Vyberte si i vy tu správnou stravu!

Máte také ve svém okolí vegetariány, vegany, lidi stravující se podle principů raw stravy, makrobiotiky nebo paleo diety? Zvažovali jste kvůli nejrůznějším důvodům, že některý z těch stylů by mohl být vhodný i pro vás? Pojďte zjistit, jak rozpoznat, který směr může být ten pravý pro vás. Třeba nakonec objevíte, že vlastně vůbec žádný a že máte jíst sám podle sebe.

Mně se mi nejvíc líbí vegetariánství a strava podle tradiční čínské medicíny. Současně však uznávám mnoho výhod raw stravy, makrobiotiky nebo třeba paleo diety a nízkosacharidové stravy. Každý směr má to svoje “proč ano”, ale samozřejmě i “proč ne”. Záleží, co převažuje právě u vás.

Zapřemýšlejte nad svými důvody

Hledejte, proč vás konkrétní styl láká. Například:

  • Znáte někoho, komu třeba paleo dieta na 100 % sedí? Toho člověka si vážíte, máte ho rádi a tak vás láká paleo také vyzkoušet? Navíc se ten člověk cítí díky paleo výrazně lépe a “vyléčil” paleo stravou celou rodinu?
  • Doporučil vám váš terapeut nebo trenér, že by vám mohla sednout strava bez masa, případně bez lepku nebo laktózy?
  • Na internetu jste objevili skvělé stránky o raw stravě a máte pocit, že je to to pravé ořechové?

Super. Zjistěte si o tom víc. Zvažte, jestli je důvod “proč ano pro …. (paleo, makrobiotiku… doplňte si sami)” pro vás tak silný, že budete schopni takovou stravu skutečně realizovat. Může se stát, že zjistíte něco podobného jako já…

Jak jsem se málem stala vegatariánkou

Kdysi jsem chtěla být vegetariánkou. Slyšíte, jak to zní? “Chtěla být” nikoliv “byla”. Nikdy jsem se jí nestala. Po několika měsících “toužení” bez akce jsem si uvědomila, že mým hlavním důvodem “proč být vegetariánkou” jsou někteří moji přátelé. Jsou na určité “duchovní výši”, kterou obdivuji.

Díky tomu jsem měla pocit, že se jim vyrovnám “jogínským stylem” života. Navíc tito přátelé mají ekologické smýšlení a jsou ohleduplní k přírodě a zvířatům. Lehce “zelené myšlení” je blízké i mně. Jenže…

  • Maso mám ráda. Takový steak z kvalitního hovězího, telecí líčka, vepřová panenka, pečený králík nebo křupavé dozlatova upečené kuřátko. Mňam.
  • Neumím (a ani nechci) se bez masa obejít.
  • Nedovedu si představit, že bych si měla vařit jinak pro sebe a jinak pro svého muže, u kterého o vegetariánství nemůže být ani řeč.
  • Většinou nepoužívám biokosmetiku a nejsem bojovnicí proti chovu zvířat.

Asi nemám to správné vegetariánské a ekologické myšlení

I když klecové chovy, velkovýkrmny a stresující jatka mě vůči zvířatům mrzí, nemám povahu, abych kvůli tomu nejedla maso a kupovala si jen samé biopotraviny a biovýrobky. Nebo jsem k tomu zatím možná jen nedospěla :-) Moje ekologičnost se tak pojí s jejich občasným nákupem, tříděním odpadu a minimalizací zbytečné chemie ve své domácnosti (především v kuchyni a samozřejmě v jídle).

Navíc pokud mám možnost, vozím si od rodičů z venkova nebo od přátel či příbuzných, co nejvíce místních produktů jako jsou med, vajíčka, ovoce, zelenina nebo maso domácích zvířat.

Otázka do pranice: Je lepší si kupovat biopotravinu dovezenou přes půl světa (a co ekologičnost té dopravy?) nebo si koupit v Česku vypěstovanou potravinu, která není bio, ale podpoří alespoň naše zemědělce?

Buďte k sobě upřímní a hledejte “to svoje”

Věříte paleu, SCD dietě nebo dietetice podle Číny, že “vyléčí” vás i vaši rodinu nebo máte nějakou pochybnost? Tak to alespoň na pár týdnů vyzkoušejte a zjistěte účinky na vlastní kůži.

Skutečně nechcete stravu podle ajurvédy praktikovat jen kvůli svým přátelům nebo stylu, co třeba “jogínské stravování” reprezentuje? Jestli jste si jistí, že ajurvéda, vegetariánství nebo jiný výživový styl jsou vám blízké, běžte do toho.

Změnit názor i svůj jídelníček můžete vždycky, podobně jako to udělala aromaterapeutka, lektorka jógy a bývalá učitelka makrobiotiky Olga Hladová (přečtěte si zajímavý rozhovor, kde Olga popisuje svůj přechod k paleo stravě po mnoha letech makrobiotiky).

Pro mě bylo velmi zásadní si také pojmenovat, že:

  • chci i nadále jíst rýži, těstoviny a nejrůznější polysacharidy.  Neříkám, že to tak bude vždy. Ale teď právě není SCD nebo paleo strava kvůli tomu pro mě vhodná. Velmi mě v poslední době zaujala nízkosacharidová dieta, která nezavádí žádné restrikce, jen doporučuje snížit množství sacharidů v jídelníčku a klidně navýšit přirozené tuky a třeba i bílkoviny.
  • mi nejvíc sedí strava inspirovaná tradiční čínskou medicínou pod dohledem zkušeného terapeuta na TČM, který mě upozorní a poradí, který orgán a jak mám aktuálně “posilovat”. Navíc mi pomáhá omezení lepku a mléčných výrobků v jídelníčku.
  • můžu být “duchovně na výši”, i když jím maso. Ale nemusím kvůli tomu být vegetariánkou.
  • mám ráda syrovou zeleninu, ale s ohledem na své zažívání (mám na vlastní střeva vyzkoušeno :-) ) prostě nemůžu jíst raw stravu. Totálně by to rozsekalo moje trávení. Neznamená to však, že si nemůžu dát raw dortík nebo přes léto některé druhy ovoce a zeleniny. Stejně tak mi nesedí “zrna” podle makrobiotiky, ale paradoxně oříšky i s ulcerózní kolitidou, zánětem tlustého střeva, jíst můžu.
  • A HLAVNĚ – nechci držet dietu podle žádného výživového styluNechci se omezovat nějakým “MUSem” (muset jíst jen zrna nebo naopak nesmět jíst polysacharidy) ve vlastní kuchyni, při návštěvách u rodičů i v restauracích.

Chci jíst prostě a jednoduše tak, aby mi bylo dobře a cítila jsem se fit. A jak je to u vás?

Samozřejmě něco jiného je, když zjistíte, že máte celiakii, cukrovku, konkrétní potravinovou alergii nebo intoleranci. Tam už se musíte pohybovat v určitých mantilech, ale i tak si stále můžete volit, kterým směrem ve svém stravování půjdete. Třeba právě vám bude paleo, nízkosacharidové stravování nebo naopak makrobiotika vyhovovat.

Proto nezapomeňte: Nemusíte následovat každého, kdo říká, že ta jeho strava je ta nejlepší. Jen vy víte, co vám chutná a co jste skutečně ve své kuchyni a denní stravě schopni pro svůj jídelníček a zdraví udělat!

Chcete ještě víc informací?

Taky si přidejte Tělo a duše v harmonii – Vědomá výživa do sledovaných stránek (TADY>>>), ať máte všechny novinky z mojí dílny pěkně na talíři hned po upečení.

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *