Káva pozná, zda jste extrovert nebo introvert

Chcete zjistit, zda podle reakce na kofein jste introvert nebo extrovert? Existuje na to takový malý testík. Podle výsledků odhaduji, že je z 80 % pravdivý. Proto si teď vemte kávu nebo čaj, sedněte si a začtěte se v pohodě a klidu do následujících řádků o kávě a našich povahách anebo si rovnou stáhněte e-book zdarma Když jídlo mluví aneb vzkazy potravin z celého světa.

Káva obsahuje kofein, toť známá věc

Kofein je však obsažen i v černém a zeleném čaji, kde se jmenuje tein. V maté, což je “čaj” z lístků cesmíny paraguajské, a kolových nápojích najdete kofein také.

Většina z nás tohle ví a zná. Méně z nás však ví, že káva i čaj obsahují ještě další dva alkaloidy výrazně ovlivňující náš organismus. Jsou jimi teofylin a teobromin.

  • Teobromin je současně hlavní „účinnou látku“ kakaa a tedy i čokolády.
  • Teofylin je v některých účincích silnější než kofein a teobromin zase podporuje naše vylučování (močopudný efekt).

O pozitivních účincích kávy už jsem asi všichni slyšeli – kofein povzbuzuje, krátkodobě zvyšuje krevní tlak, stimuluje nervový systém a bojuje proti spánku, většinou :-) Dokáže prý povzbudit i zažívání a zmírnit bolesti u některých typů migrén. Kofeinu k tomu pomáhá především teofylin, který umí uvolňovat průdušky a bývá součástí antiastmatik.

Pozor na konzumaci kávy a kofeinových nápojů by si měli dát lidé se zažívacími obtížemi, především v oblasti jícnu, žaludku a dvanáctníku (kvůli možnosti překyselení a dráždění sliznic) a také:

  • ti, u kterých není žádoucí vliv na krevní tlak (kofein by mohl ovlivňovat vznik a průběh kardiovaskulárních chorob),
  • ti, kteří mají problémy s usínáním,
  • ženy v/po menopauze (kvůli možnému zvyšení ztrát vápníku v kostech)

Nesmíme ani zapomenout na návykovost kofeinu a kofeinový šok

Vysoký obsah kofeinu v kávě (více kofeinu je v kávě připravené z druhu Robusta) nebo předávkování se kofeinem může způsobit kofeinový šok projevující se bolestí hlavy, bušením srdce nebo třesem rukou. Více o tom mi napsala Marie:

Před šesti roky jsem zažila kofeinový šok na oslavě. Snědla jsem tiramisu namočené v kávě. Nevěděla jsem, že je tam káva, kterou vůbec nepiju. Účinky byly tyto: pocítila jsem tlak na hrudi a začala jsem mít pocit, že se dusím a nemůžu dýchat. Byl to strašný pocit. Okolo si nikdo nevšiml, že se něco se mnou děje. Asi po hodině jsem ucítila návaly horka a zle mi bylo i v autobuse po cestě domů. I to jsem naštěstí zvládla, ale nepřeji to nikomu zažít.

Důležité tipy, jak si kofeinový požitek správně užít

  1. Káva a černý čaj mají podobný obsah kofeinu. Zelený čaj obsahuje méně kofeinu, i teofylinu a teobrominu, a proto nemá tak výrazné stimulační i jiné účinky. Je vhodnější u osob, kterým kofein negativně ovlivňuje spánek nebo zažívání.
  2. Doporučené množství kávy na den se liší podle pohlaví i hmotnosti, obecně se doporučují maximálně 3 šálky kvalitní kávy denně. Pro povzbuzení jsou však lepší tři šálky slabší kávy v průběhu dne, než jedna silná a velká káva ráno.
  3. Káva připravená z kávových zrn druhu Robusta má dvakrát více kofeinu než z arabiky. Navíc Robusta je méně kvalitní než Arabica.
  4. Pro pohodu a relaxaci při “kávové” pauze v práci, s rodinou nebo přáteli můžete namísto kávy vyzkoušet obilné nebo čekankové nápoje, případně „červený čaj“ roiboos, které jsou bez stimulačních alkaloidů.

Introverti prý reagují na kofein mnohem citlivěji

A je to tady – máte pocit, že na kofein reagujete citlivěji než vaše okolí? Možná jste introvert! Třeba i skrytý jako já. Možná to však také závisí na životním období, zdravotním stavu i tomu, zdali jste kofeinu přivyklí nebo ne.

Když jsem studovala na VŠ a chtěla se učit dlouho do noci, nepomáhala mi proti spánku ani káva ani černý čaj. Kolu nepiju téměř vůbec. Teď, když se dlouho do noci učit nemusím, mě káva, čaj nebo maté nakopnou tak, že nemůžu do dvou do rána usnout.

Proto i já, která se považuje z 80 procent za extroverta, reaguji citlivě na kofein. Navíc mám problémy se zažíváním, takže moje receptory na kofein jsou asi v současné době citlivější, než byly dříve. Prostě po kávě běhám zrychleným krokem na záchod, a nejen kvůli jejím močopudným účinkům. Zajímavé je, že černý čaj mi podobný efekt nevytváří! A kolu nebo Kofolu piju výjimečně. Proto jsem takzvaně pro chvíle pohody přešla k nápojům typu Caro nebo Melta.

Většina z nás je však spíše takzvaným ambivertem

Ambiverti jsou lidé, kteří nejsou jednoznačně přikloněni k projevům směrem vně sebe ani do svého  vnitřního světa. Ambiverti se možná uvidí v článku 20 znaků extrovertního introverta.

Typičtí extroverti – prý je jich víc než typických introvertů (těch je v populaci údajně kolem 25 %) – jsou hovorní a orientováni na společnost a zábavu víc než na hloubku svojí duše. Energii čerpají právě mezi lidmi. Kdežto introverti mají svoji energii čerpat spíše ze samoty, sami ze sebe a z klidu a bývají méně mluvní než jejich protějšky.

O introvertnosti hovoří článek 20 věcí, které pochopí jen introvert. A o extrovertnosti zase článek 10 překvapivých objevů o extrovertech. Myslím si, že každý z nás má v sobě tu protichůdnou složku. Je to podobně jako čínská monáda – jin a jang. Jang v sobě obsahuje i trochu jinu a naopak.

Tedy typický extrovert má v sobě třeba deset nebo i dvacet procent té hloubky introverta, a naopak může být typický introvert, který třeba umí bavit společnost a nikdo by do něj neřekl, že využívá jen svých dvaceti procent extrovertnosti. A ve skutečnosti je takový bavič doma tichý a velmi zadumaný. Paradoxně hodně komiků a herců prý bývá introvertů a melancholiků.

Pokud si tedy nejste jistí, co vlastně jste – můžete se mezi extro a introverty zařadit pomocí čtyř povahových profilů – melancholici a flegmatici bývají spíše introverti, sangvinici a cholerici zase spíše extroverti, nebo se otestovat u odborníků a psychologů. Nebo zabrouzdejte na článek s kofeinovým testem nebo do e-booku zdarma Když jídlo mluví aneb vzkazy z celého světa.

Co vy na to? Jste ambivert, introvert nebo extrovert? A jak to máte s kávou. Napište do komentářů pod článek.

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře
  1. Ema napsal:

    Velmi zajímavě napsané. Zkusím. Každopádně být extrovertem je ne vždy výhoda
    https://zdravezdravi.cz/psychika/zivot-extroverta-vyhoda-nebo-prokleti

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *