Čerstvé bylinky k obědu – Velká prázdninová výzva

Včera jsem uvedla Velkou prázdninovou výzvu v tomto článku. Původně jsem si myslela, že dnešní úkol nasdílím jen na svoji soukromou Facebook stránku. Nicméně, úkol je opět zajímavý a myslím, že by i ostatní mohl trošku inspirovat. Proto jsem se rozhodla i bylinkový úkol zaznamenat zde.

Honba za pokladem dnes pokračuje tím, že si máme ochutit jídlo nějakou čerstvou bylinkou. My bydlíme v bytě, ale přesto si v květináči snažíme hýčkat bazalku a na balkoně taky pažitku. Bohužel u bazalky je to už několikátý pokus poté, co jsem si nechali přejít mrazem krásnou vzrostlou bazalku :-( Od té doby, ne a ne vypěstovat takovou, která by vydržela déle než přibližně 3 měsíce.

Jak odešel rozmarýn k někomu na návštěvu…

Z čerstvých bylinek jsme ještě mívali rozmarýn. Ten býval na chodbě (u výtahu), kde pro něj byly optimální podmínky k růstu. A jednoho dne tam najednou rozmarýn nebyl. Byl tříletý, docela hezky vzrostlý a tak se asi někomu zalíbil natolik, že si ho pozval k sobě na návštěvu a už ho zpátky k nám nepustil. Asi ho také potřeboval na vaření. Jen je škoda, že nový a nekradený by stál v obchodě onoho cizího “kuchaře” jen pár korun.

Proč jsou bylinky a obzvlášť čerstvé tak důležité?

To tedy jen historka pro zpestření. Zpět k bylinkám. Čerstvé (ale třeba i kvalitně usušené) bylinky jsou skvělé pro  vylepšení nebo ovonění jídla. Navíc obsahují spoustu prospěšných a minerálních látek. A hlavně, je to dotek čerstvé přírody, něco co nám přinese jistotu (pokud nekupujete sušené bylinky ve směsi s glutamátem :-( ), že do jídla dáváme přírodní surovinu. Bylinky jsou vlastně také takovou základní potravinou, o které píši ve svém  e-booku 5 rad jak se vyznat v potravinách aneb jak chytře nakupovat a jíst (ke stažení bude od 6.7.2015).

Splnění úkolu – bylinky v polévce i hlavním chodu

Vývarová polévka s pohankou a čerstvou pažitkou

Vývarová polévka s pohankou a čerstvou pažitkou

Dnes jsem tedy použila čerstvě nasekanou pažitku do vývarové polévky. Použila jsem čistý vývar, do kterého jsem si 2 minuty zavařila pohanku (v podobě lámanky) a dochutila ji jen a pouze pažitkou. O tom, že i pohanku si můžete nachystat dopředu na 2-3 dny najdete zmínku v debatě pod zajímavým článkem Kuchařky pro dceru o tom, jak správně zadělávat (polévky, omáčky a jiná jídla).

Jako “hlavní chod” jsem použila mnou oblíbené rychlé zpracovávání toho, co mám zrovna v ledničce. Takže jsem použila půlku cibule, brokolici, květák (domácí od rodičů), vajíčko, sušená rajčata v oleji, kmín, sůl, dýňová semínka (gomasio) a zbylou rýži na příkrmy (kulatozrnná rýže), kterou jsem snědla synovi, protože večer dostane ovesné vločky místo rýže :-)

Rychlý hlavní chod k obědu aneb co dům (lednice) dal(a)

Rychlý hlavní chod k obědu aneb co dům (lednice) dal(a)

Nejprve jsem na pánvičce opražila cibulku (jen lehce do hněda) a ihned jsem k ní přidala podusit brokolici s květákem. Pánev jsem na chvíli přikryla skleněným víkem. Poté, co zelenina změkla, jsem do pánve přihodila jedno vajíčko a nakrájené plátky (cca 3) sušených rajčat a vše jsem zamíchala. A ihned jsem vypnula plotýnku, aby vajíčko mělo ještě mléčný vzhled. Celou “míchanici” jsem dochutila solí, kmínem a dýňovými semínky a vše servírovala s čerstvou bazalkou, rýží, ředkvičkami a kouskem čerstvého rajčete (to také bylo jako “zbytek” v lednici). A rychlý oběd byl na světě.

Třeba Vás to inspiruje k podobnému jídlu, takže dobrou chuť :-)

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *