Jak se nezbláznit z jídla a zdravého životního stylu

Před pár dny jsem shlédnula několik zajímavých videí s experty na výživu, detoxikaci i s lékaři přes psychosomatiku a zdravý životní styl. A pochopila jsem, že jsem asi trochu “out” a to i přesto, že “dělám” do zdravého životního stylu.

Jsem “out” kvůli tomu, že:

  • si nedělám si každý den smoothies (čerstvé šťávy z ovoce a zeleniny) a pickles (nakládanou/kvašenou zeleninu) jím málokdy.
  • sice uznávám bio a ekologické výrobky, ale netvoří ani půlku mého nákupního košíku.
  • nesportuji každý den (každý den se “jen” protáhnu a občas si zacvičím jógu nebo čchi-kung).
  • nemedituji pravidelně.
  • jím maso, lepek a občas i mléčné výrobky.
  • nedržím půsty.
  • nepřipravuji každý den skvělé a zdravé jídlo ani pro sebe ani své dítě a manžela.

Připomíná vám to něco? Taky máte pocit, že byste měli přestat jíst maso, držet půsty a žít jako “světec” nebo aspoň jako ti, co o tom mluví a učí?

12910406_951863944898704_1313108952_n

Jestli ano, chci vás uklidnit. To vše výše jmenované zvládne pravidelně jen robot nebo člověk, který na takovém životním stylu pracuje již několik let.

A já se vám chci otevřeně přiznat:

  • Sice nekouřím a téměř nepiju alkohol. A fotka s pivními flaškami není z mého domova :-) ALE… NEJSEM DOKONALÁ…
  • Nezvládám žít na 100 % podle všech znalostí, které o výživě, psychosomatice a zdravém životním stylu mám.

Když vidím, čtu a slyším pro mě zajímavé vzory a učitele, jako je z českých odborníků například Margit Slimáková a Martin Jelínek, přepadá mě občas pocit, že nemůžu vše zvládnout jako oni. Pak si ale uvědomím, že dopracovat se k “dokonalému” systému vhodnému pro naše zdraví i psychickou pohodu trvá několik let postupného učení a poznávání. A zase se uklidním.

Sice se již několik let věnuji “výživě”, ale rozhodně nejsem dokonalá a zvládám to, co v tu chvíli umím nejlépe. Nemusí to nutně znamenat, že musím držet bezlepkovou dietu, i když vím, že by mi mohla ještě více zlepšit zdraví. Nemusí to znamenat povinnost každý den cvičit. Ale dělám to, co prostě v tu chvíli dokážu. A není potřeba se trápit nad tím, co nezvládnu.

Je lepší si vyjmenovat, co zvládám

Může to vypadat například takhle:

  • Každý den cvičím sestavu z čchi-kungu na aktivaci energetických drah nebo Makko-ho cvičení. Jedná se třeba jen o 5 minut, ale i to se počítá.
  • Jím o polovinu méně pečiva než před několika lety.
  • Naučila jsem se, že meditace není sprosté slovo a zařadila jsem ji do svého života. Někdy si střihnu meditaci 3x týdně, jindy stěží jednou za týden. Ale je v mém životě a pomáhá mi.

Zkuste to taky – co dobrého zvládáte lépe nebo častěji než před pár lety?!

Jak se nezbláznit ze všech výživových směrů a poznatků?

Nemusíte dělat pravidelně nic z toho, co jsem psala výše. Nemusíte ani držet nějaký výživový směr, který je zrovna trendy.

Jen se naučte poslouchat sami sebe, svoji intuici a své tělo. Buďte otevření novým možnostem a přístupům, ale buďte k sobě laskaví. Zkoušejte novinky a věci, které jsou vám blízké.

Přidávejte si jednotlivé věci postupně. Nenechte se strhnout nadšením a chutí zvládnout vše naráz. Obvykle vás to brzy unaví a snadno sklouznete k předchozímu chování.

Pokud budete nová jídla, postupy i pohyb zařazovat postupně, budete je mít větší chuť je zařadit do svého života trvale.

Proč to vše radím? Nejsme totiž roboti. Jsme dokonale nedokonalí.

Dovolte si být nedokonalí

Nemusíte být super štíhlí a “jet” v některém z moderních výživových směrů. Nemusíte vše zvládat a denně připravovat čerstvé mačkané nápoje a mandlové mléko pro své děti. Ano, bude fajn, když se vám něco z toho podaří. Ale dělejte to podle svých aktuálních sil, životních priorit i své situace.Dobrá večeřePotřebujete zhubnout?

Stejné rady platí i pro hubnutí. Nesnažte se vše urvat naráz. Změnit jídelníček, denně běhat deset kilometrů a po večerech ještě hrát tenis. Urvete si ledatak achilovku.

Nenechte se zlákat:

  •  reklamou, že vypijete jeden zázračný nápoj a budete zdraví, štíhlí nebo geniální.
  • tvrzením potravinářského průmyslu a reklam, jak je nejlepší jíst “nejmodernější” výrobky a užívat si výdobytků pohodlných polotovarů a jídel plných náhrážek a aditiv.

Už dávno neučím své klienty si vážit jídlo a počítat kalorie. Neučím je jíst jídla, která v tu chvíli vědci zrovna považují za zdravé. Neučím je ani hrát tenis nebo běhat na pásech ve fitkách.

Učím, jak být zdravý a šťastný za pomoci toho, co vkládáme do svých úst i své mysli. Učím, jak zařadit do svého života přirozený pohyb.

Více o tom, jak jsem dospěla k principům Vědomé výživy naleznete ve Strhujícím příběhu Vědomé výživy. Těším se, že se do komentářů nebo na můj e-mail info@veronikahanzlikova.cz podělíte o to, co zvládáte lépe než před několika měsíci a roky.

 

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *