Mrkev nebo mrkvička?

Potká medvěd zajíce: “Poslyš, zajíci, jak to děláš, že máš děti? Zajíc mu říká: “Papáš mrkev?” “Ne, nepapám.” “To musíš.”

Za týden: “Zajíci, jím mrkvičku a furt nic.” “Strouhanou mrkvičku? Ne? To musíš!”

Za čtrnáct dní: “Zajíci, já jím strouhanou mrkvičku a furt nic.” “A jíš mrkvičku s křenem?” “Ne.” “To musíš!”

Za měsíc: “Hele zajíci, už mě to štve. Jím strouhanou mrkvičku s křenem a děti furt nemám.” Zajíc se zamyslí a řekne: “A souložíš?” A medvěd: “Ne.” “To musíš.”

Znáte tenhle vtip? Když jsem hledala nějaký vtip o mrkvi, myslela jsem, že najdu vtip z dětství, jak zajíc chodil do obchodu a stále se ptal po mrkvičce… Našla jsem však tenhle :-)

Kromě potřebných “úkonů”, které jsou nutné k tomu mít děti, však může i mrkev sehrát svoji roli v rodičovství. Jak? Pojďte se začíst do jejích vzkazu aneb…

Když mrkvička mluví

Mrkev je velmi prospěšná zelenina. Dovolím si říct, že rozhodně patří mezi české superpotraviny. Plánuji si s ní víc “popovídat” ve 2. díle českých superpotravin.

Zatím jsem ji pro vás vyzpovídala alespoň do článku :-)

Pověděla mi tyhle informace:

Podporuji první a druhou čakru. Obě souvisí s pohlavními orgány a vaší životní energií. Ne nadarmo se nazývám kořenovou zeleninu. Podporuji “základy” a “kořeny”.

Dokážu vás spojit s naší zemí a dokonce i předky. Měli byste je mít v úctě, jsou vašimi kořeny a základem života. Bez nich byste tu nebyli.

Jsem také skvělou zásobárnou prekurzoru (“předvitamínu”) vitamínu A – obsahuji mnoho betakarotenu a karotenoidů. Díky tomu pomáhám chránit vaše oči.

Nedokážu sice napravit zrakové vady, ale spolu s vitamínem C, E, luteinem a zinkem umím pomoci při šerosleposti a uplatňuji se i u snižování rizika šedého zákalu a makulární degenerace.

Co na to věda?

Západní věda ví, že díky dobrému složení (dostatek vitamínů, minerálních látek a obecně antioxidantů) dokáže mrkev zmírňovat zánětlivé procesy, upravovat hladinu hormonů a činnost jater.

Syrová mrkev je navíc bohatá na vlákninu, která pomáhá tělu lépe se zbavovat toxinů. Mrkvová šťáva se uplatňuje v detoxikačních kůrách a navíc je spolu s ostatní zeleninou považována za zásadotvornou.

Vařená se používá jako šetřící jídlo při průjmech a zažívacích obtížích. Spolu s tukem pak tepelně upravená uvolní pro naše těla mnohem víc betakarotenu, potažmo vitamínu A, než ta syrová. Betakaroten je navíc důležitou složkou, která sehrává roli i ve zdravém opalování.

Tak co, ještě váháte ji častěji zařazovat do jídelníčku? Napište do komentářů, jestli mrkvičku papáte ;-) a pořidťe se superpotravinou e-knihu, kde se dozvíte o českých superpotravinách mnoho zajímavostí a podrobností:

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *