Chia semínka aneb když jídlo mluví

Chia, chia, chia… Ne, není to chi, chi, chi, ale “čija”, “čija”, “čija”. A ne, fakt nejsem padlá na hlavu :-D Jen se snažím o (rádoby) vtipný úvod k povídání o chia semínkách, neboli semínkách šalvěje hispánské, lat. Salvia Hispanica.

chia-seminka-pixabay-telo-a-duse-v-harmonii

O tom, že byly jednou ze složek stravy dávných Aztéků i Mayů v Latinské a Střední Americe, už jste asi slyšeli. Také i o tom, jak jsou oblíbenou součástí racionální výživy po celém světě. Ale, co možná nevíte, je, že ve své gelové podobě (po namočení do tekutiny tvoří jakýsi “gel”) významně snižují hladinu krevního cukru. Proto je mohou jíst i diabetici.

Možná tušíte, že jsou také nabité velkým množstvím vápníku a prospěšnými omega-3 mastnými kyselinami. Jen je potřeba dbát na jejich původ, i když se to bohužel jako spotřebitel dost často ani nedozvíte. Proto doporučuji shlédnout video o prospěšnosti i rizicích chia semínek (přítomnost škodlivých aflatoxinů a pesticidů) v internetovém pořadu ADost – celé video včetně testů najdete tady.

Když šalvěj hispánská mluví

Chia semínka jsou nenápadná drobná zrnka. Tak jako všechna semínka a také vajíčka (ze živočišného světa) v sobě skrývají život a obrovský potenciál. Přinášejí nám vzkaz o tom, že z malých věcí vyrůstají ty velké. Jejich konzumace nám pomůže udržet směr k našim cílům a přitom mít stále dostatek energie.

Právě proto, že chia jsou neuvěřitelnou energetickou zásobárnou. A to tak velkou, že je Jana Florentýna Zatloukalová alias Kuchařka pro dceru přirovnává k energetickému nápoji.

Ne nadarmo jsou superpotravinou současnosti a také součástí snídaňových a svačinových kaší nebo dezertů.

Kuchařka pro dceru, kromě receptů s chia semínky také krásně vypíchla nejdůležitější vlastnosti šalvějových semínek:

Současná populace vyznávající zdravou výživu našla v chia semínkách zalíbení ze dvou důvodů: obsah vlákniny, bílkovin, vápníku, antioxidantů a omega-3 nenasycených mastných kyselin je v těchto drobných, nevinně se tvářících tygrovaných semínkách zcela impozantní. Něco podobného se v přírodě málokdy vidí.

Ale to ještě není celé kouzlo. Nejlepší na chia semínkách je, že do sebe dokáží vstřebat zhruba desetkrát tolik tekutiny, co samy váží. Nabobtnají a vytvoří přitom hmotu gelové konzistence.

Díky tomu, že nemají skoro žádnou vlastní chuť, se dají přidat v podstatě do čehokoli, co potřebuje zahustit a kde není na škodu i změna konzistence – semínka totiž ucítíte v ústech a občas si nějaké křupnete mezi zuby. Podávat párátko k takovému pokrmu je, jak jistě chápete, nezbytné, ale to nic neubírá na kráse všem těm kouzlům, která se se semínky dají v kuchyni dělat.

Na závěr dvě doporučení:

  • Hurá pro chia do nejbližší zdravé výživy nebo biokoutku v drogeriích a supermarketech, raději se však podívejte na zmiňované video, ať víte, co kupovat a co raději ne.
  • Také se seznamte s českými superpotravinami, které dokážou pokrýt to, co nám přináší cizokrajná chia semínka. Ta by totiž měla být pouze doplňkem naší stravy, nikoliv základem! K českým superpotravinám TUDY > > >
Veronika Hanzlíková
Jsem mladá žena, ale zažila jsem ve svém životě už mnoho bolesti. Po stránce fyzické i psychické. To mě dovedlo k tomu, že pomáhám ostatním nejen v oblasti výživy a toho, co jíst, ale i v oblasti zdravotní prevence. Důležitou kapitolou mé práce je podpora ostatních, kteří mají zažívací obtíže. Především střevním záněty. Učím nás všechny, včetně sama sebe, jak žít a jíst kvalitně v nejrůznějších obdobích života. Jsem autorkou dvou elektronických knih: - 10 klíčů k tajemství potravin>> - 21 příběhů českých superpotravin>> Pro čtenáře z řad osob se střevními záněty jsem připravila příručku a videokurz: - Ulcerózní kolitida a Crohnova choroba - jak žít a jíst kvalitně>> Věnuji se také celostnímu poradenství pro zdravotní prevenci a výživu. Více o mně si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *