Tajemství jogurtů (nejen nízkotučných)

Vedle počítače se mi již několik týdnů povaluje kelímek od jogurtu, který má na obale tvrzení “méně tuku, více bílkovin” a “lahodně dobrý”. V kelímku navíc skladuji ještě i kousek obalu od Gizycko roláda, což je jakýsi rádoby sýr. Důvod? Tyhle dva výrobky mě tak překvapily, že jsem si nechala jejich obaly pro případ, že bych o tom chtěla napsat článek. A ten čas právě nastal.

Ach, ty slevové akce

Nejprve se sluší vysvětlit, kde jsem k těmto obalům přišla. Jím totiž minimální množství mléčných potravin. A pokud už si jednou za čas nějaký mléčný výrobek dám, jsou to kvalitní sýry nebo smetanové jogurty. O tom, proč nejím mléčné výrobky, napíšu v budoucnu, ale jednoduše – nedělají mi příliš dobře a tak se jim snažím vyhýbat. Nicméně tyto dva výrobky jsem ochutnala a jogurt jsem dokonce snědla celý. Ale ani na jednom jsem si vůbec nepochutnala.

DSC_0855Tyto dva výrobky bych si sama nikdy nekoupila. “Naštěstí” mi ale některé zkušenosti zprostředkovávají rodiče mého muže. S veškerou úctou k nim totiž musím konstatovat, že právě oni patří mezi tu část populace, která se o složení potravin příliš nezajímá a pro něž je nejdůležitější cena potravin. Samozřejmě nizká cena a nejlépe ve slevě.

A tak jsem jednoho dne při návštěvě u nich, nic netušíc, dostala chuť na jogurt. A ten samý víkend i na kousek sýra. Ovšem nestačila jsem se divit. Když jsem se pak ptala, zda to jí běžně a chutná jim to, tak mi bylo řečeno, že se nezajímali, jak kvalitní jogurt a sýr to je. Prostě to bylo zrovna v akci. Trošku smutné, ale pro mnoho lidí naprosto běžné.

Jogurt náhražka jogurtu a “sýr” tvářící se sýrově

Bohužel u nízkotučných jogurtů (ať kvalita je sebelepší) platí, že chuť, kterou přináší tuk (v případě jogurtu je to právě tučná smetana), je mizerná. A sýr tvářící se jako sýr, nebyl sýr. Ano, prý byl umístěný u sýrů (což je v rámci obchodu klamání spotřebitele, protože mezi sýry nesmí být v regálech přimíchané náhražky sýrů), ale to je asi tak všechno, co měl společného se sýrem. K “úžasné” Gizycko roládě se vrátím v některém z budoucích článků.

DSC_0847U nízkotučného jogurtu (já srovnávám jogurty Florian, jejichž smetanovou verzi si ráda dám) bych uvedla, z mého pohledu, jedinou výhodu. Má opravdu méně tuku a více bílkovin než jeho smetanový protějšek, což způsobuje jeho nižší energetickou hodnotu a tudíž může být vhodnou variantou jogurtu u lidí držící nízkotučnou dietu.

Ale zároveň mají nízkotučné jogurty dvě velké ALE. První “ale” už jsem zmínila – nositelem lahodné chuti je tuk a když je něco nízkotučného, je jasné, že lahodná chuť prostě a jednoduše chybí. Druhým “ale” je, že nějakým způsobem musí být docílena podobná konzistence jako u klasického jogurtu, takže většina jogurtů obsahuje prakticky stejné množství sacharidů (díky škrobům) jako normální a smetanové jogurty.

Takže, diabetici a ostatní, co přibíráte i po podívání se na kostku cukru, pozor!

Detailní složení jogurtů

Nízkotučný jogurt Florian obsahuje mléko, ovocnou složku 18 %, mléčnou bílkovinu a živé jogurtové kultury.

Na první pohled zde není nic špatného a pro lidi potřebující jíst méně tuku to může být vhodná varianta odlehčeného jogurtu. Nicméně na druhý pohled se vyplatí se podívat, z čeho se skládá ovocná složka. Na prvním místě cukr, dále 27% maliny (pozor, je to 27 % z ovocné složky nikoliv 27 % z celého jogurtu!!!), zahušťovadla – škrob a pektin, koncentráty z červené řepy a černé mrkve, regulátor kyselosti – citronan sodný a poslední složkou je aroma (bez detailního popisku, což je bohužel v souladu se zákonem). Energetická hodnota na 100 g výrobku je 381 kJ (91 kcal). 100 výrobku obsahuje 2,3 g tuku, 13,3 g sacharidů (z toho 12,8 g cukru), bílkoviny 4,1 g. Více informací o sacharidech a cukru naleznete v novém eBooku zdarma.

Smetanový jahodový jogurt má toto složení: smetana (10 % tuku), ovocná složka 15 % (cukr, jahody 35 %, zahušťovadlo modifikovaný škrob, koncentráty z černé mrkve, červené řepy a bezinek, aroma) a jogurtové kultury. Energetická hodnota na 100 g výrobku je 600kJ (144 kcal). 100 g výrobku obsahuje 8,4 g tuku (z toho nasycené mastné kyseliny 5 g),  14,5 g sacharidů (z toho cukry 13,9 g) a 2,7 g bílkovin.

Shrnutí informací o jogurtech

Takže jak vidíte sami – rozdíl v obsahu sacharidů (potažmo cukrů) je prakticky minimální.

Hlavní rozdíl je v chuti a obsahu tuku (s tím souvisí i vyšší energetická hodnota smetanového jogurtu).A díky přidanému podílu mléčné bílkoviny v nízkotučném jogurtu má tento jogurt více bílkovin než jogurt smetanový.

Výhodou zmiňovaného nízkotučného jogurtu je vyšší obsah bílkovin. Nicméně ani tato výhoda mě nedonutí začít doporučovat konzumaci nízkotučných jogurtů (já navíc osobně se nepřikláním ani k doporučení každodenní konzumace jogurtů). Přidaná mléčná bílkoviny totiž do jogurtu přirozeně nepatří a navíc toto množství bílkoviny snadno doplníme jinou potravinou běžně obsahující dostatek bílkovin (jako je maso, tofu, luštěniny aj.).

Bonus v podobě čokoládových kuliček

DSC_0851Ještě stojí za to uvést složení jiného smetanového jogurtu cíleného na mlsouny a to je jogurt s tzv. chocoballs. Obsahuje smetanu (10 % tuku), ochucující složku (cukr, kuličky – palmový tuk, čokoládová poleva, pšeničná mouka, glukózový sirup, syrovátka, kakao a sůl), zahušťovadla – modifikovaný škrob, karubin a xanthan, regulátor kyselosti (kyselinu citronovou), karoteny, vanilkový extrakt a jogurtové kultury.

Energetická hodnota na 100 g výrobku je 620 kJ (148 kcal). 100 g výrobku obsahuje 15,5 g sacharidů (z toho 14,9 g cukrů), 2,7 g bílkovin a 8,4 g tuku.

K tomuto jogurtu již zmíním jediné. Občas jsem si ho ráda dala, protože jsem patřila mezi mlsouny. Nicméně při psaní tohoto článku a detailního rozboru složení se mi přestal tento jogurt líbit. Díky přidaným kuličkám (obsahují palmový tuk a glukózový sirup) a většímu obsahu zahušťovadel  (oproti předchozím jogurtům) mi přijde lepší si dát smetanový jogurt ovocný bez nadbytečných složek a příměsí. Protože ty stejně sníme v jiných průmyslově zpracovaných výrobcích a nemusíte si tedy jejich množství ješte ve stravě zvyšovat.

Chcete rozumět potravinám o něco více?

Proto pokud Vás zajímají základní rady, jak porozumět informacím na/o potravinách a nevíte stále, co je glukózový sirup a jiné látky, stáhněte si zdarma můj eBook 5 rad jak se vyznat v potravinách aneb jak chytře nakupovat a jíst. Dozvíte se v něm spoustu užitečných rad a tipů, co jsou základní potraviny a jak být i v této oblasti chytrý a potažmo šťastný z toho, že dobře jíte.

 

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *