Zelenina Pepka námořníka

Co se vám představí jako první se slovem špenát? Film Co takhle dát si špenát? Popletený vysoký obsah železa? Nebo fujtajbl ze školní jídelny? Špenát, jedna z “nejobyčejnějších” potravin, v nás kupodivu evokuje velké množství asociací a možná i vzpomínek. Hodně z nás si dokonce vzpomene i na Pepka námořníka, jehož postava skutečně sloužila jako humorná reklama na špenát. Alespoň to tvrdí Wikipedie ;-)

Zaslouží si naši pozornost

Sice nemá tolik železa, jak se údajně díky chybě jednoho vědce zažilo, ale nějaké přeci jen obsahuje :-) Hlavně se však pyšní zajímavým složením. Najdete v něm:

  • Karotenoidy – a to především beta-karoten a antioxidanty lutein a zeaxantin – díky tomu špenát dokáže podporovat mimo jiné i zdraví našich očí!
  • Vitamín K – tento prospěšný vitamín je označován jako protisrážlivý, tedy takový, který nám dokáže přírodně „naředit“ krev a my bychom pak měli méně trpět na kardiovaskulární choroby způsobené „ucpanými“ tepnami a cévami. Pozor by si na potraviny s obsahem vitamínu K měli však dát lidé s antikoagulační léčbou. Vitamín K může zvyšovat účinky léků na ředění krve, což je v případě kontrolované léčby léky typu „warfarin“ kontraindikováno.
  • Ostatní vitamíny – vitamín C, D, E a vitamíny skupiny B.
  • Minerální látky – sodík, draslík, vápník, hořčík, fosfor, železo, měď, zinek nebo mangan.

Co říká tradiční čínská medicína a jaký vzkaz špenát má?

Špenát svojí zemitou chutí přináší do jídla a přeneseně i do našeho života stabilitu a z pohledu tradiční čínské medicíny i hořkou chuť. Hořká chuť se pojí s elementem Ohně, tedy s letní jangovější energií a povzbuzuje transformaci. Chcete-li se tedy „nabít“ a podpořit své srdíčko a tenké střevo (orgány spojené s elementem Ohně), zařaďte špenát do svého jídelníčku v nejrůznějších podobách.

Špenát se svojí barvou skutečně řadí mezi potraviny podporující srdeční čakru a naši energii. Za obyčejnou potravinou se skutečně skrývá téměř superpotravina.

Kam nacpat špenát?

Do jídelníčku ho zařazujte  průběhu celé jarně-letní sezóny. Je vhodné ho přidávat třeba do zeleninových svěžích salátů, dát ho do nádivky nebo si z něj udělat lahodnou špenátovou „omáčku“ třeba s vajíčkem a pro někoho i s knedlíkem.

  • Pokud chcete být víc světoví, dejte si špenát s lososem.
  • Vyzkoušejte také špenátový krém (polévku) a jeho přebytky si případně zamražte na zimu.

Prostě si ho v jeho sezóně užijte se vším všudy.

Myslíte, že je špenát superpotravina?

Jak už mnozí víte, připravila jsem pro vás elektronickou knihu o českých superpotravinách. Vzhledem k tomu, že takových potravin je hodně, rozhodla jsem se připravit druhý díl superpotravinových příběhů a tak vás prosím o pomoc.

Považujete špenát za superpotravinu? Mám se mu ještě víc podívat na zoubek?

Prosím, napište mi do komentářů pod článek nebo na Facebook, jak to vidíte se špenátem vy! Díky.

PS: Nemáte možnost si pořídit domácí nebo farmářský špenát, tak pokud jste z Liberecka, vyzkoušejte jedinečné bedýnky od Česká selka. Vzhledem k tomu, že pro bedýnky připravuji texty o potravinách, vím, že špenát v bedýnkách určitě bude ;-)

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *