Rychle, levně a zdravě + recept na netypické špagety

Ano, i takhle se dá vařit. Dnes jsem si takhle připravila oběd. Původně jsem se o svůj recept chtěla podělit pod názvem “Vaříme ze zbytků”, ale nechci působit jako kdysi Láďa Hruška a jeho vaření z kuřecích kůžiček :-)

Nicméně i já se snažím vařit rychle, jednoduše a levně, obzvlášť, když se jedná o jídlo pro mě samotnou. Mám ale několik požadavků, které vždy dodržují a rozhodně upřednostňuji kvalitu a ne kvantitu nebo nejlevnější variantu.

Moje základní pravidla

  1. Jídlo musí obsahovat zeleninu, ať už ve vařené, spařené nebo syrové formě.
  2. Musí být přítomna bílkovina a zdravý tuk.
  3. Jídlo musí být rychle připravené.

zelenina-telo-a-duse-v-harmonii-pixabay

Na dnešním receptu bych chtěla ukázat všechny tři body a přidat pár triků pro jednoduché a přitom zdravé vaření. O další triky a tipy, jak obohatit svůj jídelníček, jsem se podělila v článku Jablko sváru nemusí být vždy kyselé. Ty jsem se naučila jako fígle, jak nakrmit zdravě a hodnotně své dítě, které jí poměrně málo a jídla stále dokola.

Když jsem sama doma

Pokud vím, že druhý den budu doma sama anebo syn si dá jednoduché jídlo se mnou, vařím tak, že si například rýži nebo těstoviny uvařím i na druhý den. Někdy dokonce ani rýži nesolím, protože ji pak druhý den použiji synovi do sladké kaše a sobě si ji osolím až při přípravě samotného jídla.

Dnes jsem použila uvařené špagety z předchozího dne.

Základní trik – zelenina

Za velmi důležité považuji mít doma dostupnou zeleninu. Například:

  1. sezónní zeleninu – jaro, léto, podzim – ředkvičky, brokolici, papriku, rajče, okurku, hlávkový salát, červenou řepu, mrkev, petržel
  2. cibule a česnek
  3. sušená rajčata (třeba i v oleji), případně jinou zeleninu, která se hodí usušit – kdykoliv (vhodné na zimu), případně kořenící zeleninové prostředky (bez glutamátu a éček!)
  4. mražená zelenina – tu používám ale málokdy, uznávám spíše čerstvost nebo uskladnění ve sklepě než mrazák
  5. sterilovaná zelenina – používám jen cukrovou kukuřici a občas hrášek

Díky tomu můžu do svého jídla zamíchat prakticky cokoliv podle chuti. Někdy přidávám směs zeleniny téměř ze všech kategorií. Prostě si orestuji cibulku, k tomu hodím na drobno nakrájené kousky čerstvé zeleniny, sušených rajčat a třeba i sterilovanou kukuřici, kterou mám moc ráda.

Jindy k cibulce přihodím už jen směs mražené zeleniny a dochutím ochucenými sušenými rajčaty v oleji.

Recept na neobvyklé špagety obsahuje orestovanou na drobno nakrájenou cibulku, rychle podušenou čerstvou brokolici a závěrem přidané plátky rajčat.

Důležitá součást jídla – bílkovina a tuk

Tuk do jídla většinou dávám při opékání nebo restování zeleniny. Často používám olivový olej. Může být ale i ghí máslo nebo kokosový olej. Občas tuk přidám do již hotového jídla – například máslo pro zjemnění chuti nebo dýňový, lněný či bio řepkový (za studena lisovaný) olej kvůli ozvláštnění chuti i doplnění omega-3 mastných kyselin.

Z bílkovin používám živočišné zdroje, někdy přidávám i ty rostlinné. Když mám chuť na maso, opeču si na pánvičce na prudko kousky masa (krůtí, kuřecí), které pak přidám k zelenině a sacharidové příloze. Pokud chuť nemám, rozklepnu si do své “zeleninové míchanice” například vajíčko nebo směs ochutím kousky kvalitní šunky (nad 90 % masa). Z rostlinných používám houby a do rýže třeba přidám ještě uvařenou quinou nebo červenou čočkou.

Téměř posledním úkonem při přípravě neobvyklých špaget bylo přidání již uvařených těstovin na pánev, aby se spojily se zeleninou a prohřály se. Následně rozklepnutí vajíčka, ochucení celé směsi přírodním kořením, trochou pepře, soli a bazalky.

Finální rychlá úprava

Snažím se o to, aby jídlo obsahovalo více barev. Pokud se mi je nepodaří dostat do jídla při tepelné úpravě, přidávám třeba na talíř kousek čerstvé papriky, ředkvičky nebo rajčat. 20161107_135606Někdy dozdobím hotové jídlo čerstvou bazalkou nebo snítky petržele, jindy přidám nahoru plátky sýra nebo strouhaný sýr, který dotvoří celkovou chuť dobrého a rychle připraveného pokrmu.

Dnešní jídlo jsem dozdobila už jen strouhaným sýrem, protože barevné bylo dost.

Jednoduché a přitom zdravé vaření ve zkratce

  1. Uvařím si sacharidovou přílohu nebo použiji “zbytky” z předchozího dne. Obvykle je to rýže nebo těstoviny.
  2. Připravím si zeleninu podle toho, co mám zrovna doma. Snažím se mít na talíři lehce tepelně upravenou zeleninu i tu čerstvou, je-li její sezóna.
  3. Někdy současně se zeleninou, jindy zvlášť, si připravím maso nebo přidám do jídla vajíčko, kousky kvalitní šunky nebo například quinou či houby.
  4. Zeleninu i maso restuji na malém množství kvalitního tuku.
  5. Finále pokrmu doladím podle chuti – někdy si z připravených surovin udělám “míchanici”, jindy na talíř dám zvlášť rýži (těstoviny) a masozeleninovou směs. Talíř dozdobím čerstvou zeleninou, bylinkami nebo třeba sýrem.

vareni-spaget-pixabay-telo-a-duse-v-harmonii

Recept na netypické špagety

  • Orestujte si cibulku na pánvi a přidejte na drobno nasekanou čerstvou brokolici. Chvíli poduste i brokolici (aby neztratila svoji barvu) a přidejte uvařené špagety.
  • Můžete použít i špagety uvařené předchozí den. Proto je přidejte na pánev k zelenině pro prohřátí.
  • K cibulce, brokolici a špagetám rozklepněte přímo do pánve jedno vajíčko. Směs ochuťte přírodním kořením, trochou pepře, soli a sušenou bazalkou.
  • Poté na chvíli dejte do pánve podusit i na plátky nasekaná rajčata.
  • Vše servírujte na talíř a podle chuti nastrouhejte tvrdý sýr. Můžete přidat kečup.

Pozn. Já jsem ke svému jídlu ještě přikusovala bílou ředkev jako zástupce čerstvé zeleniny (nemusí být :-) ). Vhodné je ke každému takovému jídlu přidat trochu kvašené zeleniny, tzv. pickles. Nemusí to být jen kysané zelí, kvašáky, ale chutná je zkvašená mrkev, červené řepa nebo třeba i mrkev.

A co tedy říci úplně závěrem? Napište mi do komentářů, jak vaříte vy a zda jste se zde dozvěděli nějaký tip pro zjednodušení vašeho vaření.

Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *