Nejen s jarem nastává čas na smoothie

Líbí se vám raw strava? Říkáte si, že opravdu už začnete jíst zdravěji? Mám pro vás dobrou zprávu. Nemusíte konzumaci syrové a “zdravější” stravy nikterak přehánět, přesto můžete své tělo jednoduše podpořit. Třeba jarním smoothie. Do smoothie si můžete namixovat třeba i trochu jogurtu nebo první zelené jarní lístky nebo květiny.

Namixujte si třeba kopřivy a banán

Pravda, banán není českou ani jarní potravinou, ale prudce zvýší chuť kopřivového smoothie :-) Vezměte trochu vody, lístky dobře umyté kopřivy trhané daleko od silnic nebo ze zahrady, jeden banán a vše rozmixujte. Na ozdobu nebo i do samotného smoothie můžet použít lístky a kvítky sedmikrásek.

Nebojte se do smoothie také kápnout trochu lněného oleje kvůli obsahu prospěšných omega-3 mastných kyselin nebo si smoothie dochutit podle svých preferencí.

Pomerančovo-rakytníkové smoothie

Je moje neoblíbenější. Pravda není to klasické smoothie, ale spíš pomerančová šťáva spolu s tou rakytníkovou, ale jako povzbuzovadlo s chutí užívám celou zimu. Pokud se dají na jaře koupit ještě dobré pomeranče a zbývá mi trocha rakytníkové šťávy v mrazáku, ráda se povzbudím i na jaře :-) Hodí se to při stavech jarní únavy nebo pro příjemné osvěžení.

Pomeranč si jednoduše vymačkám a i s trochou dužniny dám do skleničky. Přidám kostku zmražené rakytníkové šťávy, kterou si na podzim sami uděláme z ručně natrhaných rakytníkových bobulek. Rakytníkovou šťávu nechám za pokojové teploty rozpustit a obvykle přisladím trochou medu. Sběr rakytníku je docela náročná práce a tak mi nevadilo, že na letošní zimní sezónu sběr a přípravu ledových kostiček zabezpečili rodiče mého muže ;-) Díky nim můžu tohle lahodné pití pít ještě i na jaře.

Jak si udělat rakytníkové “kostičky”?

Kupte si sáčky na led. Na podzim odšťavněte rakytníkové plody a vlijte je namísto vody do sáčků na tvorbu ledu. Uložte sáčky do mrazáku a v průběhu zimy postupně kostičky odebírejte. I přes zmražení obsahují vysoké množství prospěšné kyseliny askorbové alias vitamínu C.

Blíží se léto a s ním maliny, borůvky a třeba i melouny

Chcete inspiraci na převážně letní smoothie chutě? Zajímají vás některé netypické chutě zeleninovo-ovocných mixovaných nápojů? Super. Právě pro vás jsem měla možnost “zrecenzovat”e-book (receptář) o smoothies – 20 nejlepších Smoothie receptů, kde najdete velmi zajímavé recepty obohacené informacemi o zdravotní prospěšnosti jednotlivých surovin. Navíc i s tipy na nejlepší mixér.

Velmi mě zaujalo smoothie z borůvek, ale i cizokrajného ovoce jako je mango nebo melouny. K receptáři mám drobné doporučení – pokud možno používejte co nejvíce čerstvých surovin, málo mražených a ani v létě to nepřehánějte do smoothies s ledem.

TČM vsuvka – ledové nápoje v horkém létě nám spíše ubližují. Zprudka zchladí tělo a dostáváme teplotní šok, proto (nejen) tradiční čínská medicína doporučuje v horkých dnech popíjet vlažné až lehce teplé nápoje, které nás paradoxně víc a zdravěji ochladí než ty ledové.

Smoothie nemusíte pít každý den, ale můžete si jím zpestřit svůj jídelníček na jaře, v létě i na podzim. Nejlépe s plody toho konkrétního ročního období.

Přes zimu však s každodenním popíjení citrusových šťáv a smoothies opatrně! Dopřávejte si je jako chuťovku, ne každodenní pití. Tedy, pokud nemáte “silný oheň v zažívání a dobrou energii sleziny”. V tom případě asi časté popíjení smoothies přes zimu zvládnete :-)

Poslední tip závěrem!

Nezapomeňte, že v jedné sklenici máte třeba tři druhy ovoce a ještě nějaký ten kousek zeleniny. Proto nemusíte  vypít sklenici během několik sekund, ale spíše během několika minut. Takové množství ovoce a zeleniny prostě za pár vteřin nerozmixované nesníte, tak nezpůsobujte tělu šok rázným vypitím takové “zdravotní bomby” :-)

Máte-li chuť začít dělat smoothie nebo si ještě chvíli číst, běžte na:

A taky se podělte do komentářů, které smoothie máte nejraději vy :-) Těším se na vaše tipy.

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře
  1. Eva napsal:

    Moc pěkně napssáno, hned mám chuť si něco dát :)
    Já mám oblíbené dva druhy smoothie:
    1. banán s listovým špenátem zakápnutý pár kapkami citronu
    2. jablečné se zelezným hroznovým vínem

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *