Vyberte si i vy tu správnou stravu!

Máte také ve svém okolí vegetariány, vegany, lidi stravující se podle principů raw stravy, makrobiotiky nebo paleo diety? Zvažovali jste kvůli nejrůznějším důvodům, že některý z těch stylů by mohl být vhodný i pro vás?

Pojďte zjistit, jak rozpoznat, který směr může být ten pravý pro vás. Třeba nakonec objevíte, že vlastně vůbec žádný a že máte jíst sám podle sebe.

Mně se mi nejvíc líbí vegetariánství a strava podle tradiční čínské medicíny. Současně však uznávám mnoho výhod raw stravy, makrobiotiky nebo třeba paleo diety a nízkosacharidové stravy. 

Každý směr má to svoje “proč ano”, ale samozřejmě i “proč ne”. Záleží, co převažuje právě u vás.

Zapřemýšlejte nad svými důvody

Hledejte, proč vás konkrétní styl láká. Například:

  • Znáte někoho, komu třeba paleo dieta na 100 % sedí? Toho člověka si vážíte, máte ho rádi a tak vás láká paleo také vyzkoušet? Navíc se ten člověk cítí díky paleo výrazně lépe a “vyléčil” paleo stravou celou rodinu?
  • Doporučil vám váš terapeut nebo trenér, že by vám mohla sednout strava bez masa, případně bez lepku nebo laktózy?
  • Na internetu jste objevili skvělé stránky o raw stravě a máte pocit, že je to to pravé ořechové?

Super. Zjistěte si o tom víc. Zvažte, jestli je důvod “proč ano pro …. (paleo, makrobiotiku… doplňte si sami)” pro vás tak silný, že budete schopni takovou stravu skutečně realizovat.

Může se stát, že zjistíte něco podobného jako já…

Jak jsem se málem stala vegetariánkou

Kdysi jsem chtěla být vegetariánkou. Nikdy jsem se jí ale nestala.

Po několika měsících bez skutečného rozhodnutí “nejíst maso” jsem si uvědomila, že mým hlavním důvodem “proč být vegetariánkou” byli někteří moji přátelé. Jsou na určité “duchovní výši”, kterou obdivuji.

Díky tomu jsem měla pocit, že se jim vyrovnám “jogínským stylem” života. Navíc tito přátelé mají ekologické smýšlení a jsou ohleduplní k přírodě a zvířatům. Lehce zelené myšlení je blízké i mně. Jenže…

  • Maso mám ráda. Takový steak z kvalitního hovězího, telecí líčka, vepřová panenka, pečený králík nebo křupavé dozlatova upečené kuřátko. Mňam.
  • Neumím (a ani nechci) se bez masa obejít.

Navíc si nedovedu představit, že bych si měla vařit jinak pro sebe a jinak pro svého muže, u kterého o vegetariánství nemůže být ani řeč. Jo a taky většinou nepoužívám biokosmetiku a nejsem bojovnicí proti chovu zvířat.

Asi nemám to správné vegetariánské a ekologické myšlení

I když klecové chovy, velkovýkrmny a stresující jatka mě vůči zvířatům mrzí, nemám povahu, abych kvůli tomu nejedla maso a kupovala si jen samé biopotraviny a biovýrobky.

Nebo jsem k tomu zatím možná jen nedospěla :-)

Moje ekologičnost se tak pojí s jejich občasným nákupem, tříděním odpadu a minimalizací zbytečné chemie ve své domácnosti (především v kuchyni a samozřejmě v jídle).

Navíc pokud mám možnost, vozím si od rodičů z venkova nebo od přátel či příbuzných, co nejvíce místních produktů jako jsou med, vajíčka, ovoce, zelenina nebo maso domácích zvířat.

Otázka do pranice:

Je lepší si kupovat biopotravinu dovezenou přes půl světa (a co ekologičnost té dopravy?) nebo si koupit v Česku vypěstovanou potravinu, která sice není bio, ale podpoří alespoň naše zemědělce?

Buďte k sobě upřímní a hledejte “to svoje”

Věříte paleu, SCD dietě nebo dietetice podle Číny, že vyléčí vás i vaši rodinu nebo máte nějakou pochybnost? Tak to alespoň na pár týdnů vyzkoušejte a zjistěte účinky na vlastní kůži. Teda spíš tělo. ;)

Skutečně nechcete stravu podle ajurvédy praktikovat jen kvůli svým přátelům nebo stylu, co třeba jogínské stravování reprezentuje?

Jestli jste si jistí, že ajurvéda, vegetariánství nebo jiný výživový styl jsou vám blízké, běžte do toho.

Změnit názor i svůj jídelníček můžete vždycky, podobně jako to udělala aromaterapeutka, lektorka jógy a bývalá učitelka makrobiotiky Olga Hladová. 

Přečtěte si zajímavý rozhovor, kde Olga popisuje svůj přechod k paleo stravě po mnoha letech makrobiotiky.

Pro mě bylo velmi zásadní si také pojmenovat, že:

Chci i nadále jíst rýži, těstoviny a nejrůznější polysacharidy 

Neříkám, že to tak bude vždy. Ale teď právě není SCD nebo paleo strava kvůli tomu pro mě vhodná.

Velmi mě v poslední době zaujala nízkosacharidová dieta, která nezavádí žádné restrikce, jen doporučuje snížit množství sacharidů v jídelníčku a klidně navýšit přirozené tuky a třeba i bílkoviny.

Současně jsem ale snížila množství zkonzumovaného pečiva, lepku jako takového a taky mléčných výrobků. To mi sedí i z hlediska dříve diagnostikované ulcerózní kolitidy, ze které se považuji za vyléčenou.

Nejvíc mi sedí strava inspirovaná tradiční čínskou medicínou (TČM)

Už ji ve své praxi používám natolik, že si takovou stravu “dozoruji” sama, ale dřív jsem si nechala poradit od zkušených terapeutů na TČM, kteří mi pomohli s konkrétním nastavením přímo u mě.

Můžu být “duchovně na výši”, i když jím maso

Ale nemusím kvůli tomu být vegetariánkou.

Mám sice ráda syrovou zeleninu, ale raw strava prostě není pro mě

S ohledem na svoje zažívání (mám vyzkoušeno na vlastní střeva :-) ) nemůžu jíst “nasyrovo”. Totálně by to rozsekalo moje trávení.

Neznamená to však, že si nemůžu dát raw dortík nebo přes léto některé druhy ovoce a zeleniny. Stejně tak mi nesedí “zrna” podle makrobiotiky, ale paradoxně oříšky mi na ulcerózní kolitidu, zánět tlustého střeva, nikdy nevadily.

A HLAVNĚ – nechci držet dietu podle žádného výživového stylu 

Nechci se omezovat nějakým “MUSem” ve vlastní kuchyni, při návštěvách u rodičů i v restauracích.

Chci jíst prostě a jednoduše tak, aby mi bylo dobře a cítila jsem se fit. A jak je to u vás?

Samozřejmě něco jiného je, když zjistíte, že máte celiakii, cukrovku, konkrétní potravinovou alergii nebo intoleranci. Tam už se musíte pohybovat v určitých mantilech, ale i tak si stále můžete volit, kterým směrem ve svém stravování půjdete.

Třeba právě vám bude paleo, nízkosacharidové stravování nebo naopak makrobiotika vyhovovat.

Proto nezapomeňte: Nemusíte následovat každého, kdo říká, že ta jeho strava je ta nejlepší. 

Jen vy víte, co vám chutná a co jste skutečně ve své kuchyni a denní stravě schopni pro svůj jídelníček a zdraví udělat!

Chcete ještě víc informací?

… pronikněte do tajů stravy podle ročních období a v souladu s českými (super)potravinami v knize Příběhy českých superpotravin.

Veronika Hanzlíková
Učím, jak se "nepo" ze života ani z jídla. Nejen proto, že žiju s diagnózou ulcerózní kolitidy, chronického zánětu střev provázeného často urputnými průjmy, ale taky proto, že jsem si v životě zažila už mnoho bolesti a už mě máloco rozhodí. :)

Díky tragické ztrátě prvního životního partnera, několika nepodařeným těhotenstvím a dalším problémům jsem začala makat na svojí mysli, emocích a také stravě. Nazývám to Vědomou a také laskavou výživou pro harmonii těla a duše - je to o laskavém a vědomém přístupu nejen ke stravování, ale také sám k sobě, svému tělu a duši. Víc o mně si přečtěte zde>>

Jsem autorkou tištěných a elektronických knih a videokurzu:

- 10 klíčů k tajemství potravin (elektronická)>>

- Příběhy českých superpotravin (tištěná)>>

- Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.