Rychlá cuketovo-mrkvová polévka může být i chutná

Už se vám někdy stalo, že z nejrůznějších důvodů potřebujete rychlé jídlo pro sebe nebo své dítě? A ještě ke všemu máte málo surovin? U mě to v takových situacích jistí míchaná vajíčka nebo třeba česneková nebo bramborová polévka. Tentokrát jsem však čekala na bramborovou polévku, kterou měla uvařit  moje sestra, zatímco já jsem byla s našimi dětmi. Jenže…

Bylo málo brambor pro velké množství polévky, které při našem setkání u rodičů, bylo potřeba a tak se sestra rozhodla nové brambory jen opéci v troubě a ještě připravit salát z čerstvé zeleniny. Jenže jí nedošlo, že takové jídlo není řešením oběda pro mého syna. Stále nejí mnoho druhů potravin, mezi nimi brambory a čerstvou zeleninu…

Přiznám se. Dost mě jeho jídlo-nejídlo trápí, ale nejsem schopná tenhle stav vyřešit jinak, než trpělivým nabízením, vlastním příkladem a čekáním, že někdy přijde den, kdy syn začne jíst většinu potravin. Nyní jí toto: zeleninové a vývarové polévky, obilné kaše, jogurty, máslo, oříšky, rýži, těstoviny a pečivo.

Když jsem zjistila, že polévka není, musela jsem zaimprovizovat a protože jsem až donedávna pnila úkoly Velké prázdninové výzvy Kuchařky pro dceru a jedním z úkolů bylo použít ten den do jídla cuketu, rozhodla jsem se poprvé v životě zkusit cuketovou polévku.

Malé žluté cukety považuji za dobrou náhražku okurek, velké cukety zase za dobrý základ na cuketovou buchtu nebo cuketové kroužky na grilu nebo v trojobalu. Ale polévka?

Proto jsem honem vyhledala ingredience, které rozptýlí jinak mdlou chuť vařené cukety a našla jsem… zázvor, natě zelených cibulek, tvrdý sýr (v mém podání paški sýr dovezený z dovolené v Chorvatsku) a mrkev. Polévku jsem dochucovala kromě soli také kořením s názvem Formaggio a miso pastou. To vše bylo u rodičů k dispozici.

Pro syna jsem raději opražila na sádle kousky chleba, abych měla jistotu, že s touto pochoutkou mi sní větší množství polévky než bez ní :-)

Co potřebujete (na 2 velké porce polévky):

  • 1 menší cibuli (není nutná, neměla jsem ji k dispozici)
  • 2 středně velké mrkve (množství můžete upravovat)
  • 1/2 menší žluté cukety, nebo 5 dvoucentimetrových koleček větší zelené cukety (cuketu můžete zaměnit za dýni, které použijete o něco více na úkor mrkve)
  • sůl (max. 1 lžička)
  • 2 lžíci oleje (nebojte se použít extra panenský olivový olej)
  • kousek tvrdého sýru (ideálně typu parmazán, který nezpůsobí lepivost polévky po rozpuštění sýru)
  • 600 ml vody (ideální by byl vývar)
  • volitelně: zázvor, miso pastu, směs koření (přírodní směsi, nikoliv s glutamátem), natě jarní cibulky nebo pažitku

Postup:

  1. Nakrájejte si cibuli a mrkev na drobno. Rozehřejte v hrnci olej a vhodťe mrkev a po dvou třech minutách i cibuli. Po chvíli restování (cibule nesmí být tmavě hnědá) odstavte a zalejte vodou. Osolte a dejte zpátky vařit.
  2. Vařte zhruba 10 minut a pak přidejte na kousky rozkrájenou cuketu nebo dýni.
  3. Cuketa změkne během chvíle (já ji vařila i s tou žlutou slupkou, u zelené bych raději oloupala). Pak vše v polévce rozmixujte ponorným mixérem, přidejte podle chuti trochu koření a kousek nastrouhaného zázvor a ještě dvě minutky nechte projít slabým varem (polévka se již nemusí “klokotat”).
  4. Na talíři si pak dochuťtce polévku sýrem a zelenými natěmi a máte během 15 minut hotovo.

Dobrou chuť!

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *