Jak na dovolené jen být a přitom se dobře najíst :-)

Plavu si pod březnovým sluncem ve vodě o teplotě 35°C a přemýšlím, jak je úžasné koncem března vnímat ve vodě sluneční paprsky a postupně pozorovat stmívání i ve středoevropském regionu. Střih. Výborné těstoviny, jako dezert melouny. Venkovní teploty nad 30°C, mořská voda na příjemných teplotách kolem 24°C. Konec června, chorvatský apartmán a pohoda.

Co má vše tohle společného? Krátkou dovolenou a ubytování v apartmánu s vlastní kuchyňkou. Pokud taky řešíte nedostatek času a netrváte na ubytování all inclusive, případně máte děti a chcete jim i sobě dopřát kvalitní jídlo, neutratit při tom majlant a přitom si odpočinout, mám pro vás pár tipů, jak si takovou dovolenou užít.

1. Jednoduše “buďte”

Ono to zní jednoduše, ale umíte prožívat přítomnou chvíli naplno? Jestli ano, rovnou přeskočte k dalšímu bodu. Jestli ne, můžete se to naučit. Nemusíte čekat na dovolenou, která bude trvat alespoň týden, ideálně dva nebo tři. Můžete si užít i tu krátkou třeba pětidenní dovolenou o to víc s tím, že si vědomě a taky cíleně vychutnáte ty hlavní aktivity, pro které jste na tuhle (byť krátkou) dovolenou přijeli.

Dám příklad u sebe. Při cestování miluji kombinaci odpočinku, poznávání nových míst a koupání. Často se pak o dovolené zastavuji a nechám na sebe plynout ty okamžiky “ano, teď jsem tu a je to tak správně”.

Když jsem si tak plavala v termálním bazénu na konci března v Dunajské Stredě, nasávala téměř jarní atmosféru, úplně hmatatelně jsem vnímala krásu pro mě neobvyklého okamžiku. Obzvlášť, když zapadalo slunce, vykukovaly první hvězdičky a já jsem plavala takhle brzy z jara pod širým nebem. Vůbec nevadilo, že jsme se s manželem museli střídat, aby vždy jeden z nás byl se synem a druhý si mohl zaplavat a užít si chvilku pro sebe. O to víc jsem si ty chvilky “pro sebe” vychutnala.

A o to snadněji jsem se pak zase dokázala přepnout do módu matky a prožívat zase dětské vnímání neobvyklého koupání a výletu na jih Slovenska. Ale ty chvíle pro sebe, okamžiky plynutí a přijímání “nicnedělání běžných dní”, mě psychicky osvěžily na několik dní a možná i týdnů dopředu.

2. Volte jídlo, které vám vyhovuje

Pokud víte, že se nechcete starat o každé denní jídlo, zvolte ubytování třeba se snídaní a na oběd nebo večeři si někam zajděte. Buďme ale upřímní… když není v ceně ubytování zahrnuté stravování a není tam kuchyňka, může se taková dovolená značně prodražit a je jedno, jestli jste v Čechách nebo kdekoliv jinde po světě. Proto je ideální si pronajmout apartmán, obzvlášť, když cestujete s dětmi a děti vám ledasco nejedí.

Co se mi při cestování do apartmánu osvědčilo vzít sebou:

  • základní potraviny: sůl, pepř, cukr, kmín (případně jiné koření), cibule, česnek, olej, máslo (klidně i v podobě ghí másla namísto oleje, na kterém orestujete a usmažíte vše), těstoviny, kuskus, vajíčka, ovesné vločky nebo pohanku lámanku (především na synovy kaše), případně brambory, rýži, ovoce a zeleninu na cestu (a případně mrkev a petržel… dále uvidíte proč)
  • “pochutiny”: oříšky, rozinky, kvalitní slané tyčinky, müsli (ideálně domácí), dobré sušenky a Caro (pro manžela kávu) plus do Chorvatska ještě sáčky na led na ledovou “kávu”

Většinu dalších potravin jako je pečivo, mléčné výrobky, čerstvé ovoce a zeleninu dokoupíte téměř v každé vesničce. Ze základu a dokoupených věcí pak vytvoříte snadné a hlavně rychlé kvalitní jídlo, aniž byste museli spoléhat na to, jestli najdete dobrou restauraci za rozumné ceny. Když pak to vaření prokombinujete třeba s večeří v restauraci, piknikem na pláži nebo obloženým studeným talířem (zelenina, šunka, sýry, vajíčko) a prostřídáte se v mytí nádobí, užijete si dovolenou celá rodina.

Obzvlášť teď v Chorvatsku jsem si jídlo skutečně užila. Kromě melounu a skvělého paški sýru (typický sýr a produkt chorvatského ostrova Pag) jsem objevila jednu vychytávku, která nám ve stravě velmi bodla…

3. Vývar i na dovolené

Do cestovní ledničky jsem přibalila ještě hovězí morkové kosti z mrazáku. Hned po příjezdu na ubytování, jsem vzala velký hrnec (modlila jsem se, aby ve výbavě kuchyně byl ;-) ) a šupla jsem do něj kosti několik hodin vařila. Získala jsem tak čistý vývar až na tři dny a jako základ na polévky a další vaření.

Víc o vývaru, jeho prospěšnosti i přesný recept (video) jsem pro vás připravila tady >>>

Ono se ani s kostmi nemusíte táhnout, ale můžete si je nakoupit v místním řeznictví. Kosti s masem, kuřecí skelety nebo třeba kuřecí stehno a máte vystaráno.

A co ještě navrch?

K cestování patří také únava a okamžiky, kdy byste omlátili svým blízkým nejraději něco o hlavu. Věřte ale, že cestování a třeba i krátká dovolená vás mohou skutečně obohatit. O zážitky, ty milé i ty horší, o nové poznání i zkušenosti.

Jen je důležité přijímat cestu jako vlnky v moři, nahoru a dolů. Nezapomeňte, že i v tomto případě platí, že důležitější je právě ta “cesta”, nikoliv cíl. Nejezděte na dovolenou s cílem, že tohle musí být ta nejhezčí dovolená, co jste kdy zažili. Čím víc se totiž někdy snažíme, tím hůř to může dopadnout. Lepší je to nechat tzv. plynout a přijímat zákruty cesty tak, jak přichází a prožívat okamžiky tady a teď.

Pokud se chcete letně pobavit, pusťte si starší český film Svatební cesta do Jiljí a na letní čtení si pořidťe hladivé a krásně čtivé příběhy o jídle z mojí dílny :-)

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *