prospěšných účincích dalších českých a slovenských superpotravin?

Na 248 stranách jedinečné knížky Příběhy českých superpotravin se dozvíte odpovědi i zajímavosti o potravinách, které jsme schopni si tady vypěstovat, koupit si je od našich zemědělců nebo jednoduše v supermarketu. A navíc si z více než 50 receptů uvaříte z našich superpotravin parádní jídla.

Jedinečnou knihu Příběhy českých superpotravin si pořiďte právě teď a tady.

Veronika Hanzlíková
Učím, jak se "nepo" ze života ani z jídla. Nejen proto, že žiju s diagnózou ulcerózní kolitidy, chronického zánětu střev provázeného často urputnými průjmy, ale taky proto, že jsem si v životě zažila už mnoho bolesti a už mě máloco rozhodí. :)

Díky tragické ztrátě prvního životního partnera, několika nepodařeným těhotenstvím a dalším problémům jsem začala makat na svojí mysli, emocích a také stravě. Nazývám to Vědomou a také laskavou výživou pro harmonii těla a duše - je to o laskavém a vědomém přístupu nejen ke stravování, ale také sám k sobě, svému tělu a duši. Víc o mně si přečtěte zde>>

Jsem autorkou tištěných a elektronických knih a videokurzu:

- 10 klíčů k tajemství potravin (elektronická)>>

- Příběhy českých superpotravin (tištěná)>>

- Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.